Toyota GR Supra 2.0 Fuji Speedway: Dostupnější čtyřválec může stačit

Čtyřválcová Toyota GR Supra je tu pro lidi, kterým plnotučný šestiválec připadá příliš drahý. Dvoulitr je slabší, ale stále má co nabídnout.

Toyota GR Supra se v lednu 2019 stala nástupcem legendární Supry z devadesátých let. Nový sportovní model od Toyoty vyhlížela většina motoristických nadšenců, ale automobilka se při oficiálním představení svého nejnovějšího modelu stala terčem kritiky a dočkala se rozporuplných názorů. Od prvních okamžiků nové Supry na světle světa se ozývali zarytí milovníci japonských vozů a zdůrazňovali, že nová Supra není opravdovou Suprou, protože není japonská – Japonci se rozhodli zjednodušit nákladný vývoj spojením s BMW.

Lidé z Toyoty se při vývoji nejnovějšího sportovního modelu spojili s inženýry mnichovské automobilky a vypůjčili si od nich modulární platformu BMW CLAR s pohonem zadních kol a hnací ústrojí z nejnovější generace roadsteru BMW Z4. Dalším důvodem kritiky GR Supry je i země, v níž se vyrábí. Nová Supra se totiž nevyrábí v „domácím“ Japonsku, nýbrž v továrně Magna Steyr ve Štýrském Hradci v Rakousku. Ale skutečně je to takový problém?

S GR Suprou jsem se svezl hned několikrát a vždycky jsem z ní byl nadšený. Toyota GR Supra je opravdu povedeným a zábavným sportovním autem se silným řadovým šestiválcem pod kapotou a pohonem zadních kol. Jenže vyšší prodejní cena GR Supry v Evropě, blížící se dvěma milionům, odrazuje mnoho potenciálních zákazníků, tudíž se automobilka rozhodla nabídnout dostupnější alternativu. Toyota v lednu 2020 uvedla na evropský trh levnější verzi se slabším a kompaktnějším čtyřválcem, která sdílí techniku s BMW Z4 sDrive30i a do té doby byla dostupná pouze na domácím trhu v Japonsku.

Čtyřválcová Toyota GR Supra Dynamic dokonale maskuje svou pravou tvář. Slabší verze vypadá úplně stejně jako její dospělejší ségra se šestiválcem a jediným výraznějším rozdílem jsou jiná kola a trochu jiné výfukové koncovky. Šestiválcová verze přijela na evropský trh s limitovanou edicí A90 Edition a čtyřválcová verze pokračuje v jejích stopách. Toyota připravila limitovanou edici Fuji Speedway s charakteristickou metalickou bílou barvou, matně černými devatenáctipalcovými koly a červenými kryty vnějších zpětných zrcátek. Celkem se vyrobí jen 200 exemplářů.

Slabší Supra se uvnitř odlišuje chudší výbavou a obyčejnějším semišovým čalouněním sedadel. Speciální edice Fuji Speedway se vyznačuje hezkou kombinací černého semiše a červené kůže, ale v obyčejných čtyřválcových suprách najdete jen a pouze černou barvu. Oproti vrcholnému modelu ve výbavě chybí elektricky ovládaná sedadla, dešťový senzor, sledování slepého úhlu a přední parkovací senzory. Poslední zmíněný asistent je ale v Supře velmi praktický, protože z interiéru je horší výhled na čumák, tudíž jeho pozici při parkování často jen odhadujete.

Toyotu GR Supra Dynamic pohání dvoulitrový řadový čtyřválec B48 s nejvyšším výkonem 258 koní v rozmezí 5 000 až 6 500 otáček za minutu a točivým momentem 400 Nm v rozmezí 1 550 až 4 400 otáček. Kratší čtyřválec s dvoustupňovým turbodmychadlem je pod kapotou snadno rozpoznatelný, protože absencí dvou válců a jeho uložením za přední nápravou vznikl viditelný prostor mezi chladičem a motorem. S menším motorem, který je uložený blíže středu vozidla, je GR Supra lehčí o přibližně 100 kilogramů a může se pochlubit ideálním rozložením hmotnosti 50:50.

Čtyřválec je responzivní, má slušné reakce na plyn a celkově odpovídá charakteru sportovních automobilů. Ochotně se vytáčí k červenému poli, přičemž se zvuk postupně mění z hlubokého barytonu v jadrný řev, ale chybí mu citelná výkonová špička. Křivka točivého momentu je docela plochá a pocitově je nejsilnější ve středním pásmu otáček. Nepochybně se ale jedná o jeden z těch lepších přeplňovaných dvoulitrů moderních sportovních aut, kterému nechybí nadšený charakter a dokonce občas zaprská z výfuku.

Základní GR Supra je oproti šestiválcové verzi značně oholená. Ve standardní výbavě nemá ani adaptivní tlumiče a aktivní zadní diferenciál, ale obojí lze získat dokoupením balíčku Sport, který navíc přidá i lepší brzdy. Pro limitovanou edici Fuji Speedway je sportovní balíček standardem, který Toyota rozšířila o devatenáctipalcová kovaná kola, vylepšené výfuky a pár komfortních prvků výbavy navíc.

Jízdní vlastnosti čtyřválcové GR Supry jsou přesně takové, jaké je asi očekáváte. S menším a lehčím motorem má lepší rozložení hmotnosti, přední část vozu není přetížená a řízení je přirozeně lehčí. Čtyřválec je o přibližně 80 koní slabší než šestiválec, ale výkon vám ve většině situací nebude chybět. Dynamika základní Supry je opravdu slušná, protože zrychluje na stovku za 5,2 sekundy a jezdí až 250 kilometrů v hodině. Čtyřválci nechybí výkon ani pro ani pro občasné sklouznutí bokem.

Spojení menšího motoru a nižší hmotnosti se ale nejlépe projevuje na klikatých okreskách. S lehčím předkem je čtyřválcová GR Supra obratnější a přátelštější. Šestiválcová verze je úplně jiné auto. Dravá, kousavá a neurvalá. Špatně šlápněte na plyn a s ustřeleným zadkem budete mít plné ruce práce. Čtyřválcová verze vám naopak leccos odpustí, ale to neznamená, že je nudná a pomalá. Se slabší verzí se mnohem lépe sžijete. I nezkušení řidiči si k ní mohou dovolit docela hodně a zkušení řidiči s ní mohou být až překvapivě rychlí.

Toyota GR Supra s dvoulitrovým čtyřválcem je zajímavou volbou pro řidiče toužící po hezkém nevšedním kupé s hbitým a úsporným motorem, ale bohužel postrádá emoce dospělejší ségry. I když je výkon čtyřválce slušný a jemný řev ve vysokých otáčkách umí vykouzlit úsměv na tváři, v základní GR Supře mi bohužel chybí sametový chod, sytý zvuk a solidní výkon řadového šestiválce. Z podvozku a brzd navíc cítíte, že jsou vyvinuté právě pro nejsilnější motorizaci, která je jasnou volbou, když se rozhodnete pro novou Supru a nezáleží vám na penězích.

Výrobu Jaguaru XK120 zdržel poválečný nedostatek

První sportovní vůz Jaguaru, který vznikl po druhé světové válce, byl mimořádným úspěchem. Těšil se velkému zájmu ze strany zákazníků, dařilo se mu na závodních tratích a dokonce se zařadil mezi nejrychlejší auta své doby.

Číst celé

Když ujíždíte se svou Sierrou od vloupačky, zatímco spíte doma v posteli

Tátu nahlásili, jak ujíždí se svou Sierrou od vloupačky ve zlatnictví. Jenže on spal doma v posteli a auto mělo stát v autobazaru. Jo, to byly divoké devadesátky..

Číst celé

Giorgetto Giugiaro: Automobilový návrhář 20. století

Giorgetto Giugiaro v době svého působení v automobilovém designu navrhl mnoho aut, z nichž ty nejznámější kousky vytvořil pod křídly svého studia Italdesign. Připravili jsme pro vás nejen jeho příběh, ale i galerii nejhezčích a nejzajímavějších vozů z jeho pera.

Číst celé

Citroën M35: Wankel, který prý uspěl

V druhé polovině minulého století si s koncepcí motoru podle původního návrhu Felixe Wankela hrálo velké množství automobilek. Ve francouzském Citroënu se dokonce rozhodli, že jej budou testovat na lidech.

Číst celé

Francouzi měli z Citroënu 2CV srandu. Takhle se mu smáli při představení

Při oficiálním představení sklidil lidový Citroën mnoho pochval i posměchu. Návštěvníci pařížského autosalonu nemohli tušit, jakou legendou se později stane.

Číst celé

Prototyp Fordu GT40 Mk.IV se v roce 1976 prodával za cenu dnešního supersportu

Vývojový prototyp Fordu GT40 Mk.IV bylo možné pořídit za částku, která se v dnešních dnech téměř rovná katalogové ceně nového Fordu GT.

Číst celé