McLaren P1 slaví páté výročí

McLaren P1 byl zkonstruován jako hypersport budoucnosti, ale zubu času neunikl. Ale i přestože je na světě již pět let, stále působí jako by vznikl teprve včera.

Duchovní nástupce světoznámého hypersportu McLaren F1 se ve vývoji vydal jinou cestou. Inženýři z britského Wokingu měli jasný cíl, zkonstruovat nejlepší řidičské auto, na silnici i na okruhu, jaké kdy vzniklo. Poprvé bylo světu představeno na autosalonu v Paříži v roce 2012.

První hypersport novodobé historie McLarenu poháněl dvakrát přeplňovaný 3,8-litrový motor V8 o výkonu 727 koní, jenž byl doplněn elektromotorem o dalších 177 koních. Výsledná hodnota maximálního výkonu se zastavila na úctyhodných 903 koních. Věškerá hnací síla byla přenášena na zadní kola skrz sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku.

Oba motory byly usazeny v karbonovém monokoku MonoCage, který vozu poskytoval nejen vysokou pevnost, ale i rozumnou pohotovostní hmotnost. McLaren P1 vážil 1 547 kilogramů. Hypersport se rozjel na stovku za 2,8 vteřiny a dosahoval maximální rychlosti 349 kilometrů v hodině. Továrna vyrobila pouhých 375 exemplářů.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že je zatím ticho po pěšině, opak je pravdou. McLaren už pilně pracuje na nástupci svého hyperauta. Tento týden byly odhaleny první fotografie testovací muly prototypu BP23. Chystaný vůz bude mít sedadlo řidiče umístěné uprostřed vozu, po vzoru McLarenu F1, a měl by se stát nejrychlejším McLarenem historie. Zákazníci by se jej měli dočkat v roce 2019. Jak asi tušíte, všech 106 kousků je již rozebraných.

Exkluzivní rozhovor s Filipem Turkem, zakladatelem a prezidentem českého Jaguar klubu

Filip Turek je jednou z nejortodoxnějších postav z kmene petrolheadů. Před 10 lety vyšel náš první rozhovor pro Temple of Speed. Co bylo pak? Stal se ze mě novinář. Zavzpomínejte s námi.

Číst celé

Audi R8 V12 TDI Le Mans: Ten supersport, co mohl změnit svět

Supersport s dvanáctiválcovým turbodieselem vznikl v dobách, kdy se automobilky nebály navrhovat vozy, které prostě nedávaly smysl.

Číst celé

Duesenberg Model D: Limuzína, která měla být dražší a luxusnější než Cadillac

Limuzína Duesenberg Model D měla oživit zapomenutou americkou značku, ale nedostala se do sériové výroby, protože hlavní investor změnil názor a celý projekt ukončil.

Číst celé

Jak Ferrari 599 GTB Fiorano omylem změnilo pravidla aerodynamického designu

Ferrari 599 GTB Fiorano okouzlilo svět osobitým designem s dekorativními oblouky v zadní části střechy, které skrývají aerodynamickou výhodu.

Číst celé

Mercedes-Benz S W126: Luxusní a technologická revoluce

Mercedes-Benz třídy S byl vždycky považovaný za standard luxusu a moderních technologií. Generace W126 toho byla jasným důkazem.

Číst celé

Porsche 928 chtělo zastínit ikonickou 911

Původně mělo být nástupcem 911, ale jiná filosofie modelu předurčila, že to nebude mít jednoduché. Z jakých důvodů Porsche 928 nakonec opustilo výrobu?

Číst celé