Maserati Tipo V4: S motorem V16 dosáhlo světového rekordu na okresce v Itálii

Mario Umberto „Baconìn“ Borzacchini stanovil s Maserati Tipo V4 světový rekord při časové zkoušce na uzavřené silnici v severní Itálii.

Maserati se v polovině padesátých let ocitlo ve finanční tísni, kvůli níž muselo ukončit výrobu zakázkových a závodních vozů a věnovat se produkci obyčejnějších modelů. Oněch několik dřívějších desetiletí, než Maserati začalo vyrábět první tuctový model 3500 GT, bylo plných unikátních vozů a obdivuhodných závodních úspěchů.

Než Enzo Ferrari v roce 1929 založil tým Alfa Romeo Scuderia Ferrari, šéf Maserati Alfieri Maserati poslal svůj tým, aby 28. září 1929 stanovil nový nejrychlejší čas během „Giornata dei Record“, časové zkoušky na 10 kilometrů s letmým startem. Závod se konal na staré státní hlavní silnici č. 10 – Padania Inferiore, která v délce 17 kilometrů vede jako přímá cesta východ – sever – východ z města Cremona.

Tovární tým dorazil na závod s vozem Maserati Tipo V4 s dvojicí identických řadových osmiválců, které společně tvořily motor V16. Maseratiho inženýři vzali dvojici motorů Tipo 26B, které umístili vedle sebe pod úhlem 25° a spojili je společnou klikovou skříní, jež byla poháněna dvojicí klikových hřídelů. Obě řady šestnáctiválce disponovaly vlastním magnetickým zapalováním, karburátorem a kompresorem. Maximální výkon složitého čtyřlitrového motoru byl v rozmezí 280 – 305 koňských sil.

Podvozek Maserati Tipo V4 byl speciálně vyztužen, aby vydržel ohromnou sílu motoru. Tipo V4 bylo vybaveno čtyřstupňovou manuální převodovkou, pohonem zadních kol a tuhou nápravou s poloeliptickým pružinovým závěsem. Velká hnací síla způsobovala rychlé opotřebení pneumatik a slabý brzdový systém měl problémy s hmotností přesahující 1 050 kilogramů.

Pravidla stanovovala, že závodníci museli projet trasu závodu celkem dvakrát, jednou v každém směru. Dosažený čas byl vypočten z průměru obou naměřených časů. Za volant Maserati Tipo V4 se posadil automobilový závodník Mario Umberto „Baconìn“ Borzacchini, který o několik dnů dříve obsadil šestou příčku při Velké ceně v Monze.

Borzacchini projel trať směrem do vrchu v čase 2:25,20 při průměrné rychlosti 247,933 km/h. Na projetí stejného úseku směrem směrem dolu potřeboval o přibližně dvě vteřiny déle a dosáhl času 2:27,40 při průměrné rychlosti 244,233 km/h. Jeho průměrný čas byl 2:26,30, což odpovídá průměrné rychlosti 246,069 km/h, čímž stanovil nový světový rekord pro třídu C (objem motoru od 3 000 do 5 000 kubických centimetrů). Borzacchini předvedl naprosto neuvěřitelný výkon, protože předchozí rekord Ernesta Eldridge z Montlhéry z roku 1927 byl 2:39,45 a 225,776 km/h.

Rekord byl pro značku Maserati významný úspěch, která jej oslavila slavnostní večeří v Bologni pod záštitou italského automobilového klubu. Kromě Borzacchiniho se večeře zúčastnili vrcholní představitelé města a také Enzo Ferrari, který během ní přesvědčil zámožné obchodníky lfreda Caniata a Maria Tadiniho, aby mu finančně pomohli se založením závodního týmu nesoucího jeho jméno.

Maserati Tipo V4 bylo pro značku Maserati zásadním milníkem v oblasti inovací a startovalo v celkem sedmi závodech. Podle některých zdrojů se vůz na závodních tratích choval jako těžkopádné monstrum, jiné zdroje uvádějí, že byl snadno ovladatelný oproti jiným vozům se dvěma motory. Maserati v roce 1929 vyrobilo dvojici závodních exemplářů, z nichž jeden přepracovalo na silniční vůz Sport Spider s karoserií Zagato v roce 1932.

Exkluzivní rozhovor s Filipem Turkem, zakladatelem a prezidentem českého Jaguar klubu

Filip Turek je jednou z nejortodoxnějších postav z kmene petrolheadů. Před 10 lety vyšel náš první rozhovor pro Temple of Speed. Co bylo pak? Stal se ze mě novinář. Zavzpomínejte s námi.

Číst celé

Subaru Tribeca: Velké SUV pro USA se prodávalo i v Čechách

V historii Subaru byla sedmimístná Tribeca největším modelem značky na evropském trhu a zároveň byla vozem Subaru s nejobjemnějším motorem pod kapotou.

Číst celé

BMW 1602 Elektro-Antrieb: Praděda BMW i3

BMW na olympijských hrách v Mnichově roku 1972 představilo elektrickou verzi typu 1602, která se stala prvním elektromobilem v historii značky.

Číst celé

Ford GT: Vzpomínka na Le Mans

Americký Ford se v novém tisíciletí rozhodl připomenout historii svých nejslavnějších modelů. Kromě jmen Mustang a Thunderbird značka oživila i jméno legendárního vítěze nejznámějšího vytrvalostního závodu na světě.

Číst celé

Subaru Justy II: Jak se žije s nejlevnější čtyřkolkou na trhu?

Tohle auto jsme si nepůjčili, ale koupili. Jaký byl rok se Subaru Justy 2. generace?

Číst celé

Ferrari Testarossa Spider: Unikát s manuálem i automatem zároveň

Unikátní otevřené Ferrari Testarossa vzniklo na míru pro šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho. Kromě toho, že se jedná o jediný originální Spider, bylo tohle auto vybavené netradiční převodovkou.

Číst celé