Honda NSX: Od revoluce mezi supersporty uplynulo 30 let

Honda NSX letos slaví třicáté výročí od prvního představení veřejnosti. Hlavním cílem inženýrů bylo překonat a zesměšnit slavné Ferrari.

Je únor 1989 a davy zvědavců se shromažďují okolo stánku Acury na tradiční automobilové výstavě v Chicagu. Pod hedvábnou plachtou je schovaný prototyp produkční verze diskutovaného japonského supersportu, kterému se zpočátku posmívalo i sebevědomé Ferrari. Svět si stále myslí, že nové auto nabídne pouze zlomek z toho, o čem marketingové oddělení Hondy už několik měsíců hovoří. Svět už brzy zjistí, jakým způsobem se mýlil.

Počátek vývoje Hondy NSX (Acury NSX na americkém trhu) lze vysledovat až do roku 1984, kdy se Honda spojila s návrhářským studiem Pininfarina, aby společně vytvořily prototyp HP-X (Honda Pininfarina eXperimental). Vedení Hondy se definitivně rozhodlo pro vývoj sportovního vozu a okamžitě informovalo tým inženýrů, že jejich vlastní model musí být rychlejší, než cokoliv vyrobeného v Itálii nebo v Německu.

Koncept HP-X byl přejmenován na NS-X (New Sportscar eXperimental) a do čela vývoje se postavil hlavní návrhář Hondy Shigeru Uehara. Původním záměrem bylo překonat schopnosti Ferrari 328, ale později se museli tvůrci soustředit na novější typ 348. Honda chtěla vytvořit auto, které bude lepší než Ferrari, ale zároveň bude kvalitnější a trvanlivější. Původní motor prototypu HP-X, jímž byl dvoulitrový vidlicový šestiválec, se už v počátku vývoje ukázal jako nedostačující a byl nahrazen výkonnějším třílitrovým V6 s variabilním časováním ventilů DOHC VTEC.

Designu exteriéru se ujal samotný Uehara poté, co detailně prozkoumal americkou bojovou stíhačku F-16. Důležitým odkazem na vojenský letoun je tvar kabiny NSX připomínající kokpit s dobrým výhledem do všech stran. Kabina byla zároveň umístěná co nejvíce dopředu, jako tomu je u stíhaček. Mimo estetiky to mělo vliv i na směrovou stabilitu ve vysokých rychlostech.

Honda NSX byla prvním sériově vyráběným autem se zjednodušeným celohliníkovým monokokem, jež byl vyrobený revoluční technologií protlačování hliníku. Použití hliníkových slitin na výrobu karoserie pomohlo inženýrům ušetřit přibližně 200 kilogramů oproti oceli. Hliníková ramena zavěšení snížila celkovou hmotnost vozu o dalších 20 kilogramů. Do technické výbavy NSX spadal i čtyřkanálový systém ABS, titanové ojnice motoru umožňující jeho vysoké otáčky a elektrický posilovač řízení. V roce 1995 se mezi důležité vlastnosti zařadila i první elektronicky ovládaná škrticí klapka v historii značky.

Do vývoje se zapojila i sportovní divize Hondy, jejíž součástí byl i respektovaný japonský pilot Formule 1 Satoru Nakajima, který podrobil prototyp NS-X prvotnímu testování na domácím okruhu Suzuka, kde se zasloužil o vylepšení nastavení podvozku. S blížícím se koncem vývoje byl k testování přizván i talentovaný a úspěšný Ayrton Senna, jež Hondě pomohl s finálním nastavením podvozku a ovladatelnosti vozu. Senna se kromě Suzuky zúčastnil i testování na dalších závodních okruzích, mezi nimiž nemohl chybět Nürburgring, jehož trať má blízko k běžným veřejným silnicím.

Honda se už při představení NS-X na chicagském autosalonu se dočkala pozitivních ohlasů a před uvedením na trh změnila obchodní označení na zjednodušené NSX. NSX se v Japonsku prodávala od roku 1990 výhradně skrze síť dealerství Honda Verno, kde byla spolu s Prelude považována za vlajkovou loď nabídky. V Severní Americe si ji zákazníci objednávali od téhož roku pod jménem luxusní značky Acura.

Zvolení Ferrari jako hlavní konkurence NSX se pečlivým Japoncům vyplatilo. Supersport od Hondy se totiž stal prvním superautem, které bylo použitelné i pro každodenní soužití. Nabízelo dostatečný komfort, zavazadlový prostor, vysokou životnost, nízké provozní náklady a podařenou ergonomii interiéru. Honda NSX navíc byla výrazně lepší než Ferrari 348. S motorem V6 o výkonu 274 koní a pětistupňovým manuálem zrychlila z 0 na 100 km/h za stejný čas 5,9 sekundy a byla o $40,000 levnější než Ferrari.

Honda NSX vydržela ve výrobě dlouhých patnáct let, během nichž se dále zdokonalovala. S razantní modernizací v roce 2002 dostala kromě přepracované přídě s pevnými světlomety i výkonnější 3,2 litrový vidlicový šestiválec a vylepšené nastavení podvozku. Dlouhá léta byl vůz považovaný za důležitého rivala značek jako Ferrari, Lamborghini nebo Porsche. Takovou pozici ještě více utvrdila ostřejší verze Type-R představená v roce 1992, jež byla k mání pouze na japonském trhu. Modernizovaná NSX-R se pak ukázala v roce 2002.

Po definitivním ukončení výroby v roce 2005 nebyla NSX nahrazena jiným modelem a její nástupce se představil až v roce 2016 s hybridním hnacím ústrojím. Letos je to 30 let od chvíle, kdy se v roce 1989 poprvé představil koncept Honda NS-X. Koncept, který stál na počátku historie skutečné automobilové legendy.

Sportovní auta ztělesňující zklamání. Tahle se vážně nepovedla

Čtyřkolové ikony si připomínáme každým dnem, ale co auta, na něž mnohdy zapomínáme? Vybrali jsme šest takových, na něž svět zapomněl právem.

Číst celé

Proč Mazda testuje RX-8 na Nürburgringu? Co se za tím skrývá?

Připadám si jako v roce 2008, kdy Mazda na Nürburgringu testovala modernizovanou verzi RX-8. Proč se podobná auta prohání na stejné trati i dnes?

Číst celé

Omezovače otáček: Jak fungují různá provedení?

Základní funkci omezovače otáček všichni známe, ale víme, jak fungují po stránce techniky? Kromě toho vám zároveň prozradíme, co se stane, když omezovač otáček nestihne zakročit včas.

Číst celé

Temple of Speed vstupuje do nové sezóny

Ohlédnutí za minulostí a náhled do budoucnosti magazínu nasáklého závodním benzínem.

Číst celé

Galerie: Nedbalá elegance stříbrných supersportů

Supersporty jsou už samy o sobě křiklavé a pozornost poutající. Co když ale chcete dobré auto v jemné barvě?

Číst celé

BMW 767i Goldfisch: V16 s chladiči v kufru a zrychlení jako ve Ferrari

Unikátní prototyp BMW 767i „Goldfisch“ vznikl jako potenciální konkurence pro Mercedes, ale do sériové výroby se bohužel nedostal.

Číst celé