Jak Volkswagen omylem zničil první Bentley Continental GT, který vyrobil

Bentley Continental GT byl první model značky vyvinutý pod vedením Volkswagenu, ale jeho vývoj zkomplikovala úsměvná zničující nehoda.

V devadesátých letech uskutečnil Volkswagen AG obrovské nákupy, které rozšířily jeho portfolio o exkluzivní značky. Společnost pod vedením Ferdinanda Piëcha koupila Bugatti, Lamboghini a Bentley, který se snažila získat spolu se sesterskou společností Rolls-Royce Motor Cars Ltd. V roce 1998 Volkswagen koupil Bentley od britské společnosti Vickers PLC za přibližně 704 milionů amerických dolarů, ale získat Rolls-Royce se mu nepodařilo.

Rolls-Royce získalo konkurenční BMW, které spolu s ním získalo oprávnění na výrobu starších modelů Bentley, jež sdílely techniku s tehdejšími modely Rolls-Royce. Nebyl to stoprocentní úspěch, ale Ferdinand Piëch měl velký plán. Rozhodl se investovat dalších 745 milionů dolarů do modernizace továrny Bentley v Crewe, zatímco BMW muselo postavit novou továrnu Rolls-Royce v Goodwoodu. Tehdy už Volkswagen pracoval na vývoji sametového motoru W12, který byl určený pro pohon prvního masově vyráběného Bentley.

Několik prvních vývojových prototypů Bentley Continental GT vycházelo z Audi S8, ale později se Volkswagen rozhodl postavit historicky první Continental GT. Čtyřicetičlenný tým vedený designérem Dirkem van Braeckelem ručně vyrobil funkční prototyp, který nesl finální design pro sériovou výrobu, ale netrvalo dlouho a rozhodnutí z vyšších pater změnilo jeho osud.

Někteří vedoucí pracovníci Volkswagenu se rozhodli vzít jediný existující prototyp budoucího modelu na projížďku po testovacím okruhu spolu s prototypem Lamborghini Gallardo. Už se nedozvíme, kdo přišel s lákavým nápadem, ale určitě si říkal, že Continental GT má 552 koní a trvalý pohon všech kol, tak co by se mohlo pokazit? Byl to pohon všech kol.

Pohon všech kol založený na Torsenu selhal a prototyp Continentalu GT velmi rychle zpomalil, čehož si nevšiml řidič Gallarda, nestihl zareagovat a ve vysoké rychlosti do něj narazil zezadu. Svědci tvrdí, že náraz byl tak silný, že přivolaní hasiči museli řidiče prototypu Lamborghini vystříhat ze zdemolovaného vozu.

Zničení důležitého prototypu připravilo bezesné noci všem, kteří pracovali na vývoji Continentalu GT. Auto bylo převezeno zpět do dílny, kde se inženýři několik dnů dívali na jeho chybějící zadek, mezitím co manažeři Volkswagenu řešili, jak nejrychleji pokračovat ve vývoji. Inženýři zatím vyjmuli dvakrát přeplňovaný šestilitrový motor W12 z karoserie, na níž prováděli další měření, alespoň tedy na její nezničené přední polovině.

Přemýšlíte, zda může být tato historka opravdu pravdivá? Inženýři, kteří pracovali na vývoji Continentalu GT později odešli z Volkswagenu a po více než deseti letech se rozpovídali o nějakých vtipných příbězích.

Bentley Continental GT se představil na autosalonu v Ženevě v roce 2003 jako nejrychlejší čtyřmístné kupé na světě. Bentley do konce toho měsíce nahromadil více než 3 200 závazných objednávek.

Maserati MC12: Horší, ale lepší Enzo

Supersport vycházející ze slavného Ferrari Enzo byl oproti svému dárci dílů výkonově slabší, ale ve výsledku i lepší, rychlejší i sběratelsky cennější.

Číst celé

Audi Avus Quattro: Duchovní předchůdce Veyronu oslavoval úspěchy na okruhu AVUS

Audi na začátku 90. let vzdalo hold svým historickým úspěchům na legendárním okruhu AVUS. Koncept Audi Avus Quattro byl duchovní předchůdce Bugatti Veyron 16.4.

Číst celé

Jednoduchý Jeep pomohl vyhrát největší vojenský konflikt v dějinách

Spojenci vyhráli druhou světovou válku nejen použitím atomové bomby a obrovské vojenské mašinerie, která následovala po útoku na námořní základnu Pearl Harbor, ale i svou bohatou technickou vybaveností. Do ní spadal i jednoduchý Jeep, jež později dal vzniknout celé kategorii vozů, se kterými se na silnicích setkáváme dnes a denně.

Číst celé

Bugatti Type 57 SC Atlantic: Jedno z nejdražších, jedno z nejvzácnějších

Bugatti Type 57 SC Atlantic se v současnosti řadí k nejdražším a sběrateli nejvíce vyhledávanějším autům na planetě. Jeden ze čtyř vyrobených kusů téměř zničil vlak, další byl ukryt Francouzi před německými okupanty během druhé světové války a už nikdy nebyl nalezen.

Číst celé

Stěrače čelního okna vymyslela žena, ale lidé revolučnímu vynálezu nevěřili

Revoluční vynález Mary Andersonové zpříjemnil život za volantem nespočtu řidičů.

Číst celé

Campagnolo: Od bicyklů přes NASA a sporťáky zase zpátky

Campagnolo je legendou v silniční cyklistice, ale jako průkopníci lití hořčíkových slitin se uplatnili i v nám zajímavějších oborech.

Číst celé