Život s Mazdou RX-8: Mazdina výkladní skříň technologií

Ač jsem v původně přemýšlel, že se třetí díl o životě s Mazdou RX-8 ponese v duchu jízdních dojmů, dovolil jsem si vzít nějaký čas navíc. Mezitím, co se pokusím sepsat jízdní dojmy nejvíce objektivní formou, představím vám zajímavosti nejlepšího modelu značky v současném tisíciletí.

Není tajemstvím, že Mazda dala do vývoje čtyřdveřového kupé své veškeré síly. Přestože RX-8 jako taková trpí několika až úsměvnými problémy, je ve svém nitru více promyšlená, než by se při pohledu zvenčí mohlo zdát. Zapomeňme teď na řadu větších či menších bolístek, o jejichž řešení si povíme v budoucnu a podívejme se bod po bodu fakta, kvůli kterým by se měl každý benzínový šílenec u RX-8 na chvíli zastavit.

  • Mazda RX-8 je vybavena hliníkovou kapotou doplněnou technologií Shock Cone, jenž se snaží snížit poranění hlavy chodce v případě srážky.
  • Řízení využívá elektrický posilovač namísto starého hydraulického. Moderní posilovač usnadňuje nouzové zastavení na krajnici v případě, kdyby za jízdy zhasnul motor. Dokud je v provozu elektrická síť vozidla, řízení tzv. neztuhne jako v případě hydraulického posilovače.
  • Nastavení elektrického posilovače řízení má naprogramovanou mapu, jenž upravuje jeho odezvu v závislosti na rychlosti vozidla, ovládací síle na volant a otáčkách motoru.
  • Palivové vedení není vybaveno zpětnou větví, což redukuje odpařování paliva.
  • Motor ke své bezproblémové funkci vyžaduje 7 litrů oleje, ale při jeho výměně jsou vypuštěny pouhé 4 litry. Zbytek oleje zůstává ve dvou olejových chladičích a jejich vedení.
  • Pro úsporu hmotnosti vozidla je jádro volantu vyrobeno z magnesia.
  • Přední bezpečnostní pásy mohou být zacvaknuty do předpínačů pásů zadních sedadel. Tohle nikdy nedělejte!
  • Sériová diagnostika dokáže prozradit, zda došlo k vypnutí DSC/TCS, protože se uloží záznam do paměti řídící jednotky.
  • Dvourotorový wankel RENESIS je vybaven malými tryskami, jenž vstřikují malé množství oleje na vrcholová těsnění rotorů a prodlužují tím jejich životnost.
  • Vysokofrekvenční zvuk, který je slyšet pod kapotou ve chvíli, kdy je klíček zapnutý, ale motor nenastartovaný, je nastavovač elektrické škrticí klapky.
  • Při každém prvním rozjetí po nastartování motorů lze ve voze zaslechnout zřetelné bouchnutí. Jedná se o následek automatického testu činnosti systému ABS.
  • Všechny RX-8 s manuální převodovkou jsou vybaveny hnacím hřídelem z uhlíkových vláken.
  • Rezervní kolo nebylo dodáváno jako standardní výbava.
  • Při nedostatečném uzavření palivové nádrže se rozsvítí kontrolka CEL (Check Engine Light).
  • Spojkový pedál má nastavitelnou výšku.
  • U šestiportových 170-kilowattových RX-8 se v 8 500 otáčkách za minutu ozve pípnutí, jenž upozorňuje na blížící se přeřazení.
  • V případě, že máte podezření na špatnou funkci audia, lze vyvolat jeho test podržením tlačítek Power a AUTO-M po dobu 1 sekundy. Reproduktory začnou znít v následujícím pořadí – přední pravý, přední levý, zadní levý a zadní pravý.
  • Motor RENESIS zvládne maximálně 13 000 otáček za minutu, poté jej zničí harmonické vibrace.
  • Malé křidélko na kufru evropské specifikace RX-8 bylo montováno z důvodu úspory paliva.
  • Každý motor byl sestaven ručně jedním člověkem.
  • Název motoru RENESIS je zkratkou pro Rotary ENgine GenESIS.

A příště už ty slíbené jízdní dojmy.

Giorgetto Giugiaro: Automobilový návrhář 20. století

Giorgetto Giugiaro v době svého působení v automobilovém designu navrhl mnoho aut, z nichž ty nejznámější kousky vytvořil pod křídly svého studia Italdesign. Připravili jsme pro vás nejen jeho příběh, ale i galerii nejhezčích a nejzajímavějších vozů z jeho pera.

Číst celé

Lamborghini Miura Roadster: Bohatí po ní toužili, továrna ne

Otevřenou Miuru si přálo mnoho bohatých osobností, ale Lamborghini vyrobilo jediný koncept, který později zmizel na dlouhá desetiletí.

Číst celé

Ford Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4: Historicky první luxusní SUV

Ford Marmon-Herrington Super Deluxe 4×4 nejspíše odstartoval obrovskou popularitu vozů SUV s pohonem všech kol, ale dnes jej zná jen málokdo.

Číst celé

Porsche 754 T7: Důležitý prototyp spojoval vývoj mezi 356 a 911

Porsche 901, později 911, se stalo legendou mezi sportovními auty. Přestože je to dnes nepředstavitelné, německá ikona mohla vypadat úplně jinak. Původně měla nést tvary prototypu, který ji spojoval s předchozím 356.

Číst celé

Sportovně laděná osmdesátá léta. Na tahle auta svět zapomněl

Osmdesátky přinesly hroznou módu, velké množství hudebních pecek a sportovně laděná hranatá auta. Jenže automobilový svět na některá z nich zapomněl, takže jsme se rozhodli oprášit pět z nich.

Číst celé

Chrysler Imperial Lamborghini Edition: Sedan bez úcty k tradici italské značky

Chrysler Imperial Lamborghini Edition vznikal, aby Chrysler pomocí Lamborghini vydělal snadné peníze, ale nakonec nepostoupil do sériové výroby.

Číst celé