Škoda Octavia RS 2.0 TSI: Rozloučení s odcházející generací

Škoda Octavia RS 3. generace pomalu končí, takže jsme se s ní naposled svezli, abychom se rozloučili s naším oblíbeným rodinným autem.

Škoda Octavia RS patří k těm rychlejším autům z Mladé Boleslavi, ale už trochu zastarává a zanedlouho se dočká nástupce. Mladoboleslavská automobilka při oslavách šedesátého výročí Octavie představila netrpělivě očekávanou 4. generaci, se kterou přichází důležité změny. Ty nejzásadnější jsou podřízeny zpřísňujícím se emisním limitům, protože automobilka oficiálně oznámila, že nabídka motorizací obsáhne hybridní pohon.

Odcházející 3. generace Octavie se představila v prosinci 2012, ale výraznou se stala až po představení faceliftu v lednu 2017. Kontroverzní design s rozdělenými předními světlomety z pera Jozefa Kabaně zpočátku vypadal podivně, ale postupem času uzrál a zkrásněl. Faceliftované Octavii nechybí svéráznost, která nejlépe vyniká s agresivním bodykitem sportovně laděné verze RS.

Od představení faceliftu v roce 2017 se exteriér a interiér Octavie RS příliš nezměnil. Největší změnou bylo upuštění od tradičních ručičkových ukazatelů, které nahradil moderní digitální přístrojový štít z Kodiaqu RS a dalších nových modelů značky. Důležitou modernizaci si vyžádala nejnovější emisní norma Euro 6d-TEMP a přesnější metodika měření emisí WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures).

Automobilka musela ukončit výrobu nejostřejší Octavie RS 245, ale její nejlepší prvky použila v běžné verzi. Původní základní zážehovou Octavii RS poháněl přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI o 230 koních, ale ten se při modernizaci dočkal posílení na 245 koní a 370 newtonmetrů. Modernizovanou Octavii RS s převodovkou DSG jsem testoval na začátku léta, ale na poslední chvíli jsem využil příležitost otestovat i vůz se standardní manuální převodovkou.

Už v testu verze s dvouspojkovým automatem DSG jsem uvedl, že ačkoli motor disponuje stejným výkonem jako ve verzi RS 245, bohužel není podobně výbušný. Nevyhnutelné podřízení se emisním limitům otupilo reakci motoru na plynový pedál, což platí i v autě s manuálem. Octavia RS se sedmistupňovým DSG je jízdně rychlejší, ale velká prodleva kickdownu prodlužuje reakci na plyn.

Rozhodnutí, která převodovka je pro zážehovou Octavii RS lepší, závisí na požadavcích řidiče. Osobně preferuji manuál, protože je lépe sladěný s motorem. DSG se neustále snaží motor podtáčet, čemuž se s manuálem lze vyhnout. Převodové poměry jsou dobře nastavené, takže motor umí jezdit po městě i na čtyřku, aniž by se dusil. Kromě toho je manuál celkem přesný a dělá z Octavie RS řidičštější a zábavnější auto.

Modernizovaná Octavie RS má standardně dodávaný elektronický diferenciál VAQ, který dříve byl exkluzivní výbavou RS 245. Chytrý diferenciál znatelně omezuje nedotáčivost pod plynem a rozděluje točivý moment mezi poháněná přední kola v nejvhodnějším poměru pro zajištění nejlepší možné trakce a přilnavosti, jíž má Octavie RS spoustu i díky nezávisle zavěšeným kolům s víceprvkovou zadní nápravou.

Octavií RS jsem vyzkoušel už několik, ale konečně mám pocit, že jsem našel téměř bezchybnou. Testované auto má standardní osmnáctipalcová kola, s nimiž není tvrdé jako s příplatkovými devatenáctkami. Předchozí testovaná Octavie RS s DSG byla vybavena standardním obyčejným podvozkem, ale tato má příplatkový adaptivní podvozek Dynamic Chassis Control, s nímž je příjemně pohodlná. Největším problémem obou podvozků jsou devatenáctipalcová kola, se kterými je Octavia RS až zbytečně tvrdá.

Škoda Octavia RS 3. generace dorazila na konec svého životního cyklu. Trochu mne mrzí, že k posledním vyráběným motorizacím nepatří pikantní RS 245. Automobilka již oficiálně potvrdila, že další generace Octavie RS bude představena v průběhu roku 2020. Zachová si turbodmychadlem přeplňovaný zážehový dvoulitr, ale tentokrát s nejvyšším výkonem okolo 250 koní. Inženýři se musí při vývoji opravdu snažit, protože si nastavili laťku docela vysoko.

Odhalte historii Fordu GT40 Mk.II, který ovládl Le Mans 1966

Ford GT40 Mk.II týmu Shelby American rozdrtil Ferrari ve čtyřiadvacetihodinovém závodě v Le Mans ročníku 1966.

Číst celé

K životnímu nákupu stačí 2 miliony. Tahle auta musíte koupit právě teď

Ceny na trhu s ojetými zajímavými auty rostou skoro exponenciální řadou, ale pokud máte pod postelí schované dva miliony, můžete pořídit opravdu skvělá sportovní a supersportovní auta. Tohle je můj výběr.

Číst celé

Duesenberg Model D: Limuzína, která měla být dražší a luxusnější než Cadillac

Limuzína Duesenberg Model D měla oživit zapomenutou americkou značku, ale nedostala se do sériové výroby, protože hlavní investor změnil názor a celý projekt ukončil.

Číst celé

Volvo T6 Roadster: Co se stane ve Vegas, zůstane ve Vegas

Ne vždy si ve Volvu mysleli, že jejich jediným údělem je zachraňovat lidi a planetu. Vraťte se s námi do roku 2005 a přivítejte Volvo T6 Roadster.

Číst celé

Lincoln Indianapolis: Elegantní koncept se málem nedochoval. Zachvátil ho požár

Prototyp Lincoln Indianapolis vznikl, aby upevnil vztahy mezi americkými automobilkami a italskými karosárnami. V šedesátých letech bohužel téměř shořel, ale nyní zase existuje a znovu září.

Číst celé

Chrysler Turbine: Mexického prezidenta zajímalo, jestli jezdí na tequilu

Experimentální Chrysler Turbine uměl spalovat téměř jakoukoli hořlavinu, k čemuž patřil i oblíbený mexický alkohol.

Číst celé