Mercedes-Benz O317: Historie ikonických transportérů ve službách Porsche

Trojici transportérů Mercedes-Benz O317 zkonstruoval stuttgartský Robert Schenk na přání továrního týmu Porsche, které s nimi dělalo parádu za závodech.

Koncem 60. let Porsche utrácelo za závodění mnohem více peněz než o deset let dříve. Porsche se rozhodlo zjednodušit logistiku závodního týmu a zviditelnit se, kvůli čemuž v roce 1966 uvedlo do provozu tři zbrusu nové transportéry Mercedes-Benz O317. Ty měly nahradit zastaralou flotilu stárnoucích otevřených náklaďáků MAN 635. Trojice pojízdných podvozků byla dokončena stuttgartským karosářem Robertem Schenkem a vybavena vším potřebným k přesunu aut a náhradních dílů z jednoho závodu na druhý.

Většina ze všech vyrobených Mercedesů O317 byla používána jako autobusy, ale transportéry vyrobené Robertem Schenkem byly dostatečně prostorné pro přepravu dvou nízkých závodních vozů. Mezi trojicí přepravníků byly jen velmi malé rozdíly a všechny byly nalakovány tmavě červenou barvou se stříbrnými pruhy a tmavě šedými spodními částmi karoserie. Prostor nad čelním oknem zdobilo logo značky a na obou bocích byl velký nápis Porsche.

První Mercedes-Benz O317 byl dodán závodnímu týmu Porsche v roce 1967. Vůz s registrační značkou S YZ 32 s ním strávil sezóny 1967, 1968 a 1969 a poté byl zapůjčen společnosti John Wyer Automotive Engineering v Anglii. John Wyer vedl program vývoje Porsche 917 v letech 1970 až 1971 a pro toto období byl transportér nalakován světle modrou a oranžovou barvou, aby odrážel barvy jeho podporovatele, společnosti Gulf Oil.

V roce 1972 byl první vyrobený transportér prodán automobilce BMW a přelakován do bílého zbarvení týmu BMW Motorsport s červenými a modrými pruhy. V této konfiguraci zůstal až do roku 1981, kdy přešel do vlastnictví Helmuta Marka, jehož soukromý tým závodil s BMW M1. Mercedes-Benz 0317 s registrační značkou S YZ 32 byl vyřazen z provozu o několik let později.

Druhý Mercedes-Benz O317 s registrační značkou S C 9003 byl dodán v roce 1968 a Porsche si jej ponechalo až do roku 1983. V průběhu let se dvakrát objevil ve dvou různých zbarveních Martini Racing, a když David Thieme v roce 1979 učinil Porsche nabídku, kterou nemohli odmítnout, byl nalakován bílou, modrou a červenou barvu, aby zviditelnil sponzoring ropnou společností Essex Petroleum.

Začátkem 80. let došlo k opětovné změně zbarvení do barev cigaretové společnosti Rothmans, která sponzorovala tovární tým Porsche po většinu desetiletí. V roce 1983 byl druhý transportér prodán Kerrymu Morse a později Kevinu Jeannete z Gunnar Racing. Transportér později koupil Roald Goethe, sběratel závodních vozů v barvách Gulf, a zrenovoval jej ve světle modro-oranžových barvách.

Poslední ze tří transportérů O317 byl SM 2187. Závodnímu týmu byl dodaný v roce 1969 a po krátkém období v původních červených barvách vystřídal zbarvení Martini Racing, Essex Petroleum a Rothmans. Stejně jako druhý transportér byl v roce 1983 prodán společnosti Američana Kerryho Morse. Morse jej později prodal sběrateli Gerrymu Sutterfieldovi a vůz nakonec skončil ve sbírce Brumos Porsche na Floridě. Brumos nechal transportér zrenovovat do původního továrního zbarvení.

Lancia Delta S4 Group B: Historie závodního speciálu, který způsobil konec skupiny B

Lancia Delta S4 závodila ve slavné rally skupině B a byla jedním z několika důvodů, proč byla celá kategorie ukončena.

Číst celé

Koenig Ferrari Testarossa: Twin-turbo o 1 000 koních a možnost Spideru

Legendární Koenig Specials začali upravovat Ferrari Testarossa krátce po uvedení na trh. S dvojitým přeplňováním vyvinula až 1 000 koní a mohla být i bez střechy.

Číst celé

Maserati 3500 GT: Zachránce Maserati před možným krachem v 50. letech

Obyčejnější sériově vyráběné luxusní kupé 3500 GT bylo poslední nadějí Maserati, aby uniklo hrozícímu bankrotu. Nejenže se plán i přes počáteční nejistotu nakonec zdařil, ale zároveň do Itálie přinesl zajímavé prvenství.

Číst celé

Chceme tvou zpětnou vazbu

Čas plyne jako voda a web Temple of Speed je online už skoro dva měsíce. Nyní se obracíme na vás, čtenáře, s prosbou o zpětnou vazbu. Díky ní se nejen dozvíme, co děláme dobře a co děláme špatně, ale taky to, kdo jste vy a pro koho Temple of Speed vytváříme.

Číst celé

Honda NSX: Od revoluce mezi supersporty uplynulo 30 let

Honda NSX letos slaví třicáté výročí od prvního představení veřejnosti. Hlavním cílem inženýrů bylo překonat a zesměšnit slavné Ferrari.

Číst celé

Umění na kolech. Speciální edice Veyronu berou dech

Nejslavnější model v historii Bugatti byl nejen luxusní a brutálně rychlý. Jeho speciální edice byly uměleckými díly. Tahle pětice je podle nás nejlepší!

Číst celé