Škoda Superb Scout 2.0 TSI: Crossover, který nechce být opravdovým crossoverem

Škoda Superb Scout 2.0 TSI útočí na populární crossovery, oproti kterým nabízí lepší jízdní vlastnosti a prostornější interiér.

Škoda Superb se před koncem první poloviny roku 2019 dočkala dlouho očekávané modernizace, která s sebou přivezla dvojici zcela nových variant. Plug-in hybrid Superb iV a dobrodružný Scout, který je k dispozici pouze v karosářské verzi Combi a navazuje na oplastovaný Outdoor předchozí generace. Tehdy šlo pouze o nelakované plasty karoserie, ale novější Scount zachází mnohem dále a je opravdu dobrým rodinným autem.

Původní design Jozefa Kabaně stále vypadá moderně, takže se facelift zaměřil na použití modernějších technologií. Nejvýraznější změny se odehrály v přední části, která byla vybavena novými plně diodovými světly MatrixLED, které v režimu dálkových světel zamezují oslňování okolního provozu zhasínáním jednotlivých segmentů. Vylepšení se dočkala i zadní světla, která mají přepracovanou grafiku a dynamické blinkry, a mezi nimi se objevil nápis Škoda namísto běžného kulatého znaku.

Scout k modernizovanému zevnějšku přidává decentní oplastování, které chrání karoserii kolem dokola, včetně spodní části dveří. Přední nárazník zdobí nízko umístěná stříbrná lišta a zezadu poznáte Superb Scout podle matně stříbrné spodní části nárazníku. Stejný odstín mají i kryty vnějších zrcátek a posledním rozlišujícím prvkem jsou malé znaky Scout v horní části předních blatníků. To je z hlediska zevnějšku vše, protože další změny jsou méně patrné.

Podvozek Superbu Scout je o 15 milimetrů zvýšený, takže celkově dosahuje světlé výšky 151 milimetrů. Kromě toho je podvozek standardně vybaven ochranným zakrytováním, které je u běžných Superbů nabízeno za příplatek. Scout se nehodí na drsnou jízdu v terénu, ale občasný výlet mimo zpevněné silnice bez problémů zvládne. Kvůli tomu byl vybaven novým jízdním režimem Offroad, se kterým se aktivuje asistent pro sjíždění kopců a upraví nastavení stabilizace.

Modernizace Superbu byla spíše evolucí, než revolucí. Útulný interiér se dočkal jen malých změn, k nimž patří „dřevěný“ dekor interiéru, který je výhradou Scoutu. Pokud nepatříte k fanouškům imitací dřeva, můžete sáhnout po imitaci broušeného hliníku, která interiéru dodá modernější vzhled a je nabízena bez příplatku.

Dřevěný dekor je sice falešný, ale z mého pohledu dotváří celkový styl Scoutu jako „Superbu pro chalupáře“, protože může připomínat interiér chatičky. Zbytek interiéru Scoutu se od běžných Superbů dále odlišuje jen nápisem Scout na palubní desce před spolujezdcem a na sedadlech. K radikálním změnám v interiéru během modernizace nedošlo, ale ono to ani nebylo potřeba.

To ale neznamená, že je chudě vybavený, protože až na chybějící ventilaci sedadel má nejspíše vše, co budete při jízdě potřebovat. Nejvýraznější změnou výbavy je virtuální kokpit, ale vše ostatní zůstalo při starém. Superb je oblíbeným autem zákazníků převážně kvůli prostornému interiéru, který patří k těm největším v segmentu. Hlavně prostor na zadních sedadlech nemá daleko k opravdovým luxusním limuzínám.

Superb Scout patří k vrcholným verzím Superbu a je nabízen pouze se dvěma motorizacemi, které jsou od každého druhu paliva tím nejlepším, co je pro Superb k dispozici. Testované auto je vybaveno zážehovým motorem 2.0 TSI o 272 koních a 350 newtonmetrech, který je pomyslným nástupcem dřívějšího vidlicového šestiválce.

I když nedosahuje charakteru prestižního šestiválce předchozí generace, jezdí se s ním opravdu dobře. Přeplňovaný čtyřválec má dostatek síly už od nízkých otáček a radostně se vytáčí přes silné střední pásmo až k sedmi tisícům otáčkám za minutu. Gradování otáček je doplněno vcelku hezkým zvukem z výfukového potrubí, protože si Superb nepotrpí na uměle přehrávaném chraplavém zvuku do interiéru, který je doménou Octavie RS.

Benzínový dvoulitr Superbu Scout je rovněž nejsilnější motorizací škodovek vůbec a s akcelerací z nuly na stovku za 5,7 sekundy je dokonce rychlejší než docela rychlá Octavia RS. Slušnému zrychlení napomáhá i standardní pohon všech kol a sedmistupňová převodovka DSG s mokrými spojkami, která je s motorem výborně sladěná, řadí sametově hladce, ale občas zbytečně podtáčí motor. Hnací ústrojí pak pracuje s mírnou prodlevou, která je zapříčiněna přísnými emisními limity a ochranou spojek před extrémně rázným zacházením.

Jednotka 2.0 TSI je opravdu povedená motorizace, ale jízdní výkony jsou vykoupeny vyšší spotřebou paliva, která se průměrně pohybuje okolo 9 litrů na 100 kilometrů. Nový super-úsporný diesel 2.0 TDI umí jezdit i přibližně za polovinu, takže je nejvhodnější volbou pro řidiče, kteří nejčastěji jezdí ve městě a po dálnicích. Pokud ale často jezdíte po okreskách a baví vás řízení jako takové, určitě zapřemýšlejte o benzínovém motoru, protože umí nabídnout překvapivě dobré svezení.

Superb se při modernizaci dočkal přeladění adaptivního podvozku, se kterým se stal mnohem příjemnější na jízdu a pevnější v zatáčkách. Podvozku zůstal jeho typický houpavý charakter, ale po přeladění je o trochu tužší a svým chováním už nepřipomíná želé. Původní naladění se občas houpalo až moc. Kola už tolik neodskakují, ale podvozek by zasloužil trochu lepší odhlučnění. Boční náklony jsou na poměry měkkého nastavení přijatelné, aniž by je výrazně ovlivnila vyšší světlá výška Scoutu.

I když je Superb Scout klasický rodinný kombík s lehce přeposilovaným řízením do města, na okreskách jezdí dobře a vrhá se do zatáček bez většího odporu. Superb je dlouho neutrální, ale při opravdu rychlé jízdě v zatáčkách nastává mírná nedotáčivost, která je vyvolána konstrukcí pohonu všech kol s preferencí přední nápravy. Brzdy s lineárním nástupem účinku svou silou odpovídají jízdním výkonům a snadno zabrzdí i v krizových situacích.

Škoda Superb byla povedeným velkým rodinným autem už před modernizací, která byla provedena citlivě a zaměřila se pouze na potřebná vylepšení. Dobrodružná verze Scout se u vlajkového modelu může zdát trochu zbytečná, ale protože dokáže zkombinovat jízdu po polních cestách s komfortní rychlou jízdou po dálnici lépe než většina módních crossoverů. Superb Scout s dvoulitrovým TSI má potenciálním zákazníkům hodně co nabídnout, ale musí počítat s tím, že jeho základní cena přesahuje milion korun.

Porsche 911 Carrera S: Nejlepší dostupná 911 pro opravdové řidiče

Točivý atmosférický šestiválec, manuální převodovka, pohon zadních kol a hydraulický posilovač řízení. Carrera S generace 997 je přesně takovou rozumně dostupnou 911, jakou potřebujete.

Číst celé

Jak jsem se naučil meziplyn s dvojitou spojkou za volantem Hyundai i30 N

Nebyl jsem spokojený se svým řízením a zeptal se Petra ze Special Drive, jestli mě to naučí. Teď už konečně umím i meziplyn s dvojitou spojkou.

Číst celé

Proč Koenigsegg Jesko nepoužívá dvouspojkovou převodovku

Devítirychlostní převodovka se sedmi spojkami v novém Koenigseggu Jesko je úžasným dílem talentovaných švédských inženýrů. Jak nový výkřik technického vývoje Koenigseggu funguje?

Číst celé

Honda N600: Předchůdce Civicu vznikl jako odpověď na Mini

Malá Honda N600 byla prvním autem značky, které se oficiálně dováželo do Spojených států amerických, a byla předchůdcem úspěšného Civicu.

Číst celé

Zvláštní auta jsou mi bližší než racionální volba

Zajímavá a nezvyklá auta jsou nákladná na provoz, ale to některé z nás nedonutí, abychom po nich přestali toužit.

Číst celé

Uplynuly dva roky s wankelem. Redakční Mazda RX-8 slaví výročí

Shrnutí prvních dvou let vlastnictví sportovního kupé, o kterém se dozvíte více špatných pověstí než těch dobrých. Zajímá vás, jak to bylo s jeho nákupem, přemýšlením o prodeji a jak to s ním doopravdy je a bude?

Číst celé