Lexus UX 250h: Malý crossover, ale důležitý Lexus

Nejlevnější Lexus UX je možná ten nejdůležitější model japonské prémiové značky. Povedl se?

Lexus se zrodil a proslavil většími auty. Na konci 80. let začal velkým sedanem LS a poté jste dlouhou dobu nemohli koupit nic menšího než kompaktnější IS. Později přišel hatchback CT postavený na platformě  Toyoty Auris, který měl být masovýmodelem, ale nepodařilo se mu prorazit podle představ manažerů. Nejprodávanějším  modelem značky všech dob se potom stalo velké SUV RX a Lexus chtěl vyslyšet volání po SUV i v nejmenším segmentu, kterým by mohl úplně nahradit neúspěšný hatchback. Zejména v Evropě jsou pak menší crossovery velmi žádaným zbožím. Tady ho máme a Lexus si přeje, abychom UX vídali každý den. 

V Česku se Lexus UX veřejnosti představil jako hlavní auto Filmového festivalu v Karlových Varech. Ano, místo obvyklých velkých aut pro převoz VIP osobností. Ukazuje to na důležitost UX pro Lexus. Lexus tak prezentuje UX jako menší auto na vyšší úrovni, ale vidět celebrity vystupovat ze zadních sedaček malého crossoveru bylo zvláštní. Ano, UX je v podstatě crossover jako řemen, protože je to upravená platforma hatchbacku, respektive C-HR. Ale to v dnešní době vyspělých modulárních platforem už dávno nic hanlivého neznamená. Není to úplná kabelka do města. Je to menší, ale luxusní SUV, kterému Lexus přidal trochu toho volnomyšlenkářského a akčního stylu crossoverů. Designem si Lexus UX vytvořil styl sám pro sebe. A vlastně se to povedlo, auto se nám i okolí velmi líbilo, jen ty plastové lemy se hodí spíš za  město,  než do něj. A auto s nimi působí o dostupnější , než je, což ale bývala oblíbená vlastnost  Lexusů.  

Letmý i dlouhý pohled do interiéru pak přesvědčí, že se jedná o skutečnou prémiovou značku. Členitý, ale harmonicky uspořádaný interiér se smyslem pro detail a perfektním zpracováním s kvalitními materiály. I ve světlém provedení je velmi útulný a nepřestává bavit. Je masivní a budí dojem většího auta. Luxusní paluba dělá z kolony ve městě wellness a podbízí k delším trasám. V tomhle autě bych ocenil ještě ambientní osvětlení, abych mohl pokukovat po interiéru i v noci.

K uvolněné atmosféře se hodí hybridní pohon. Základem je opravdu povedený dvoulitrový atmosférický benzínový motor. Je velmi tichý a to málo, co občas slyšíte, zní krásně mechanicky a graduje. Výkonu samotného motoru není mnoho, ale skoro celou další čtvrtinu celku přidává elektřina. Další uspořádání se odvíjí od zvolené verze pohonu dvou nebo všech kol. Celé ústrojí je dokonale plynulé a většinou je problém vůbec poznat, kdy  spalovací  motor běží. Pokud jsou baterie nabité, auto předvede i velmi slušné a pružné zrychlení podobné turbomotoru. Plynulá svižná jízda je s autem příjemná a odvděčí se nízkou spotřebou, většinou do 5 litrů na 100 kilometrů. Na sportování to neníprostě hybridní pohon a převodovka e-CVT. Svižná jízda nelegálními rychlostmi jde ale úplně bez problému, protože 200 koní na vyšší tempo bohatě stačí. Na pohonu mě jen štvou momenty, kdy auto při parkování někdy v poslední vteřině před zařazením do polohy P zapne benzinový motor pro dobití baterií, protože prostě neví, že už cesta končí.   

Na proplétání  uličkami města UX není tak agilní jako třeba C-HR, ale to je jen další důkaz, že jde o auto vyšší třídy. Zejména v naší verzi s pohonem předních kol je těžší na předek a  třeba samotný volant je tak velký a těžký, že trochu znesnadňuje rychlé pohyby, také protože je zkombinovaný s posilovačem nastaveným do tuha. Více než propletání se městem jsem si užíval jízdu mimo město. Nádherný  masivní volant najednou umocňuje pocit pevnosti vozu a usnadňuje jemné pohyby. Podvozek je skvělý, ale občas bylo na nerovnostech cítit drobné odskakování zádě, což by podle mě bylo potlačeno ve verzi s pohonem všech kol, která bude mít těžší záď a lepší celkové vyvážení. 

Lexus UX je jako vstupní model značky daleko lepší a hodnotnější než jeho nepřímý předchůdce CT, ale přitom za skoro stejné peníze. Nabízí neokoukaný vzhled a přináší standarty Lexusu do segmentu malých crossoverů. S hybridním pohonem poskytuje mimořádně kultivované a luxusní cestování. Proti zavedeným evropským značkám to nebude mít jednoduché, ale úspěch by si zasloužil, protože jde o propracované auto, které bude mít smysl pro lidi hledající menší luxusní auto s klidnou povahou  s trochou šmrncu a nejde jen o módní výstřelek, jako je podle mě třeba BMW X2.

Porsche 928 chtělo zastínit ikonickou 911

Původně mělo být nástupcem 911, ale jiná filosofie modelu předurčila, že to nebude mít jednoduché. Z jakých důvodů Porsche 928 nakonec opustilo výrobu?

Číst celé

Ferrari 250 GTO: Hledal se způsob, jak obejít pravidla FIA

Ferrari, jenž je v dnešních dnech na samotném vrcholu trhu s klasickými auty. V době jeho vzniku se jednalo o velmi úspěšné závodní auto.

Číst celé

Poradna: Líbí se mi X6, co mám dělat?

Coming out je tu. Už to muselo ven. Jen nevím, jestli v tom jsem sám, nebo mi dá někdo za pravdu.

Číst celé

Odložený Renault 16 ze stodoly. Vytáhli jsme ho ven a odhalujeme jeho příběh

Renault 16 je považovaný za zakladatele hatchbacků a patřil k těm lepším autům, která jste si mohli koupit v Tuzexu. Exemplář ve vínovém odstínu ze vzorníku Jawa ale nebyl zakoupený v Československu, a přestože stál 25 let ve stodole, pořád je v rukou majitele, který si jej pořídil na konci šedesátých let v Německu.

Číst celé

SOSNOVÁ CLASSIC 2023

Sosnová Classic 2023 letos oslaví nádherných 120 let od vůbec prvního závodu v oblasti Českolipska.

Číst celé

Honda Integra Type-R DC2: Neobyčejná předokolka

Rychlé kupé s pohonem předních kol je pro japonskou automobilovou produkci nezvyklé. V devadesátých letech se touto cestou zkusili vydat inženýři sportovní divize Hondy a výsledkem byl vůz, o kterém se již dlouhé roky říká, že je tím nejlepším s pohonem předních kol.

Číst celé