Tafheet: Tvrdě postihované arabské driftování

Saúdští hazardéři se snaží vyhrát závod se smrtí, ale často riskují životy svého okolí. Ochránci zákona se s nimi pochopitelně nemažou. Tresty mohou dosáhnout i tisíce ran bičem.

Driftování se po svém oficiálním kategorizování ve světě motorsportu stalo opravdovým fenoménem, který je však starý jako motorismus sám. Jízda řízeným smykem je oblíbeným adrenalinem automobilových nadšenců, který se však někomu může zdát nudně bezpečný. Důkazem tohoto tvrzení může být arabská disciplína Tafheet, jejíž riziko podstupují jen ti nejodváženější.

Tafheet, známý také jako Hajwalah nebo arabské driftování, se v Saúdské Arábii řadí k oblíbeným disciplínám ilegálního pouličního závodění. Tato extrémně nebezpečná zábava se poprvé objevila v pozdních sedmdesátých letech, kdy místní blázni jezdili se továrními auty z autopůjčoven po nově postavených širokých silnicích, nejvíce v okolí hlavního města Rijádu, a snažili se vůz přehazovat od jedné krajnice ke druhé v nepřetržitém smyku.

Vskutku originální driftování se stalo arabským automobilovým kultem, který přežil až do současnosti. Oproti minulým časům se však jezdí s výrazně výkonnějšími auty. Rychlost jízdy se při nebezpečném smykování mnohdy pohybuje i v hodnotách přesahujících 200 kilometrů v hodině. Větším překvapením je, že Arabové dokonce vymysleli několik pevně specifikovaných manévrů.

Jedním z nejnebezpečnějších kousků je Harakat Almawt, který lze přeložit do češtiny jako „pohyb smrti“. Principem tohoto triku je dosažení vysoké rychlosti, při níž je vůz následně vyslán do powerslidu, v němž musí být řízen v co nejvíce přímém směru, dokud sám nezastaví. Dalším rizikovým trikem je Tatweef, při němž se řidiči jedoucí vysokými rychlostmi snaží předjíždět okolní vozidla v řízeném smyku, aniž by se příliš ohlíželi na okolní provoz a jeho hustotu.

Používaná auta jsou přitom ve většině případů sériová a stále vypůjčená z autopůjčoven. Odvážní řidiči se totiž snaží minimalizovat náklady na svou zábavu, takže nejčastěji volí snadno dostupné středně velké sedany s pohonem předních kol. Neobvyklá nejsou ani ukradená auta.

Driftování, krádeží aut a častých fatálních nehod si pochopitelně všimla saúdská policie, která jde nebezpečným pouličním závodníkům tvrdě po krku. Vysokorychlostní driftování přitom často hlásí i samotní obyvatelé měst a okolní řidiči, jež požadují okamžité zatčení zúčastněných kvůli riziku veřejné bezpečnosti.

Arabští drifteři se snaží ochránit svůj koníček před zákonem za pomoci pozorovatelů, kteří za použití mobilních telefonů okamžitě hlásí blížící se policii. Nezákonná sešlost je následně rozpuštěna dříve, než stihnou ochránci zákona dorazit na místo dění. Přestože je policejní reakce rychlá, vyšetřování je často neúspěšné. Jako důkazní materiály však slouží i videozáznamy pořízené při událostech tafheet, jež diváci často zveřejňují na internetu.

Když už se ale policii podaří dopadnout někoho ze zúčastněných závodníků, následné tresty jsou obrovské. V roce 2014 byl zatčen a odsouzen třiadvacetiletý řidič známý jako „The King of Nazeem Neighborhood“. Za hazardování na dálnicích v Rijádu a provincii Al-Qassim mu byl udělen trest v podobě deseti let vězení, tisíce ran bičem a doživotního zákazu řízení.

Praga Dragon EVO 125 ccm: Jak se řídí závodní motokára

Ultimátní řidičský stroj, který vám za zlomek ceny přinese zážitky, které nezískáte ani v supersportu. Tohle je prostě nejlepší věc, jakou může normální smrtelník řídit!

Číst celé

Chrysler Turbine: Mexického prezidenta zajímalo, jestli jezdí na tequilu

Experimentální Chrysler Turbine uměl spalovat téměř jakoukoli hořlavinu, k čemuž patřil i oblíbený mexický alkohol.

Číst celé

Honda S2000 se jako taková už nikdy nevrátí

Mnozí z nás každý den touží po návratu slavných modelů, ale chceme je za každou cenu? Nakonec bychom totiž mohli být zklamaní.

Číst celé

Maserati MC12: Horší, ale lepší Enzo

Supersport vycházející ze slavného Ferrari Enzo byl oproti svému dárci dílů výkonově slabší, ale ve výsledku i lepší, rychlejší i sběratelsky cennější.

Číst celé

Honda Civic Type-R EK9: Klenot ze Suzuky

Japonský hot hatch, který je i dnes stále vnímán jako rychlý vůz, jenž poslouží nejen na ulici, ale i na okruhu. Jeho první generace se na trhu objevila před dvaceti lety a byla více hardcore než současná pátá generace s označením FK8.

Číst celé

Bentley proti Le Train Bleu. Nemožný závod auta s vlakem

Woolf Barnato, člen skupiny závodníků Bentley Boys, se v roce 1930 vsadil, že dokáže porazit slavný luxusní francouzský noční expres Le Train Bleu. Závodil proti němu ve svém Bentley Speed Six.

Číst celé