Porsche C88: Levné Porsche pro chudý čínský lid

Porsche vyvinulo experimentální lidový model na žádost čínské vlády, která později smetla celý projekt ze stolu.

Čínská vláda v první polovině devadesátých let oslovila přibližně dvacet zahraničních automobilek, aby na autosalonu v Pekingu v listopadu 1994 představily experimentální rodinný vůz pro její lid. Vládní úředníci slibovali, že nejlepší projekt bude vybrán a schválen k zahájení produkce výrobcem First Automotive Works (FAW), ve kterém čínský stát vlastnil podíl.

Na tehdejším rozvíjejícím se čínském trhu dominovali zahraniční výrobci automobilů jako Audi, Volkswagen, Peugeot-Citroën a Jeep, kteří vyráběli automobily prostřednictvím společných podniků vytvořených s místními společnostmi. Společné podniky zajistily, že spravedlivá část zisku vytvořeného automobilovým průmyslem zůstala v Číně, ale to nezměnilo skutečnost, že místní společnosti byly závislé na evropských partnerech a jejich technologii a know-how.

Čínští představitelé se to snažili změnit rozvojem místního automobilového průmyslu ve dvou různých fázích. První fáze byla zahájena v roce 1996 a byla navržena tak, aby vytvořila 2 až 3 velké výrobce automobilů a 7 až 8 dodavatelů náhradních dílů roztroušených po celé zemi. Čína otevřeně připustila, že podpoří vznikající odvětví tím, že zakáže zahraničním automobilkám výrobu ve své zemi a omezí dovoz jejich automobilů vysokým zdaněním.

Druhá fáze byla naplánována na zahájení kdykoli mezi lety 2005 a 2010 v závislosti na tom, jak rychle trh poroste. Cílem bylo, aby se čínský automobilový průmysl stal zcela samostatným a zahájil export automobilů do celého světa. Vláda předpověděla, že počet dodavatelů náhradních dílů sníží na tři nebo čtyři v době, kdy plán růstu průmyslu vstoupí do druhé fáze.

Vývojové oddělení Porsche Engineering Services oznámilo, že se autosalonu zúčastní a během čtyř měsíců vyvinulo potřebný prototyp. Nový vůz byl pojmenován C88 – C odkazovalo na Čínu a číslo 88 v čínské kultuře znamená bohatství a štěstí. Porsche nakreslilo několik paralel mezi C88 a původním Volkswagenem Beetle. Oba vozy byly navrženy tak, aby postavily celou zemi na kola, a proto musely být jednoduché, cenově dostupné, robustní, prostorné, snadno vyrobitelné, pohodlné i na špatných silnicích a levné na provoz.

Porsche při vývoji komunikovalo s čínskými novináři a majiteli společností, aby dostalo představu o tom, co zdejší řidiči chtějí. Aby bylo možné zohlednit specifické preference daného trhu, byli do procesu navrhování a vývoje modelu C88 zapojeni inženýři a technici z Číny. V projevu v mandarínštině vysvětlil bývalý generální ředitel Porsche Wendelin Wiedeking, že projekt byl navržen tak, aby byl rozdělen na tři různá auta, která by pokryla velkou část trhu.

Prvním vozem byl třídveřový hatchback schopný pojmout až čtyři cestující. Byl poháněn 1,1 litrovým čtyřválcovým motorem, který prostřednictvím čtyřstupňové automatické převodovky posílal na přední kola 47 koňských sil. Autu trvalo přibližně 20 sekund, než dosáhlo rychlosti 100 km/h a bylo navrženo k prodeji za 45 000 čínských jüanů.

Druhým vozem byl prostřední model, o kterém Porsche tvrdilo, že z něj může snadno vytvořit třídveřové a pětidveřové sedany, kombi a dokonce i kompaktní pickup. Byl poháněn stejným motorem jako dvoudveřový hatchback, ale přidaná hmotnost prodloužila akceleraci na 100 km/h na dlouhých 22 sekund. Očekávalo se, že vůz bude stát mezi 60 000 a 65 000 čínských jüanů v závislosti na stylu karoserie.

Nejvyšší model byl větší čtyřdveřový sedan C88, který byl o trochu delší než Volkswagen Golf druhé generace. Třetí vůz byl poháněn 67 koňovou verzí 1,1 litrového čtyřválce, jež poháněl přední kola skrze pětistupňovou manuální převodovku. Dokázal akcelerovat na 100 kilometrů v hodině za 16 sekund a dosáhnout nejvyšší rychlosti 165 km/h. Pokud by byl uveden do sériové výroby, příplatková výbava by zahrnovala přední airbagy, brzdy s ABS a čtyřstupňovou automatickou převodovku. Porsche plánovalo nabídnout i 1,6 litrový atmosférický diesel o výkonu 67 koní.

Třetí model byl jako jediný určený pro vývozní trhy, takže byl plně v souladu s evropskými bezpečnostními a emisními normami. Nižší modely byly schopny projít evropskými nárazovými zkouškami, ale jejich motory nebyly navrženy tak, aby vyhovovaly přísným evropským emisním normám.

Pouze třetí model se dostal přes rýsovací prkno. Měl jednoduchý design, u něhož Porsche věřilo, že bude stárnout pomalu a nebude vypadat zastarale v roce 2000, kdy bylo plánováno zahájení sériové výroby. Nízká cena byla charakterizována černými plastovými nárazníky a patnáctipalcovými ocelovými koly. Spartánský byl i interiér se zaoblenou palubní deskou, barevným čalouněním a dvouramenným volantem. Vůz C88 nebyl navržen, aby byl prodáván jako Porsche, takže jej nezdobil jediný emblém stuttgartské značky.

Porsche původně plánovalo výstavbu zcela nové továrny v Číně, která by ročně mohla zvládnout výrobu 300 000 až 500 000 automobilů odvozených od prototypu C88, ale výroba by se v případě potřeby mohla snadno zvýšit. Automobilka navíc nabídla školit čínské inženýry v Německu po dobu jednoho roku, aby se ujistila, že výroba C88 bude prováděna v souladu s nejvyššími světovými standardy.

Na projektu čínského lidového automobilu se podílely Chrysler, Fiat, Ford, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Opel, Porsche a další, ale nikdy nebyl vybrán vítěz. Čínská vláda rychle odložila myšlenku výroby lidového automobilu ve své zemi. Mnoho zúčastněných automobilek pochopitelně cítilo, že zbytečně ztratily obrovské množství času a peněz na pohřbeném projektu. Prototyp Porsche C88 představený v Pekingu je dnes vystavený v továrním muzeu značky.

Peerless GT: Zapomenutý sporťák zaujal úspěchem v Le Mans 1958

Dnes zapomenutý Peerless GT se ukázal na startu vytrvalostního závodu Le Mans a zaujal prvním místem ve své třídě a celkovým umístěním na 16 místě.

Číst celé

Galerie: Reklamy na pestrobarevná BMW

Když se dnes podíváme po ulici, vidíme samá bílá, šedá nebo černá auta. Po barevných autech se nám stýská. A stýská se nám také po starých bavorácích a starých bavoráckých reklamách.

Číst celé

Koenig Ferrari Testarossa: Twin-turbo o 1 000 koních a možnost Spideru

Legendární Koenig Specials začali upravovat Ferrari Testarossa krátce po uvedení na trh. S dvojitým přeplňováním vyvinula až 1 000 koní a mohla být i bez střechy.

Číst celé

Největší omyly amerického automobilového průmyslu 50. let

Americké automobilky v padesátých letech neslavily pouze úspěchy, ale rovněž udělaly chyby a omyly, které vedly k velkým úpadkům.

Číst celé

Z velké slávy městem duchů

Vašek Diviš a zajímavá slova o městě, které určitě všichni moc dobře znáte. Nachází se v USA, v Michiganu a přezdívá se mu Město motorů alias Motown. Ano, tušíte správně, řeč je o Detroitu.

Číst celé

Ford Sierra RS500: Auto králů bez koruny

Konec osmdesátých let byl ještě dobou, kdy se v motorsportu hledaly skuliny v pravidlech, aby se dalo legálně podvádět.

Číst celé