Život s Mazdou RX-8: Mazdina výkladní skříň technologií
Ač jsem v původně přemýšlel, že se třetí díl o životě s Mazdou RX-8 ponese v duchu jízdních dojmů, dovolil jsem si vzít nějaký čas navíc. Mezitím, co se pokusím sepsat jízdní dojmy nejvíce objektivní formou, představím vám zajímavosti nejlepšího modelu značky v současném tisíciletí.
Není tajemstvím, že Mazda dala do vývoje čtyřdveřového kupé své veškeré síly. Přestože RX-8 jako taková trpí několika až úsměvnými problémy, je ve svém nitru více promyšlená, než by se při pohledu zvenčí mohlo zdát. Zapomeňme teď na řadu větších či menších bolístek, o jejichž řešení si povíme v budoucnu a podívejme se bod po bodu fakta, kvůli kterým by se měl každý benzínový šílenec u RX-8 na chvíli zastavit.
- Mazda RX-8 je vybavena hliníkovou kapotou doplněnou technologií Shock Cone, jenž se snaží snížit poranění hlavy chodce v případě srážky.
- Řízení využívá elektrický posilovač namísto starého hydraulického. Moderní posilovač usnadňuje nouzové zastavení na krajnici v případě, kdyby za jízdy zhasnul motor. Dokud je v provozu elektrická síť vozidla, řízení tzv. neztuhne jako v případě hydraulického posilovače.
- Nastavení elektrického posilovače řízení má naprogramovanou mapu, jenž upravuje jeho odezvu v závislosti na rychlosti vozidla, ovládací síle na volant a otáčkách motoru.
- Palivové vedení není vybaveno zpětnou větví, což redukuje odpařování paliva.
- Motor ke své bezproblémové funkci vyžaduje 7 litrů oleje, ale při jeho výměně jsou vypuštěny pouhé 4 litry. Zbytek oleje zůstává ve dvou olejových chladičích a jejich vedení.
- Pro úsporu hmotnosti vozidla je jádro volantu vyrobeno z magnesia.
- Přední bezpečnostní pásy mohou být zacvaknuty do předpínačů pásů zadních sedadel. Tohle nikdy nedělejte!
- Sériová diagnostika dokáže prozradit, zda došlo k vypnutí DSC/TCS, protože se uloží záznam do paměti řídící jednotky.
- Dvourotorový wankel RENESIS je vybaven malými tryskami, jenž vstřikují malé množství oleje na vrcholová těsnění rotorů a prodlužují tím jejich životnost.
- Vysokofrekvenční zvuk, který je slyšet pod kapotou ve chvíli, kdy je klíček zapnutý, ale motor nenastartovaný, je nastavovač elektrické škrticí klapky.
- Při každém prvním rozjetí po nastartování motorů lze ve voze zaslechnout zřetelné bouchnutí. Jedná se o následek automatického testu činnosti systému ABS.
- Všechny RX-8 s manuální převodovkou jsou vybaveny hnacím hřídelem z uhlíkových vláken.
- Rezervní kolo nebylo dodáváno jako standardní výbava.
- Při nedostatečném uzavření palivové nádrže se rozsvítí kontrolka CEL (Check Engine Light).
- Spojkový pedál má nastavitelnou výšku.
- U šestiportových 170-kilowattových RX-8 se v 8 500 otáčkách za minutu ozve pípnutí, jenž upozorňuje na blížící se přeřazení.
- V případě, že máte podezření na špatnou funkci audia, lze vyvolat jeho test podržením tlačítek Power a AUTO-M po dobu 1 sekundy. Reproduktory začnou znít v následujícím pořadí – přední pravý, přední levý, zadní levý a zadní pravý.
- Motor RENESIS zvládne maximálně 13 000 otáček za minutu, poté jej zničí harmonické vibrace.
- Malé křidélko na kufru evropské specifikace RX-8 bylo montováno z důvodu úspory paliva.
- Každý motor byl sestaven ručně jedním člověkem.
- Název motoru RENESIS je zkratkou pro Rotary ENgine GenESIS.
A příště už ty slíbené jízdní dojmy.