Ford Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4: Historicky první luxusní SUV

Ford Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4 nejspíše odstartoval obrovskou popularitu vozů SUV s pohonem všech kol, ale dnes jej zná jen málokdo.

Kompaktní crossovery a luxusně vybavená SUV ovládají automobilový trh. Zájem zákazníků o velká auta je takový, že některé dříve oblíbené kategorie pozvolna zanikají. Jako historicky první SUV s moderním designem je často uváděn Jeep Cherokee (XJ), ale počátky tohoto druhů vozů lze vystopovat až na konec čtyřicátých let, kdy nejspíše vzniklo historicky první SUV s pohonem všech čtyř kol.

Americká společnost Marmon-Herrington tehdy pokračovala ve vývoji pohonu všech kol, který testovala v armádních vozidlech a následně jej montovala do běžných osobních automobilů a náklaďáků při rozsáhlých přestavbách. V roce 1937 představila Ford Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4, jehož základem se stal kombík od Fordu.

Druhá světová válka pomohla k urychlení technického vývoje, jehož součástí byl populární Jeep Willys s pohonem všech kol. Během války existovalo jen několik vozů, jejichž hnací ústrojí pohánělo všechna kola, ale po jejím skončení se tato konstrukce rozšířila i do civilních automobilů. Pohony všech kol se začaly těšit největší oblibě až v průběhu šedesátých let, kdy vznikly legendární vozy jako Land Rover Series II, Ford Bronco, Toyota Land Cruiser a mnoho dalších, ale vraťme se zpět k upravenému Fordu.

I když se zdolávání terénu později stalo oblíbenou zábavou nadšenců, inženýři z Marmon-Herrington měli jiný původní záměr. Chtěli vyvinout pohodlné terénní vozidlo, které by mohli používat farmáři, lesní služba, americká armáda a všichni ostatní, kteří potřebovali projet obtížným terénem v relativním pohodlí. Proces vývoje vozu Ford Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4 začal tím, že Ford dodal zbrusu nové auto přímo z továrny v Iron Mountain do závodu Marmon-Herrington v Indianapolis.

Nejprve byla oddělena karoserie od rámu podvozku, který byl zpevněn, aby zvládl náročný terén. Podvozkový rám byl upraven pro použití hnací nápravy vpředu, přepracované zavěšení kol zajistilo vyšší světlou výšku a k původnímu 3,9 litrovému vidlicovému osmiválci Ford Flathead o výkonu 100 koní byla přimontována čtyřstupňová převodovka z nákladních vozů Ford s pohonem všech kol.

Pohon všech čtyř kol, zvýšené listové pružiny a vyšší světlá výška udělaly z Fordu Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4 vynikající terénní vozidlo se stálým pohonem všech kol podle tehdejších standardů. Rovněž vyhovovalo označení „Super Deluxe“, protože historicky první SUV nabízelo všechen běžně dostupný luxus.

Krátce po zapojení Spojených států amerických do druhé světové války byla výroba Fordu Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4, protože se továrna musela zapojit do válečné mašinerie a zbrojení. Produkce speciálního terénního Fordu byla obnovena po skončení války, ale s cenou 4 000 amerických dolarů bylo dvakrát dražší než srovnatelný běžný Ford.

Celkový počet vyrobených kusů bohužel není znám, ale Ford Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4 je extrémně vzácný. Přeživší exempláře nejčastěji mění majitele skrze veteránské aukce a jsou v hledáčku bohatých sběratelů. Prodejní ceny některých vozů dokonce přesahují 10 milionů korun.

Proč Mazda testuje RX-8 na Nürburgringu? Co se za tím skrývá?

Připadám si jako v roce 2008, kdy Mazda na Nürburgringu testovala modernizovanou verzi RX-8. Proč se podobná auta prohání na stejné trati i dnes?

Číst celé

Rozhovor s Nelly Pacourkovou

Nastal čas, abych vytvořil svůj první rozhovor, a to s malířkou Nelly Pacourkovou o malování, automobilismu, i cestě za úspěchem. Přeji příjemné čtení.

Číst celé

Auto Pólo: Zničená auta a tvrdé pády při zvláštním sportu

Místo koní použili auta a snažili se zasáhnout soupeřův terč basketbalovým míčem. Auto pólo bylo odvázanou motoristickou zábavou počátku minulého století.

Číst celé

Porsche 918 Spyder: Druhý svatý

Ještě před několika lety byla myšlenka hybridních superaut pasé. Svatá trojice, jíž vytvořilo Ferrari, McLaren a Porsche později ukázala, že tím může vzniknout skvělá technologie. Představujeme vám druhého člena, jímž je Porsche 918 Spyder.

Číst celé

Pohled do motoru 2JZ-GTE: Tímto se proslavila Toyota Supra

Motor 2JZ-GTE vypadá, jako by byl navržený přímo pro tunery toužící po obrovském plnícím tlaku.

Číst celé

Pohled do útrob pěti legendárních sporťáků

Výkonné motory, nosníky karoserií či zavěšení kol. Komponenty starých sportovních vozů, které běžně vidět nemůžete, ale nyní máte tu možnost.

Číst celé