Lamborghini Zagato Raptor: Nástupce Diabla měl nabídnout 3 auta v 1

Unikátní supersport Lamborghini Zagato Raptor měl být nástupcem populárního Diabla. Speciální karoserie kombinovala tři různá auta v jednom.

Lamborghini se v devadesátých letech potýkalo s velkými finančními problémy, ze kterých bylo zachráněno až odkoupením německým koncernem Volkswagen. Složité období znamenalo, že italská továrna vyvinula pouze jediný sériově vyráběný model – legendární Diablo. V posledním desetiletí 20. století ale vzniklo i několik zajímavých prototypů, které představovaly vize designérů o budoucnosti slavné značky.

Prototyp Zagato Raptor měl být dalším supersportem Lamborghini, který navrhl Alan Wicki ve spolupráci s renomovanou společností Zagato Styling Center. Ohromující Raptor měl inovativní konstrukci typické patentované vyboulené střechy, která se extravagantně otevírá vzhůru spolu s dveřmi.

Speciální konstrukce karoserie umožňovala přetvoření supersportu do několika podob. Stačila chvilka práce, aby se z kupé stal dvoumístný roadster, nebo jednomístný závodní speciál se začleněným ochranným rámem.

Společnost Zagato při vývoji použila nové počítačové systémy CAD/CAM, jejichž pomocí dokázala vyvinout dechberoucí prototyp za méně než čtyři měsíce, aniž by musela vyrobit tradiční zmenšený model. Podvozek tvořil trubkový rám, který nesl karbonové panely karoserie. Finální design společně vyvinuli Andrea Zagato, Alain Wicki a Nori Harada, hlavní designér studia Zagato. Lamborghini Zagato Raptor bylo představeno na autosalonu v Ženevě v roce 1996.

Základem Zagato Raptor se stalo Lamborghini Diablo VT, jehož vidlicový dvanáctiválec dosahoval 492 koní. Inženýři vyvinuli i výkonnější verzi s kompresorem od Z-Engineering, která dokázala vyvinout až 620 koní. Standardem obou variant byl pětistupňový manuál a pohon všech kol. S nasazenou pevnou střechou byl Raptor s pohotovostní hmotností 1 350 kilogramů o přibližně 300 kg lehčí než Diablo VT a dosahoval nejvyšší rychlosti 330 km/h.

Síla ale musí být schopna zastavit, takže standardní brzdový systém Brembo nahradily třmeny Alcon s masivními kotouči, které vyplnily velká osmnáctipalcová magnéziová kola. ABS a systém kontroly trakce se v prototypu neobjevil, protože se nepoužíval ani v Diablu. Alain Wicki, bývalý automobilový závodník, byl přesvědčen, že systém bez ABS dokáže brzdit rychleji než s ním. To je prohlášení, které je velmi pravdivé. Pokud víte, co děláte.

Prodejní cena nebyla nikdy stanovena, ale určitě byla vyšší, než byla cena běžného Diabla. Alain Wicki plánoval omezenou výrobu 50 exemplářů, ale prototyp nikdy nepostoupil do fáze sériové výroby. Neoficiální informace uvádějí tři Raptory, které se prodaly před ukončením autosalonu v Ženevě.

Po ukončení výstavy byl Zagato Raptor převezen do Lamborghini, kde bylo provedeno několik testů. Raptor zaujal extrémně dobrými jízdními vlastnostmi a snadnou ovladatelností při vysokých rychlostech. Raptor měl původně překlenout propast mezi Diablem a jeho nástupcem Lamborghini Canto. Lamborghini se později rozhodlo zamítnout sériovou výrobu, protože Zagato navrhlo také design Canta, které by mohlo vypadat jako pouze přepracovaný Raptor.

Lamborghini později přerušilo spolupráci se Zagatem a zaúkolovalo návrháře konkurenční karosárny Bertone, aby navrhli nástupce Diabla. Alain Wicki se pokusil vyrábět Raptor vlastními silami, ve spolupráci se Zagatem, ale nakonec se rozhodl uchovat fascinující jedinečný prototyp. Ten se později ukázal na výstavě unikátních aut v Pebble Beach a během posledních dvou desetiletí dvakrát změnil majitele.

Ferrari F355 Berlinetta: Svezli jsme se posledním osmiválcovým Ferrari s mrkačkami

Ferrari F355 Berlinetta na českých silnicích nepotkáváme často, ale dostali jsme příležitost, abychom si jej pořádně prohlédli a krátce se svezli.

Číst celé

Servis McLarenu F1 stále vyžaduje zastaralé počítače Compaq z 90. let

Zastaralý notebook Compaq LTE 5280 se při servisu McLarenu F1 používá kvůli speciální kartě CA, která vytváří komunikaci mezi počítačem a autem.

Číst celé

Nissan GT-R, část druhá: Technologická vyspělost

V prvním článku (z pěti) tohoto seriálu jsme si obecně představili Nissan GT-R. Nyní se podíváme do hloubky jeho karoserie a motoru. 

Číst celé

Mazda 787B: Uřvaný wankel ovládl Le Mans 1991 a stanovil 3 prvenství

Čtyřrotorový prototyp Mazda 787B byl donedávna jediným japonským autem, které dokázalo zvítězit v nejslavnějším vytrvalostním závodě na světě. Úspěchu předcházely velké přípravy, mezi nimiž nechyběly teoretické odhady a výpočty.

Číst celé

Honda Beat: Soichirovo poslední dítě

Miniaturní roadster s vysokootáčkovým tříválcem pod kapotou je auto, které by chtěla alespoň jednou v životě řídit většina fanoušků japonských sportovních aut.

Číst celé

Brawn GP: Z outsiderů mistry světa za pár měsíců

Do prvního závodu nastoupili s monoposty vyvinutými v rekordně krátkém čase a bez sponzorů. O několik měsíců později si odváželi titul mistra světa a pohár konstruktérů. Takový je příběh týmu Brawn GP.

Číst celé