Heuliez Pregunta: Budoucnost Lamborghini, kterou vytlačilo Murciélago

Budoucnost Lamborghini se v druhé polovině devadesátých let inspirovala stíhacími letouny. Unikátní prototyp byl smeten ze stolu okamžitě poté, co italskou automobilku koupilo Audi.

V historii Lamborghini se objevilo několik období, při nichž malá továrna bojovala o přežití. Když v roce 1987 odkoupil celou společnost americký koncern Chrysler, pomohl Italům znovu se postavit na nohy a dotáhl do konce to, co minulý majitel nezvládl – dokončit vývoj Diabla a vytvořit další legendu. Italská automobilka zase začala trochu vydělávat, ale už v roce 1994 ji Američané prodali indonéské společnosti Megatech.

Nový majitel se potýkal s podobným problémem, jaký musel řešit Chrysler na konci osmdesátých let. Zastarávající Countach byl nahrazený úspěšnějším Diablem. Diablo bylo uvedené na trh v roce 1990, ale v polovině devadesátých let už začalo být považované za trochu zastaralé a klesající prodeje začaly znamenat, že by měl začít vývoj právoplatného nástupce. Nepříjemnou situaci komplikovala i skutečnost, že Diablo bylo jediným modelem značky.

Kromě návrhářů a inženýrů pracujících přímo v Lamborghini se do přemýšlení o novém modelu zapojily i nezávislé vnější společnosti. Jedním z nejzajímavějších návrhů třetích stran byl prototyp Heuliez Pregunta, který se představil na pařížském autosalonu v roce 1998. Ve stejném roce bylo Lamborghini koupeno německou značkou Audi, jež byla členem koncernu Volkswagen Group. To znamenalo zastavení všech rozdělaných projektů, které nahradil jeden jediný, jehož výsledkem bylo Murciélago. Pregunta a několik dalších prototypů, jako například Zagato Raptor, upadly v zapomnění.

Francouzská společnost Heuliez nebyla v automobilovém průmyslu nováčkem, protože už dříve spolupracovala s velkými francouzskými automobilkami při sériové výrobě různých modelů. Heuliez montoval obyčejnější modely jako Citroën BX Break a XM Break nebo sportovní speciality typu Citroën BX 4TC, Peugeot 205 T16 či Renault 5 Turbo. Společnost se chtěla stát více světovou a dohodla se s Lamborghini o vývoji budoucího modelu. Lamborghini obratem dodalo podvozek Diabla a vedením vývoje byl pověřen Marc Deschamps, bývalý hlavní designér Bertone, který se podílel na původním designu Diabla.

Pojmenování Pregunta pochází ze španělštiny, v níž znamená „zeptat se“. Prototyp dostal agresivní design, který byl zvolen kvůli tomu, aby byl nový vůz nepřehlédnutelný. Příď se širokým sacím otvorem nesla osm malých světlometů, jež byly součástí blatníků. Zakulacené čelní sklo mělo připomínat kabinu stíhacího letounu a nejvýraznějším prvkem designu byly masivní vstupy vzduchu na bocích. Plochá zadní část byla domovem vidlicového dvanáctiválce z Diabla o výkonu 530 koní. Dvě pětice zadních svítilen byly podobné konstrukce jako přední.

Pregunta ale nabízela mnohem více, než pouze odvážný vzhled, protože byla vybavena moderní elektronikou. Přístrojový štít Magnetti Marelli pocházel z tehdejšího monopostu Formule 1, na přístrojové desce byla obrazovka satelitní navigace, zpětná zrcátka nahradil systém zpětných kamer a interiér byl osvětlen optickými vlákny. Heuliez si dal s prototypem opravdu záležet, ale zastarávající podvozek a technika Diabla zůstaly beze změn.

Rok po oficiálním představení v Paříži se prototyp Heuliez Pregunta ukázal i v Ženevě, ale poté na několik let zmizel z očí veřejnosti. Společnosti Heuliez se povedlo zaujmout, ale její snahy přišly vniveč poté, co se Lamborghini ujal koncern Volkswagen. Jediný vyrobený exemplář Pregunty existuje dodnes a dokonce hledá nového majitele. Francouzský prodejce Autodrome Paris jej inzeruje jako plně funkční vůz. Zajímá vás cena? Prodejce říká, že za vůz chce 2 200 000 euro.

James Dean: Život herce z Hollywoodu skončil v Porsche, které si užil jen pár dnů

James Dean miloval rychlost a vzrušení za volantem. Když si kupoval nové Porsche 550 Spyder, ještě netušil, že se mu brzo stane osudným.

Číst celé

Martini Racing ikonou motorsportu

Zapamatovatelná zbarvení k motorsportu patří a mnohdy se vryjí hluboko do naší paměti. Martini Racing je dobrým příkladem.

Číst celé

Maserati 5000 GT: Spojení přání Šáha z Persie a snu konstruktéra

Maserati 3500 GT změnilo filosofii automobilky, ale některým zákazníkům nestačilo. Italská továrna kvůli nim vyvinula vytříbené kupé, o které ale nebyl velký zájem.

Číst celé

Masařka AMG je budoucí klasika. Kupte si ji po Schumacherovi

Jedno z prvních aut vzniklé za úzké spolupráce AMG a Mercedesu bylo sleeperem, jak má být. Ale tehdy se to tak ještě nebralo.

Číst celé

Proč se neumím zbavit své Mazdy RX-8 a Alfy Romeo 166? Dnešní nabídka mi připomíná školní jídelnu

Na dnešním trhu nových i ojetých aut nemohu najít nic, co bych opravdu chtěl. Současně tu ale jsou důvody, proč bych to měl řešit.

Číst celé

Volvo T6 Roadster: Co se stane ve Vegas, zůstane ve Vegas

Ne vždy si ve Volvu mysleli, že jejich jediným údělem je zachraňovat lidi a planetu. Vraťte se s námi do roku 2005 a přivítejte Volvo T6 Roadster.

Číst celé