Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost: Stará škola podle moderních pravidel

Konečně jsme otestovali novou Fiestu ST s přeplňovaným tříválcem EcoBoost. Je skvělá, ale musíte si na ní trochu zvyknout.

Už od osmdesátých let se sportovní hatchbacky těší neutuchající popularitě, ale jejich vývoj se v posledních letech výrazně změnil. Automobilky se snaží vyrábět stále rychlejší modely, následkem čehož se z kdysi dostupných aut stávají dražší a méně dostupné. Honda, Renault a další výrobci se předhánějí v tom, kdo vyrobí nejrychlejší hot hatch na Nürburgringu, přičemž používají technologie převzaté ze supersportů, ale upřímně, byl tento směr tím důvodem, proč se zrovna tato auta stala natolik populární?

Určitě ne. Řidiči hledající vzrušení za volantem si oblíbili sportovní hatchbacky, protože nabízely hodně zábavy za málo peněz. Přepracovat obyčejný model na sportovně laděný nebylo pro automobilky drahé, jelikož mnohdy stačilo použít jen silnější motor a tužší odpružení. Recept byl jednoduchý, ale podobných aut v posledních letech vzniká jen málo. Většina moderních sportovních hot hatchů jsou radikálně přepracované běžné modely, jejichž vývoj spolkl tolik peněz, že výsledná auta zkrátka nemohou být levná.

Snaha dosahovat co nejrychlejších časů na světově známých závodních okruzích je pro sportovní hatchbacky ten nejlepší marketing, ale současně je poškodil. Rychlost v zatáčkách se stala nejdůležitějším měřítkem, ale zábavnost šla stranou. Ta zábavnost, kvůli níž svět miluje ostré hatchbacky. Na dnešním trhu existují zběsile rychlé hot hatche, jejichž limit schopností je na běžných silnicích nedosažitelný, ale existuje jen několik hot hatchů, u nichž je hodně zábavy za málo peněz na prvním místě.

Sportovně laděná Fiesta k nim patří už od osmdesátých let, ale moderní Fiesta ST je k nerozeznání od původní XR2. Aktuální generace Fiesty ST přišla na trh v roce 2017, a ačkoli trochu vypadá jako rozsáhlá evoluce minulé generace, je úplně novým autem. Původní povedený design příliš nezestárnul, takže jej návrháři uhladili a decentně přepracovali. Nejvýraznější změnou je nový tvar předních světlometů, masky chladiče, otvorů v předním nárazníku a zadních světel, která jsou horizontální místo svislých.

Interiér netají, že hlavním posláním Fiesty ST jsou řidičské zážitky. Až na pár detailů je stejný jako v běžné Fiestě a největším rozdílem jsou standardně dodávaná anatomická sedadla Recaro, jejichž boční vedení vytváří silnou oporu těla v zatáčkách. Ford se rozhodl, že Fiesta ST musí zůstat cenově dostupná, takže funkce vyhrává nad formou. Ergonomie s nízkou pozicí za volantem je na velmi dobré úrovni, ale v interiéru převládají nehezké tvrdé plasty. ST je vrcholem nabídky Fiesty a disponuje širokou škálou příplatkové výbavy, která zahrnuje i značkové audio Bang & Olufsen.

Nejdůležitější novinkou Fiesty ST oproti předchůdcům je zcela nový motor. Ford nahradil předchozí čtyřválcovou šestnáctistovku modernější tříválcovou patnáctistovkou, která rovněž pochází z rodiny motorů EcoBoost. S optimálním naladěním tříválce si pohráli inženýři divize Ford Performance, po jejichž zásahu dosahuje rovných 200 koní a 290 newtonmetrů. Ačkoli motor přišel o jeden válec, je schopen vyvinout vyšší výkon než jeho předchůdce, kterého nechává v prachu daleko za sebou. Divoký temperament tříválce je navíc obohacený hlubokým zvukem, který se s rostoucími otáčkami mění na dravý řev, a prskáním do výfuku při každém přeřazení, nebo ubrání plynu ve vysokých otáčkách.

Odpůrci tříválcových motorů to neradi slyší, ale Fiesta ST má pod kapotou motor, který se hodí k jejímu hravému charakteru. Výkonné turbodmychadlo maskuje pravou tvář tříválce, jež při jízdě působí objemnější, než skutečně je. Svižně reaguje na plyn, ochotně se vytáčí, odhodlaně graduje a v rozsahu maximálního točivého momentu mezi 1 600 a 4 000 otáčkami dodává Fiestě solidní dynamiku. Hnací síla je na poměry tříválců obrovská, takže Fiesta ST zvládá dobré pružné zrychlení se zařazenou šestkou.

Manuální šestikvalt má delší zpřevodování, ale jeho kulisa řazení je přesná a mechanicky tuhá. Důležitou položkou příplatkové výbavy, jíž by zájemci o Fiestu ST neměli minout, je balíček Performance s mechanickým samosvorným diferenciálem. Ten výrazně usnadňuje přenos výbušného točivého momentu na silnici a zlepšuje agilní jízdní vlastnosti Fiesty.

Fiesta ST je jedním z mála moderních aut, která nejsou naladěná na bezpečnější nedotáčivost, ale jsou rošťácky přetáčivá. Sice už nemá tak rozevlátou záď jako předchozí generace, ale pořád je divočejší než konkurenti. Technici Fordu s novou generací zapracovali na tom, aby Fiesta ST měla více přilnavosti a stability při rychlé jízdě v zatáčkách, kvůli čemuž zvolili osmnáctipalcová kola. Přestože nejsem zkušený inženýr z Fordu, upřímně si myslím, že použití větších kol byl krok k horšímu.

I když nastavení podvozku není přehnaně tuhé, jízda na osmnáctkách je až nepříjemně tvrdá. Zbytečně velká kola si navíc nerozumí s extrémně strmým řízením, které je citlivé na nerovnosti. Řidič musí při jízdě na špatném povrchu vést STčko pevnou rukou, protože nerovnosti a vyjeté koleje si s ním dělají, co chtějí. Je nutné jej neustále mírně korigovat, aby drželo zvolenou stopu. Kombinace řízení a ostřejší sportovní geometrie se nejprve zdá strašná, ale když si řidič po několika desítkách kilometrů zvykne, Fiesta ST odhalí svou pravou tvář.

Ačkoli citlivé řízení narušuje přesnou práci s přilnavostí předních kol při vyšších rychlostech, na úzkých technických okreskách funguje výborně. Fiesta ST má díky tříválci pod kapotou lehký předek, takže je snadno obratná. Rychlé řízení navíc znamená, že Fiesta neklade odpor a není problém jí okamžitě přesměrovat z jedné zatáčky do druhé. STčko uniklo moderním trendům a ponechalo si mechanickou ruční brzdu, takže si lze v úzkých zatáčkách pomoci k přetáčivosti.

Ford Fiesta ST patří k největším hráčům v kategorii menších sportovních hatchbacků a na okreskách je rychlý, ale rovněž i zábavný. Při jízdě na okreskách umí vykouzlit úsměv na rtech, aniž by během toho udělal vítr v peněžence. Fiesta ST je se základní cenou 525 900 Kč dostupná a nevyžaduje moc peněz ani při pozdějším provozu. Kromě toho, že je rychlá, je také úsporná. Průměrná spotřeba naturalu se při sportovní jízdě umí držet do 10 litrů na sto kilometrů. Jak se říká, je to hodně muziky za málo peněz.

Trhači asfaltu od protinožců: 5 australských muscle cars

Okruh Bathurst je v Austrálii něco jako kostel a v minulých desetiletích byl důvodem vzniku velkého počtu místních muscle cars. Pojďte se podívat, co Australané vyráběli v sedmdesátých a osmdesátých letech.

Číst celé

Mazda RX-7 FD3S: Můj rok s rotační legendou

Japonská sportovní legenda, jež přitahuje davy milovníků automobilové kultury ze země vycházejícího slunce. Fanoušek Luboš se rozhodl, že se s námi podělí o příběh svého bývalého exempláře, který po dobu jednoho roku vyplňoval parkovací místo u jeho domu.

Číst celé

Japonská auta zastíněná legendami. Představujeme 6 z nich

Výběr šestice japonských aut, která byla neprávem zapomenuta, jelikož je zastínily vozy se slavnějšími jmény. Jaké to jsou?

Číst celé

Cizeta V16T byla prvním šestnáctiválcovým supersportem

Z možné podoby připravovaného Lamborghini Diablo se stal malosériový supersport nesoucí design z pera Marcella Gandiniho a složitý motor, ale díru do světa neudělal.

Číst celé

Válka Fordu a Ferrari v Le Mans ’66: Impozantní souboj Davida a Goliáše

Kultovní závod 24 hodin Le Mans v letošním roce oslavuje 100 let. Připomeňte si se mnou ten asi nejzajímavější rok, kdy se americký gigant z Detroitu utkal tváří v tvář s malou továrnou z italského Maranella. A byl to impozantní závod!

Číst celé

Targa: Karoserie, která téměř vymřela

Odnímatelný střešní díl, ale přitom silueta kupé? To jsou karoserie typu targa.

Číst celé