Jak Volkswagen omylem zničil první Bentley Continental GT, který vyrobil

Bentley Continental GT byl první model značky vyvinutý pod vedením Volkswagenu, ale jeho vývoj zkomplikovala úsměvná zničující nehoda.

V devadesátých letech uskutečnil Volkswagen AG obrovské nákupy, které rozšířily jeho portfolio o exkluzivní značky. Společnost pod vedením Ferdinanda Piëcha koupila Bugatti, Lamboghini a Bentley, který se snažila získat spolu se sesterskou společností Rolls-Royce Motor Cars Ltd. V roce 1998 Volkswagen koupil Bentley od britské společnosti Vickers PLC za přibližně 704 milionů amerických dolarů, ale získat Rolls-Royce se mu nepodařilo.

Rolls-Royce získalo konkurenční BMW, které spolu s ním získalo oprávnění na výrobu starších modelů Bentley, jež sdílely techniku s tehdejšími modely Rolls-Royce. Nebyl to stoprocentní úspěch, ale Ferdinand Piëch měl velký plán. Rozhodl se investovat dalších 745 milionů dolarů do modernizace továrny Bentley v Crewe, zatímco BMW muselo postavit novou továrnu Rolls-Royce v Goodwoodu. Tehdy už Volkswagen pracoval na vývoji sametového motoru W12, který byl určený pro pohon prvního masově vyráběného Bentley.

Několik prvních vývojových prototypů Bentley Continental GT vycházelo z Audi S8, ale později se Volkswagen rozhodl postavit historicky první Continental GT. Čtyřicetičlenný tým vedený designérem Dirkem van Braeckelem ručně vyrobil funkční prototyp, který nesl finální design pro sériovou výrobu, ale netrvalo dlouho a rozhodnutí z vyšších pater změnilo jeho osud.

Někteří vedoucí pracovníci Volkswagenu se rozhodli vzít jediný existující prototyp budoucího modelu na projížďku po testovacím okruhu spolu s prototypem Lamborghini Gallardo. Už se nedozvíme, kdo přišel s lákavým nápadem, ale určitě si říkal, že Continental GT má 552 koní a trvalý pohon všech kol, tak co by se mohlo pokazit? Byl to pohon všech kol.

Pohon všech kol založený na Torsenu selhal a prototyp Continentalu GT velmi rychle zpomalil, čehož si nevšiml řidič Gallarda, nestihl zareagovat a ve vysoké rychlosti do něj narazil zezadu. Svědci tvrdí, že náraz byl tak silný, že přivolaní hasiči museli řidiče prototypu Lamborghini vystříhat ze zdemolovaného vozu.

Zničení důležitého prototypu připravilo bezesné noci všem, kteří pracovali na vývoji Continentalu GT. Auto bylo převezeno zpět do dílny, kde se inženýři několik dnů dívali na jeho chybějící zadek, mezitím co manažeři Volkswagenu řešili, jak nejrychleji pokračovat ve vývoji. Inženýři zatím vyjmuli dvakrát přeplňovaný šestilitrový motor W12 z karoserie, na níž prováděli další měření, alespoň tedy na její nezničené přední polovině.

Přemýšlíte, zda může být tato historka opravdu pravdivá? Inženýři, kteří pracovali na vývoji Continentalu GT později odešli z Volkswagenu a po více než deseti letech se rozpovídali o nějakých vtipných příbězích.

Bentley Continental GT se představil na autosalonu v Ženevě v roce 2003 jako nejrychlejší čtyřmístné kupé na světě. Bentley do konce toho měsíce nahromadil více než 3 200 závazných objednávek.

Stěrače čelního okna vymyslela žena, ale lidé revolučnímu vynálezu nevěřili

Revoluční vynález Mary Andersonové zpříjemnil život za volantem nespočtu řidičů.

Číst celé

Lotus 7 byl autem, které člověk načmárá za víkend

Maličký Lotus je dodnes důležitým měřítkem při porovnávání moderních lightweightů. Přestože se jedná o nejslavnější model malé automobilky z Británie, nikdy to neměl jednoduché.

Číst celé

Jak se ničí funkční pětiválcová Marea ve jménu pochybného motorsportu

Jak se upravuje normálně funkční Fiat Marea Weekend 2.0 20v s pětiválcem na závodní auto, které má startovat v amatérské šestihodinovce v Mostě?

Číst celé

Citroën XM byl promarněným potenciálem

Většina z nás má rok 1989 spojen s převratem a koncem jedné dlouhé socialistické dekády. V témže roce v květnu se ovšem na světě objevil také Citroën XM, který měl navázat na tradici slavných francouzských limuzín. Něco se ale nepěkně zvrtlo.

Číst celé

Gordon-Keeble GK1: Anglo-Američan v italském obleku s želvou ve znaku

Gordon-Keeble GK1 byl spojením britského podvozku, amerického osmiválce a italského designu. Uskutečněný sen dvojice inženýrů nesl znak, který by se odvážil použít jen málokdo.

Číst celé

Jaký byl pravdivý důvod, proč Audi koupilo Lamborghini v roce 1998

Audi využilo know-how malosériové italské automobilky, aby získalo náskok před konkurencí při vývoji sportovního vozu s motorem uprostřed, ale celý příběh je trochu složitější.

Číst celé