Ford Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4: Historicky první luxusní SUV

Ford Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4 nejspíše odstartoval obrovskou popularitu vozů SUV s pohonem všech kol, ale dnes jej zná jen málokdo.

Kompaktní crossovery a luxusně vybavená SUV ovládají automobilový trh. Zájem zákazníků o velká auta je takový, že některé dříve oblíbené kategorie pozvolna zanikají. Jako historicky první SUV s moderním designem je často uváděn Jeep Cherokee (XJ), ale počátky tohoto druhů vozů lze vystopovat až na konec čtyřicátých let, kdy nejspíše vzniklo historicky první SUV s pohonem všech čtyř kol.

Americká společnost Marmon-Herrington tehdy pokračovala ve vývoji pohonu všech kol, který testovala v armádních vozidlech a následně jej montovala do běžných osobních automobilů a náklaďáků při rozsáhlých přestavbách. V roce 1937 představila Ford Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4, jehož základem se stal kombík od Fordu.

Druhá světová válka pomohla k urychlení technického vývoje, jehož součástí byl populární Jeep Willys s pohonem všech kol. Během války existovalo jen několik vozů, jejichž hnací ústrojí pohánělo všechna kola, ale po jejím skončení se tato konstrukce rozšířila i do civilních automobilů. Pohony všech kol se začaly těšit největší oblibě až v průběhu šedesátých let, kdy vznikly legendární vozy jako Land Rover Series II, Ford Bronco, Toyota Land Cruiser a mnoho dalších, ale vraťme se zpět k upravenému Fordu.

I když se zdolávání terénu později stalo oblíbenou zábavou nadšenců, inženýři z Marmon-Herrington měli jiný původní záměr. Chtěli vyvinout pohodlné terénní vozidlo, které by mohli používat farmáři, lesní služba, americká armáda a všichni ostatní, kteří potřebovali projet obtížným terénem v relativním pohodlí. Proces vývoje vozu Ford Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4 začal tím, že Ford dodal zbrusu nové auto přímo z továrny v Iron Mountain do závodu Marmon-Herrington v Indianapolis.

Nejprve byla oddělena karoserie od rámu podvozku, který byl zpevněn, aby zvládl náročný terén. Podvozkový rám byl upraven pro použití hnací nápravy vpředu, přepracované zavěšení kol zajistilo vyšší světlou výšku a k původnímu 3,9 litrovému vidlicovému osmiválci Ford Flathead o výkonu 100 koní byla přimontována čtyřstupňová převodovka z nákladních vozů Ford s pohonem všech kol.

Pohon všech čtyř kol, zvýšené listové pružiny a vyšší světlá výška udělaly z Fordu Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4 vynikající terénní vozidlo se stálým pohonem všech kol podle tehdejších standardů. Rovněž vyhovovalo označení „Super Deluxe“, protože historicky první SUV nabízelo všechen běžně dostupný luxus.

Krátce po zapojení Spojených států amerických do druhé světové války byla výroba Fordu Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4, protože se továrna musela zapojit do válečné mašinerie a zbrojení. Produkce speciálního terénního Fordu byla obnovena po skončení války, ale s cenou 4 000 amerických dolarů bylo dvakrát dražší než srovnatelný běžný Ford.

Celkový počet vyrobených kusů bohužel není znám, ale Ford Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4 je extrémně vzácný. Přeživší exempláře nejčastěji mění majitele skrze veteránské aukce a jsou v hledáčku bohatých sběratelů. Prodejní ceny některých vozů dokonce přesahují 10 milionů korun.

Kde se v České republice projet?

Nepotřebujete vždy na okruh, protože to není místo, kde s Civicem natřete Veyron.

Číst celé

Rozhovor s Nelly Pacourkovou

Nastal čas, abych vytvořil svůj první rozhovor, a to s malířkou Nelly Pacourkovou o malování, automobilismu, i cestě za úspěchem. Přeji příjemné čtení.

Číst celé

Motorsport jako součást DNA. Pět zapomenutých supersportů z devadesátek

Pětice supersportů z devadesátých let, které ve většině případů vznikly jako závodní speciály a následně byly přepracovány do civilní podoby.

Číst celé

Maserati MC12: Horší, ale lepší Enzo

Supersport vycházející ze slavného Ferrari Enzo byl oproti svému dárci dílů výkonově slabší, ale ve výsledku i lepší, rychlejší i sběratelsky cennější.

Číst celé

Smutný osud Mustangu Mach 1, který sloužil u japonské policie

Zapomenutý služební vůz policie z prefektury Tochigi odhaluje skrytý příběh oficiálně dovezených Mustangů do Japonska.

Číst celé

Porsche 911 Carrera 3.2 aneb jak roztočit historickou 911?

A pointa je venku – letitého youngtimera, kterého mi svěřil jeho majitel, jsem roztočil do hodin. V minulých dnech jsem totiž měl tu čest řídit Porsche 911 Carrera 3.2 z roku 1986 a trochu jsem to přehnal. Co se vlastně toho dne stalo, když mi do rukou svěřili toho kdysi rychlejšího brouka? A jaký je to pocit, když takové auto řídíte?

Číst celé