První Ford Model T vznikl před 109 lety

Automobil 20. století, který změnil svět a jeho velkou část postavil na kola, slaví hezké výročí. To příští bude ještě důležitější.

Ford Model T byl revolučním autem, jenž postavilo Ameriku na kola a proslavilo továrnu Henryho Forda. Jednoduché auto bylo prvním masově vyráběným vozem na světě. Výroba na montážní lince byla pravděpodobně největší inovací, kterou Ford přivedl na svět. Dnes se podle nápadu, jenž se inspiroval na jatkách, vyrábí auta po celé zeměkouli.

Za návrhem plechové Lízy, jak se Modelu T přezdívalo, stojí C.H. Wills a dva maďarští imigranti Joseph A. Galamb a Eugene Farkas. Myšlenka Henryho Forda byla jednoduchá. Chtěl vyrobit auto dostatečně velké na to, aby jím mohly jezdit celé rodiny, ale zároveň mělo být natolik malé, aby se o něj mohl starat jediný člověk. Výsledkem byl jednoduchý vůz, který byl k dispozici v jakékoliv barvě, která byla černá. Ta totiž uschla nejrychleji. V nabídce byly i jiné barvy, ale jen mezi lety 1908 až 1914 a poté znovu až mezi roky 1926 až 1927. Při výrobě byly použity i části beden, v nichž dorazily potřebné díly a montáž jednoho auta zabrala přibližně 90 minut.

Skutečně lidový vůz, který si v roce 1914 mohl Fordův dělník koupit za čtyřměsíční plat, přibližně 450 dolarů, vznikl v počtu více než 15 000 000 kusů. První z nich byl vyroben 27. září 1908 v továrně Piquette Plant v Detroitu.

Nejslavnější Shelby GT500 na světě. Jak vznikla novodobá Eleanor?

Hlavní hvězdou filmu Gone in 60 Seconds nebyl Nicolas Cage, ale unikátní Shelby GT500 z roku 1967, který se proslavil jako „Eleanor“.

Číst celé

Prototypy Ferrari: Designové i technické unikáty

Šestice známých i neznámých konceptů nesoucích jméno slavné maranellské továrny. Kolik z nich jste dodnes znali?

Číst celé

Lamborghini Diablo GT se prodávalo s nejstylovějším zavazadlem na světě

Originální kufřík pro Lamborghini Diablo GT byl vyrobený z uhlíkových vláken a nesl sériové číslo svého vozu.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Olej je život, život je olej

Dlouho jsem nechápal, proč je tolik RX-8 zanedbaných a zničených. Trvalo mi necelých 24 hodin, abych pochopil.

Číst celé

Maserati Birdcage: Složitá konstrukce rámu připomínala ptačí klec

Základem Maserati Birdcage byl unikátní prostorový rám, který mu dal jeho nesmazatelnou přezdívku „ptačí klec“.

Číst celé

Jaký byl pravdivý důvod, proč Audi koupilo Lamborghini v roce 1998

Audi využilo know-how malosériové italské automobilky, aby získalo náskok před konkurencí při vývoji sportovního vozu s motorem uprostřed, ale celý příběh je trochu složitější.

Číst celé