Heuliez Pregunta: Budoucnost Lamborghini, kterou vytlačilo Murciélago

Budoucnost Lamborghini se v druhé polovině devadesátých let inspirovala stíhacími letouny. Unikátní prototyp byl smeten ze stolu okamžitě poté, co italskou automobilku koupilo Audi.

V historii Lamborghini se objevilo několik období, při nichž malá továrna bojovala o přežití. Když v roce 1987 odkoupil celou společnost americký koncern Chrysler, pomohl Italům znovu se postavit na nohy a dotáhl do konce to, co minulý majitel nezvládl – dokončit vývoj Diabla a vytvořit další legendu. Italská automobilka zase začala trochu vydělávat, ale už v roce 1994 ji Američané prodali indonéské společnosti Megatech.

Nový majitel se potýkal s podobným problémem, jaký musel řešit Chrysler na konci osmdesátých let. Zastarávající Countach byl nahrazený úspěšnějším Diablem. Diablo bylo uvedené na trh v roce 1990, ale v polovině devadesátých let už začalo být považované za trochu zastaralé a klesající prodeje začaly znamenat, že by měl začít vývoj právoplatného nástupce. Nepříjemnou situaci komplikovala i skutečnost, že Diablo bylo jediným modelem značky.

Kromě návrhářů a inženýrů pracujících přímo v Lamborghini se do přemýšlení o novém modelu zapojily i nezávislé vnější společnosti. Jedním z nejzajímavějších návrhů třetích stran byl prototyp Heuliez Pregunta, který se představil na pařížském autosalonu v roce 1998. Ve stejném roce bylo Lamborghini koupeno německou značkou Audi, jež byla členem koncernu Volkswagen Group. To znamenalo zastavení všech rozdělaných projektů, které nahradil jeden jediný, jehož výsledkem bylo Murciélago. Pregunta a několik dalších prototypů, jako například Zagato Raptor, upadly v zapomnění.

Francouzská společnost Heuliez nebyla v automobilovém průmyslu nováčkem, protože už dříve spolupracovala s velkými francouzskými automobilkami při sériové výrobě různých modelů. Heuliez montoval obyčejnější modely jako Citroën BX Break a XM Break nebo sportovní speciality typu Citroën BX 4TC, Peugeot 205 T16 či Renault 5 Turbo. Společnost se chtěla stát více světovou a dohodla se s Lamborghini o vývoji budoucího modelu. Lamborghini obratem dodalo podvozek Diabla a vedením vývoje byl pověřen Marc Deschamps, bývalý hlavní designér Bertone, který se podílel na původním designu Diabla.

Pojmenování Pregunta pochází ze španělštiny, v níž znamená „zeptat se“. Prototyp dostal agresivní design, který byl zvolen kvůli tomu, aby byl nový vůz nepřehlédnutelný. Příď se širokým sacím otvorem nesla osm malých světlometů, jež byly součástí blatníků. Zakulacené čelní sklo mělo připomínat kabinu stíhacího letounu a nejvýraznějším prvkem designu byly masivní vstupy vzduchu na bocích. Plochá zadní část byla domovem vidlicového dvanáctiválce z Diabla o výkonu 530 koní. Dvě pětice zadních svítilen byly podobné konstrukce jako přední.

Pregunta ale nabízela mnohem více, než pouze odvážný vzhled, protože byla vybavena moderní elektronikou. Přístrojový štít Magnetti Marelli pocházel z tehdejšího monopostu Formule 1, na přístrojové desce byla obrazovka satelitní navigace, zpětná zrcátka nahradil systém zpětných kamer a interiér byl osvětlen optickými vlákny. Heuliez si dal s prototypem opravdu záležet, ale zastarávající podvozek a technika Diabla zůstaly beze změn.

Rok po oficiálním představení v Paříži se prototyp Heuliez Pregunta ukázal i v Ženevě, ale poté na několik let zmizel z očí veřejnosti. Společnosti Heuliez se povedlo zaujmout, ale její snahy přišly vniveč poté, co se Lamborghini ujal koncern Volkswagen. Jediný vyrobený exemplář Pregunty existuje dodnes a dokonce hledá nového majitele. Francouzský prodejce Autodrome Paris jej inzeruje jako plně funkční vůz. Zajímá vás cena? Prodejce říká, že za vůz chce 2 200 000 euro.

Apollo 3500 GT: Tři Američané chtěli konkurovat oblíbeným evropským GT

Apollo 3500 GT je dílem odhodlaného Milta Browna, který toužil po vytvoření konkurence pro slavné evropské výrobce luxusních sportovních vozů.

Číst celé

Superrychlí modří ptáci Malcolma Campbella

Slovním spojením Blue Birds jsou označovány speciály Malcolma Campbella, s nimiž stanovil devět rychlostních rekordů na souši a další čtyři rekordy na vodě.

Číst celé

Ferrari 360: První sériové celohliníkové Ferrari. Co mělo společného s Enzem?

Příchod Hondy NSX otřásl trhem superaut. Japonci totiž dokázali vyrobit rychlé auto, které bylo vhodné i pro každodenní použití. Ferrari se muselo začít snažit, následkem čehož vyvinulo povedený typ F355, ale až s blížícím se novým miléniem se Italům podařil opravdový úspěch – Ferrari 360.

Číst celé

Jaguar XJ13: Vznikl pro Le Mans, ale nikdy nezávodil

Inženýři Jaguaru se rozhodli pro návrat do vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans, ale neochota vedení značky zapříčinila, že se z jejich krásného díla stal nepotřebný unikát.

Číst celé

Fiat Abarth 1000 Monoposto: Roztočil se před cílem, ale stanovil rekord

Fiat Abarth 1000 Monoposto da Record byl posledním rychlostním speciálem vozem automobilky a stanovil rekord nezvyklým způsobem.

Číst celé

Ferrari Testarossa Spider: Unikát s manuálem i automatem zároveň

Unikátní otevřené Ferrari Testarossa vzniklo na míru pro šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho. Kromě toho, že se jedná o jediný originální Spider, bylo tohle auto vybavené netradiční převodovkou.

Číst celé