Mercedes-Benz O317: Historie ikonických transportérů ve službách Porsche

Trojici transportérů Mercedes-Benz O317 zkonstruoval stuttgartský Robert Schenk na přání továrního týmu Porsche, které s nimi dělalo parádu za závodech.

Koncem 60. let Porsche utrácelo za závodění mnohem více peněz než o deset let dříve. Porsche se rozhodlo zjednodušit logistiku závodního týmu a zviditelnit se, kvůli čemuž v roce 1966 uvedlo do provozu tři zbrusu nové transportéry Mercedes-Benz O317. Ty měly nahradit zastaralou flotilu stárnoucích otevřených náklaďáků MAN 635. Trojice pojízdných podvozků byla dokončena stuttgartským karosářem Robertem Schenkem a vybavena vším potřebným k přesunu aut a náhradních dílů z jednoho závodu na druhý.

Většina ze všech vyrobených Mercedesů O317 byla používána jako autobusy, ale transportéry vyrobené Robertem Schenkem byly dostatečně prostorné pro přepravu dvou nízkých závodních vozů. Mezi trojicí přepravníků byly jen velmi malé rozdíly a všechny byly nalakovány tmavě červenou barvou se stříbrnými pruhy a tmavě šedými spodními částmi karoserie. Prostor nad čelním oknem zdobilo logo značky a na obou bocích byl velký nápis Porsche.

První Mercedes-Benz O317 byl dodán závodnímu týmu Porsche v roce 1967. Vůz s registrační značkou S YZ 32 s ním strávil sezóny 1967, 1968 a 1969 a poté byl zapůjčen společnosti John Wyer Automotive Engineering v Anglii. John Wyer vedl program vývoje Porsche 917 v letech 1970 až 1971 a pro toto období byl transportér nalakován světle modrou a oranžovou barvou, aby odrážel barvy jeho podporovatele, společnosti Gulf Oil.

V roce 1972 byl první vyrobený transportér prodán automobilce BMW a přelakován do bílého zbarvení týmu BMW Motorsport s červenými a modrými pruhy. V této konfiguraci zůstal až do roku 1981, kdy přešel do vlastnictví Helmuta Marka, jehož soukromý tým závodil s BMW M1. Mercedes-Benz 0317 s registrační značkou S YZ 32 byl vyřazen z provozu o několik let později.

Druhý Mercedes-Benz O317 s registrační značkou S C 9003 byl dodán v roce 1968 a Porsche si jej ponechalo až do roku 1983. V průběhu let se dvakrát objevil ve dvou různých zbarveních Martini Racing, a když David Thieme v roce 1979 učinil Porsche nabídku, kterou nemohli odmítnout, byl nalakován bílou, modrou a červenou barvu, aby zviditelnil sponzoring ropnou společností Essex Petroleum.

Začátkem 80. let došlo k opětovné změně zbarvení do barev cigaretové společnosti Rothmans, která sponzorovala tovární tým Porsche po většinu desetiletí. V roce 1983 byl druhý transportér prodán Kerrymu Morse a později Kevinu Jeannete z Gunnar Racing. Transportér později koupil Roald Goethe, sběratel závodních vozů v barvách Gulf, a zrenovoval jej ve světle modro-oranžových barvách.

Poslední ze tří transportérů O317 byl SM 2187. Závodnímu týmu byl dodaný v roce 1969 a po krátkém období v původních červených barvách vystřídal zbarvení Martini Racing, Essex Petroleum a Rothmans. Stejně jako druhý transportér byl v roce 1983 prodán společnosti Američana Kerryho Morse. Morse jej později prodal sběrateli Gerrymu Sutterfieldovi a vůz nakonec skončil ve sbírce Brumos Porsche na Floridě. Brumos nechal transportér zrenovovat do původního továrního zbarvení.

Jak Ferrari 599 GTB Fiorano omylem změnilo pravidla aerodynamického designu

Ferrari 599 GTB Fiorano okouzlilo svět osobitým designem s dekorativními oblouky v zadní části střechy, které skrývají aerodynamickou výhodu.

Číst celé

Citroën RE-2: Experimentální helikoptéra s wankelovým motorem

Citroën neexperimentoval pouze s rotačními automobily, ale pro záchranu společnosti Comotor zkusil vyvinout malý vrtulník s wankelem. Úspěchu projektu nepřálo několik různých faktorů.

Číst celé

Nákup nové ojetinky už není radost. Zdá se mi to jako zbytečný opruz

Rozhodl jsem se pro nákup dalšího auta, ale nevím, co chci. A taky mi výběr komplikuje nedůvěryhodnost většiny prodejců v České republice.

Číst celé

Dauer 962 Le Mans: Extrémní Porsche s průkazkou do silničního provozu

Dauer 962 Le Mans byl konverzí závodního Porsche 962 na silniční supersport. Inženýři pod vedením závodníka vyvinuli rychlejší auto než byl McLaren F1.

Číst celé

Příběh závodního Mercedesu-Benz W154 ze sbírky Národního technického muzea

Každé auto, stejně jako každý člověk, má svůj tajemný příběh. Už jste někdy stáli v muzeu nad nějakým exponátem a říkali si: „Sakra, co má tohle auto asi za sebou?“ Podobnou otázku jsme si položili, když jsme v Národním technickém muzeu stáli nad jedním historickým závodním Mercedesem.

Číst celé

Fiat SB4 Mefistofele: Letecký motor stvořil bestii

Fiat přímo z pekla vznikl spojením závodního podvozku a leteckého motoru. Později se stal držitelem rychlostního rekordu, ale trochu fixloval.

Číst celé