Život s Mazdou RX-8: Mazdina výkladní skříň technologií

Ač jsem v původně přemýšlel, že se třetí díl o životě s Mazdou RX-8 ponese v duchu jízdních dojmů, dovolil jsem si vzít nějaký čas navíc. Mezitím, co se pokusím sepsat jízdní dojmy nejvíce objektivní formou, představím vám zajímavosti nejlepšího modelu značky v současném tisíciletí.

Není tajemstvím, že Mazda dala do vývoje čtyřdveřového kupé své veškeré síly. Přestože RX-8 jako taková trpí několika až úsměvnými problémy, je ve svém nitru více promyšlená, než by se při pohledu zvenčí mohlo zdát. Zapomeňme teď na řadu větších či menších bolístek, o jejichž řešení si povíme v budoucnu a podívejme se bod po bodu fakta, kvůli kterým by se měl každý benzínový šílenec u RX-8 na chvíli zastavit.

  • Mazda RX-8 je vybavena hliníkovou kapotou doplněnou technologií Shock Cone, jenž se snaží snížit poranění hlavy chodce v případě srážky.
  • Řízení využívá elektrický posilovač namísto starého hydraulického. Moderní posilovač usnadňuje nouzové zastavení na krajnici v případě, kdyby za jízdy zhasnul motor. Dokud je v provozu elektrická síť vozidla, řízení tzv. neztuhne jako v případě hydraulického posilovače.
  • Nastavení elektrického posilovače řízení má naprogramovanou mapu, jenž upravuje jeho odezvu v závislosti na rychlosti vozidla, ovládací síle na volant a otáčkách motoru.
  • Palivové vedení není vybaveno zpětnou větví, což redukuje odpařování paliva.
  • Motor ke své bezproblémové funkci vyžaduje 7 litrů oleje, ale při jeho výměně jsou vypuštěny pouhé 4 litry. Zbytek oleje zůstává ve dvou olejových chladičích a jejich vedení.
  • Pro úsporu hmotnosti vozidla je jádro volantu vyrobeno z magnesia.
  • Přední bezpečnostní pásy mohou být zacvaknuty do předpínačů pásů zadních sedadel. Tohle nikdy nedělejte!
  • Sériová diagnostika dokáže prozradit, zda došlo k vypnutí DSC/TCS, protože se uloží záznam do paměti řídící jednotky.
  • Dvourotorový wankel RENESIS je vybaven malými tryskami, jenž vstřikují malé množství oleje na vrcholová těsnění rotorů a prodlužují tím jejich životnost.
  • Vysokofrekvenční zvuk, který je slyšet pod kapotou ve chvíli, kdy je klíček zapnutý, ale motor nenastartovaný, je nastavovač elektrické škrticí klapky.
  • Při každém prvním rozjetí po nastartování motorů lze ve voze zaslechnout zřetelné bouchnutí. Jedná se o následek automatického testu činnosti systému ABS.
  • Všechny RX-8 s manuální převodovkou jsou vybaveny hnacím hřídelem z uhlíkových vláken.
  • Rezervní kolo nebylo dodáváno jako standardní výbava.
  • Při nedostatečném uzavření palivové nádrže se rozsvítí kontrolka CEL (Check Engine Light).
  • Spojkový pedál má nastavitelnou výšku.
  • U šestiportových 170-kilowattových RX-8 se v 8 500 otáčkách za minutu ozve pípnutí, jenž upozorňuje na blížící se přeřazení.
  • V případě, že máte podezření na špatnou funkci audia, lze vyvolat jeho test podržením tlačítek Power a AUTO-M po dobu 1 sekundy. Reproduktory začnou znít v následujícím pořadí – přední pravý, přední levý, zadní levý a zadní pravý.
  • Motor RENESIS zvládne maximálně 13 000 otáček za minutu, poté jej zničí harmonické vibrace.
  • Malé křidélko na kufru evropské specifikace RX-8 bylo montováno z důvodu úspory paliva.
  • Každý motor byl sestaven ručně jedním člověkem.
  • Název motoru RENESIS je zkratkou pro Rotary ENgine GenESIS.

A příště už ty slíbené jízdní dojmy.

Formule Renault 2.0: Juniorský monopost je brutální řidičský zážitek

Usednout do kokpitu závodní formule je dětským snem nejednoho kluka, kterému koluje benzin v žilách. Teď se konečně vyplnil i mně!

Číst celé

Dino Pininfarina Berlinetta Speciale: První Ferrari s motorem uprostřed

Prototyp Dino Pininfarina Berlinetta Speciale, vycházející ze závodního Ferrari 206 P Dino, sehrál důležitou roli při přípravách malého Ferrari s motorem uprostřed, které položilo základy nejúspěšnějším modelům značky.

Číst celé

Zastřel a ujeď 3/3: Devadesátky přinesly nový druh gangsterů

Moderní doba přináší nejen nový druh gangsterů, ale i nové typy aut. Luxusní limuzíny se těší ještě větší oblibě, protože kromě komfortu nabízí i vzrušující výkony.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Rok bez osobního bankrotu

Červená Mazda RX-8 je ozdobou naší redakční garáže už dvanáct měsíců. Jaký byl uplynulý rok za jejím volantem a jak funguje v reálném světě?

Číst celé

Největší omyly amerického automobilového průmyslu 50. let

Americké automobilky v padesátých letech neslavily pouze úspěchy, ale rovněž udělaly chyby a omyly, které vedly k velkým úpadkům.

Číst celé

Kontroverzní Z3 M Coupe vznikalo tajně. BMW si ho nepřálo

Dnes je BMW Z3 M Coupe považované za vzácnou podivuhodnost, ale chybělo jen málo k tomu, aby vůbec nevzniklo. Za jeho existenci můžeme poděkovat spiknutým inženýrům.

Číst celé