Zastřel a ujeď 1/3: Předváleční gangsteři měli smysl pro eleganci

Mafiáni předválečné doby vsázeli na pancéřování, eleganci a výkon motoru. Těchto 6 aut patřilo k jejich oblíbeným volbám.

Automobily jsou využívané k trestné činnosti již od počátku jejich historie. Teď ale zapomeňte na malé zlodějíčky a vzpomeňte si na opravdové mafiány, kteří se nejvíce proslavili svým působením ve Spojených státech amerických. Nejslavnějším obdobím mafiánů byla bez pochyb dvacátá a třicátá léta minulého století, v nichž se reprezentovali jako dobře odění muži v padnoucích oblecích.

Organizovaný zločin se v první polovině dvacátého století nesl v duchu nezákonné výroby a pašování alkoholu, manipulování sázek a vydírání. Když však tehdejší gangsteři zrovna někde nepáchali trestnou činnost, vydávali se do společnosti doprovázení krásnými ženami, které vozili ve svých nablýskaných bourácích.

Inspirováni romantickou představou o mafiánech téměř nezastavitelných zákonem jsme vybrali několik aut, jež byla velmi oblíbená touto nebezpečnou skupinou lidí. V našem výběru nechybí ani exempláře z garáží slavných bankovních lupičů.

CADILLAC V-8 TOWN SEDAN 341-A

Když se řekne „mafie“, mnohým z nás se v paměti kromě legendární české počítačové hry promítne Al Capone, který byl vůdčí hlavou chicagského podsvětí. Alphonse Gabriel Capone, jak se jmenoval celým jménem, si jako svůj vůz vybral osmiválcový Cadillac Town Sedan, který mu byl dodán v roce 1928. Jelikož vlivný gangster nepotřeboval ujíždět před policií, nestaral se o hmotnost svého auta a nechal jej vyztužit tlustými ocelovými pláty a silnými skly o tloušťce 2,54 centimetru. Obrnění jedné z nejstarších pancéřovaných limuzín na světě přidalo k původní hmotnosti dalších 1 360 kilogramů. Cadillac byl zároveň přizpůsobený, aby se z něj dalo pohodlně střílet na případné pronásledovatele.

STUDEBAKER PRESIDENT FB

Studebaker President FB si získal spojení se světem organizovaného zločinu díky filmovému snímku Little Caesar, který byl uvedený do kin na počátku roku 1931. Stejně jako filmový kriminálník si President FB oblíbili i skuteční mafiáni. Americký výrobce uvedl vůz na trh v roce 1926 s řadovým šestiválcem, ale opravdovou lahůdkou byl řadový osmiválec, který od roku 1931 dosahoval výkonu 122 koní. Na rozdíl od běžných řadových osmiválců dané doby motor používal devět ložisek klikové hřídele (na místo běžných pěti), vzduchový, olejový a palivový filtr a vylepšený termostat, jehož pomocí se snáze chladil.

BUICK SERIES 50

Pokud se gangsteři chystali na méně nebezpečnou akci, při níž nebylo třeba rychlého auta pro únik, bohatě stačil obyčejný Buick. Series 50 přišel na americký trh v roce 1930 a byl poháněný trojicí řadových osmiválců, z nichž nejsilnější dosahoval 77 koní. I samotné značce se ale takový výkon zdál malý a v roce 1931 uvedla nový motor s výkonem až 104 koní, který byl určený hlavně mužům. Series 50 se stal nejprodávanějším vozem Buick dané éry.

FORD MODEL 18 V8

Ford Model 18 byl prvním vozem značky, který byl kromě běžného čtyřválce poháněný i ikonickým osmiválcem Flathead. Kvůli jízdním vlastnostem si Model 18 velmi rychle získal dobré jméno jako únikové vozidlo z loupeží. Používal jej například slavný bankovní lupič John Dillinger či téměř nepolapitelné duo Bonnie a Clyde. Kvůli zachování co nejnižší možné prodejní ceny Ford provedl jen drobné technické změny oproti předchůdci v podobě Modelu A z konce dvacátých let. Motor V8 v případě Modelu 18 dosahoval výkonu 75 koní, což však náročným majitelům mnohdy nestačilo a dalšími úpravami odkrývali skutečný potenciál hnací jednotky.

CHEVROLET STANDARD SIX

Přestože John Dillinger během svých operací používal rychlý osmiválcový Ford, pro běžné ježdění využíval vůz vyráběný konkurencí. Jak už název vypovídá, Chevrolet Standard Six byl poháněný řadovými šestiválci, jejichž zdvihový objem se pohyboval v rozmezí od 3 do 3,4 litru. Nejsilnější varianta přišla na trh s modelovým rokem 1936 a dosahovala výkonu 80 koní a točivého momentu až 212 newtonmetrů. Za prodejním úspěchem Chevroletu Standard Six stojí marketingová politika, při níž byl prodávaný jako nejlevnější šestiválcové auto na trhu.

LINCOLN CONTINENTAL

Lincoln Continental je dlouhodobě považovaný za auto oblíbené mezi americkými gangstery, k čemuž patřila i první generace uvedená v roce 1939. Luxusní kupé či kabriolet poháněl 4,8 litrový vidlicový dvanáctiválec Lincoln-Zephyr o výkonu 110 koní. Continental se těšil dobrým prodejům až do roku 1942, kdy útok na havajský přístav Pearl Harbor a následné masové zbrojení přerušilo výrobu téměř všech osobních aut ve Spojených státech amerických. Po skončení války se Lincoln Continental Coupe vrátil na americký trh, kde setrval až do roku 1948.

Odložený Renault 16 ze stodoly. Vytáhli jsme ho ven a odhalujeme jeho příběh

Renault 16 je považovaný za zakladatele hatchbacků a patřil k těm lepším autům, která jste si mohli koupit v Tuzexu. Exemplář ve vínovém odstínu ze vzorníku Jawa ale nebyl zakoupený v Československu, a přestože stál 25 let ve stodole, pořád je v rukou majitele, který si jej pořídil na konci šedesátých let v Německu.

Číst celé

Legendy s moderní technikou. 4 repliky lepší než originály

Čtveřice replik slavných vozů, které jsou lepší než originály. Podívejte se na modernizované legendy, po nichž budete toužit.

Číst celé

Aston Martin Ulster: Zvítězit v neděli, prodat v pondělí

Předválečný závoďák, který vznikl jako oslava vítězství továrního týmu v náročném závodě.

Číst celé

Bizzarrini Manta: „Přistupte blíže! Fascinující dílo nové karosárny je tady!“

Jedinečný prototyp Bizzarrini Manta vznikl, aby Giorgietto Giugiaro mohl prezentovat vlastní designové studio. Postupem let se vůz ztratil, ale nyní už zase získává prestižní ocenění.

Číst celé

Masařka AMG je budoucí klasika. Kupte si ji po Schumacherovi

Jedno z prvních aut vzniklé za úzké spolupráce AMG a Mercedesu bylo sleeperem, jak má být. Ale tehdy se to tak ještě nebralo.

Číst celé

Koncepty vzdávající hold legendám. Vybrali jsme šest nejúžasnějších

Zběsilé křivky a technologie budoucnosti. To spojuje šestici konceptů, o nichž si myslíme, že je automobilky měly vyrábět. Bohužel se jich nikdy nedočkáme.

Číst celé