Lancia Stratos Sibilo: Sportovní vůz budoucnosti podle vizí 70. let

Sedmdesátá léta patřila k obdobím, kdy návrháři realizovali vášnivé představy o sportovních vozech budoucnosti. Stratos Sibilo byl jedním z nich.

Nezávislá designová studia a slavné karosárny se v současnosti dostávají do pozadí. Většina automobilek navrhuje tvary nových modelů ve vlastních specializovaných odděleních. To neplatilo v minulých desetiletích, kdy si automobilky nechávaly navrhovat vzhled vozů u slavných návrhářů pracujících pro studia jako Bertone, Pininfarina, Italdesign a další.

Vysoké příjmy za odvedenou práci umožňovaly designérům navrhovat koncepty, při jejichž tvorbě se mohli odvázat a otisknout vlastní fantazii do jejich tvarů. Hodně konceptů navržených v sedmdesátých letech bylo ukázkou toho, jak by mohla vypadat sportovní auta budoucnosti. Příkladem toho byla i Lancia Stratos Sibilo od studia Bertone, která se představila veřejnosti na autosalonu v Turíně roku 1978.

Sibilo mělo výraznou klínovitou siluetu, jež sdílela několik stylistických prvků s běžnou Lancií Stratos, na jejímž podvozku koncept vznikl. Zlatá kola vytvářela kontrast s tmavě hnědou karoserií a futuristický vzhled byl zvýrazněný zatemněnými okny. Nepřehlédnutelným prvkem na zádi byl nepřehlédnutelný nápis „SIBILO“ tvořený segmentovým LCD displejem.

Interiér byl stejně futuristický jako exteriér. Přístroje byly posunuté blíže ke zkosenému čelnímu oknu, což eliminovalo potřebu vidět skrz volant, takže Bertone vybavil sportovní kupé budoucnosti volantem bez paprsků. Většina ovládacích prvků byla umístěna na sloupku volantu nebo přímo v jeho středu. Už od pohledu lze říci, že ergonomie nebyla na vysoké úrovni. Řidičům, kteří měli ruce podobně dlouhé jako nohy, se však Sibilo řídilo asi vcelku dobře.

Stratos Sibilo poháněl 2,4 litrový vidlicový šestiválec, který pocházel ze Stratosu Stradale. Ten dokázal vyvinout nejvyšší výkon 192 koňských sil při 7 000 otáčkách za minutu a točivý moment 226 newtonmetrů při 4 000 ot./min. Podle tvrzení společnosti byl koncept Sibilo plně funkční, ale Lancia nikdy nezveřejnila detailnější specifikace týkající se jízdních výkonů.

Je samozřejmé, že koncept Sibilo vyvinutý ve spolupráci automobilky Lancia a karosárny Bertone byl pouhou designovou studií. Je však zajímavé poznamenat, že některé prvky použité uvnitř konceptu se více či méně dostaly do výroby. Přístroje umístěné blízko u spodního okraje čelního okna předpovídaly technologii head-up displejů, se kterými se setkáváme v moderních autech.

McLaren MP4-12C obrodil slavnou značku

Návraty kdysi známých automobilek na trh nejsou snadné. O problémech, které na moderním světě číhají, se přesvědčil nespočet investorů. Značce z britského Wokingu se to však povedlo a od roku 2011 vyrobila více než 10 000 aut.

Číst celé

Petrolheadi z Nigérie ukazují, jak vypadá skutečná láska k autům

Jejich auta nemají řadu potřebných dílů, ale i přesto jezdí každým dnem. Automobilová kultura v Africe ukazuje, jak vypadá láska k autům.

Číst celé

Auta pro puristy dnes dělá jen Amerika. A dělá je výborně

Vidlicové osmiválce s hrubou silou pod kapotou a konečně už i skvělé jízdní vlastnosti. Američané v posledních letech dělají auta, která by se měla líbit hlavně opravdovým srdcařům. A dělají je sakra dobře!

Číst celé

Karosárna Bertone byla továrnou na dokonalost

Je těžké uvěřit, kam se automobilový průmysl za více než 100 let dostal. Karosář byl vždy někým výjimečným a vysoce respektovaným. Vývoj aut se samozřejmě postupem času přizpůsobuje měnícím se potřebám společnosti. Pro milovníky starých krásných karoserií je dnešní moderní doba kacířská. Pokud jste i vy mezi těmito lidmi, bude se vám zaručeně líbit tento fotospeciál.

Číst celé

Porsche 550: První závodní Porsche miloval James Dean

Historicky první závodní Porsche, do jehož historie se otiskla nesmazatelná stopa v podobě tragického úmrtí amerického herce Jamese Deana.

Číst celé

Lamborghini 350 GT započalo válku mezi naštvaným průmyslníkem a Ferrari

První model úspěšné italské továrny, k němuž údajně vedla jednoduchá hádka. Kupé 350 GT bylo prvním vozem muže, který se rozhodl vyhlásit válku slavné automobilce se vzpínajícím se koněm ve znaku.

Číst celé