Ferrari California ovlivnil americký trh: Homologační předpisy si vyžádaly úpravu designu

Původní design Ferrari California byl rozdílný, ale zapomněl na americké homologační předpisy.

Když Ferrari v roce 2008 na pařížském autosalonu představilo kabriolet California, rozdělilo své fanoušky na dva různé tábory. Zbrusu nový designový jazyk značky se některým příznivcům líbil, ale jiným naopak nelíbil. Někteří z nich dokonce říkali, že California je nejškaredším Ferrari za poslední desetiletí. Návrhářské studio Pininfarina je přiřazováno k těm nejlepším, ale jak se říká, i mistr tesař se někdy utne.

Nejčastějším důvodem vášnivých diskuzí byla zadní část, která byla směšně bizarní. Víko zavazadlového prostoru bylo vysoké a ve spodní části zádi se nacházely dva páry výfukových koncovek, které byly umístěny nad sebou. Kontroverzním prvkem byl nepřehlédnutelný plastový pás spojující brzdová světla, jež trochu narušoval celkový vzhled Californie.

Opravdový důvod, proč záď Ferrari California vypadala zvláštně, je docela vtipný. Hlavní designér Ken Okuyama a jeho tým při vývoji zapomněli zohlednit nejvhodnější pozici brzdových světel. Původní design Californie měl brzdové světlomety jako další pár kruhových svítilen na víku zavazadelníku, což ale zakazují americké homologační předpisy. Americké předpisy nařizují, že hlavní brzdová světla musí být umístěna na pevné části karoserie. To je stejný důvod, proč má Ford GT z roku 2003 pevné zadní čelo, které původně mělo být součástí velkého krytu motorového prostoru.

Ve Ferrari si rozpor s americkými homologačními předpisy uvědomili příliš pozdě a museli najít nejsnazší řešení. Na rozsáhlé přepracování horní části zádi karoserie ale nezbýval čas, takže se návrháři rozhodli umístit tmavá brzdová světla vedle spodních rohů víka zavazadelníku a následně je spojili ošklivým plastovým pruhem.

Ferrari při vývoji modernizované Californie T odstranilo rozporuplný plastový pruh, ale automobilka nezměnila umístění brzdových světel. Původní halogenové svítilny nahradily LED diody a brzdová světla se změnila na tenké vodorovné proužky. Navzdory tomu ale víko zavazadelníku pořád nese světlomety s nefunkčními kruhy. Ferrari nejspíše doufalo, že se americké homologační předpisy časem změní a bude mít možnost zrealizovat původní myšlenku.

Aventador, Italia, 911, GranTurismo, Viper. Roadtrip ze všechny prachy

Kdyby byl Aventador dítětem, zeptali byste se ho, jestli si pití někde nevylil.

Číst celé

Nissan GT-R, část třetí: ATTESA a převodovka

V našem pětidílném seriálu se věnujeme konstrukci Nissanu GT-R R35. Kolem tohoto vozu koluje spousta mýtů a polopravd. Podrobných informací v českém jazyce také příliš nenajdete. Tak jen do toho!

Číst celé

Auto roku podle Honzy

Soudy petrolheada založené na selských datech a referencích ostatních. Hledám hodnotné nabídky z nových aut, která mi nejvíce utkvěly v hlavě. Dal sem si hranici 200 koní, takže na nominaci nedosáhl Duster.

Číst celé

Americká automobilová kultura 50. let: Počátek muscle cars, hot rodů a tuningu

Padesátá léta minulého století byla obdobím poválečné svobody. Americký automobilový průmysl začal rapidně vzkvétat a zrodila se odvětví, která existují dodnes.

Číst celé

Honda S2000: Vysokootáčková nirvána bez střechy

Honda S2000 patří k nejpovedenějším autům, jaká kdy přišla z Japonska. Spolu s Mazdou MX-5 tvoří dvojici roadsterů, jenž slouží jako měřítka své kategorie.

Číst celé

Porsche 924 Carrera GT: Zapomenutý homologační speciál

Model 924 se pro Porsche stal krokem vedle, který byl ještě ke všemu drahý. Společnost to však nevzdala a postupným vývojem zkonstruovala ostrý speciál, s nímž značka dostala druhý dech.

Číst celé