TOP 5 nadupaných pickupů s DNA muscle cars

Ručička rychloměru se pohybuje ve vysokých hodnotách a korba je přitom naložená běžným nákladem. Asi takto bychom mohli jednoduše popsat pět nadupaných pickupů z Ameriky.

Štve vás, že současná přívalová vlna crossoverů a SUV vytlačuje opravdová auta pro chlapy? Skutečné offroady postupně vymírají a ještě méně jsou k vidění nadupané pickupy, kterých nikdy nebylo vyloženě mnoho. Přitom takové HSV Maloo je přesně takovým autem, po němž by měl toužit každý benzínový šílenec.

Nechme však Maloo na chvíli doma v Austrálii a obraťme svůj zrak na Spojené státy americké. Amerika je totiž považovaná za skutečný domov vysoce výkonných sportovních aut, k nimž se řadí hlavně slavné muscle cars. Jenže místním inženýrům čas od času nestačí vyrobit rychlé kupé nebo sedan, ale rozhodnou se jejich DNA zkřížit s běžnými pracovními pickupy. Vybrali jsme tak pět místních počinů, které jsou podle nás nejlepší.

Chevrolet El Camino SS 454 LS6

Přelom šedesátých a sedmdesátých let je považovaný za vyvrcholení zlaté éry amerických muscle cars, při níž vzniklo obrovské množství zajímavých a dnes velmi ceněných vozů. Patří mezi ně i pracovní pickup, pod jehož dlouhou kapotou se nachází mohutný 7,4 litrový vidlicový osmiválec LS6 454 CID. S výkonem 450 koní a točivým momentem 678 newtonmetrů se jednalo o nejsilnější motor, který byl tehdy použitý v produkčním autě.

V útrobách vozu se však nacházelo více než jen velký motor. K dispozici bylo sportovní zavěšení typu F41, dvojité výfuky a výkonné kotoučové brzdy. Hnací jednotka byla spojená se zesílenou čtyřstupňovou převodovkou Muncie M22, přezdívanou „Rock Crusher“, a točivý moment byl přenášený na asfalt pomocí odolné zadní nápravy. El Camino SS 454 LS6 bylo skutečně rychlé, protože zvládlo čtvrtmílový sprint za 13,1 sekundy a v cíli dosáhlo rychlosti 173 kilometrů v hodině.

GMC Syclone

Devadesátá léta byla naopak sice jedním z nejslabších období amerického automobilového průmyslu, ale i během nich se objevilo několik vzrušujících vozů. Hned v roce 1991 přišlo do výroby GMC Syclone, které ale vsázelo na jiný recept, než ostatní nadupané americké pickupy. Konstruktéři jej navrhli jako výkonnější verzi vozu GMC Sonoma, přičemž nepoužili standardní řešení jako silnější motor a upravený podvozek.

Jedinými auty, jež se mohla v devadesátých letech porovnávat s GMC Syclone, byla Ferrari a Porsche. GMC při vývoji použilo turbodmychadlem a mezichladičem přeplňovaný vidlicový šestiválec o 280 koních a 475 newtonmetrech, sofistikovaný pohon všech kol a brzdy vybavené ABS (poprvé v historii pickupů). Nejlepší vlastností GMC Syclone byl způsob, jakým dokázalo přenést výkon na asfalt, protože ve sprintu dokázalo porazit i sportovní auta jako Ferrari 348 TS.

Dodge RAM SRT-10

Nejvíce odvážným pickupem na našem seznamu je jednoznačně Dodge RAM SRT-10. Inženýry a manažery americké značky jednoho dne napadlo, jaké auto by vzniklo, kdyby namontovali motor z druhé generace Viperu do svého dobře prodávaného trucku. Hliníkový vidlicový desetiválec o zdvihovém objemu 8,3 litru dosahoval nejvyššího výkonu 507 koní a točivého momentu až 712 Nm. Aby bylo ježdění co nejvíce dramatické, za šestistupňovým manuálem (případně čtyřstupňovým automatem) byl jen pohon zadních kol.

Upravený pickup byl vybavený speciálně nastaveným podvozkem s tlumiči Bilstein, jímž byl snížen o 25 milimetrů vpředu a přibližně 65 milimetrů vzadu. RAM SRT-10 byl dostupný i s čtyřdveřovou kabinou Quad Cab, ale nejlepší jízdní výsledky zvládal v kratším provedení Regular Cab. Akcelerace z 0 na 100 kilometrů v hodině mu zabrala jen 4,9 sekundy a čtvrtmílový sprint trval 13,7 sekundy, při němž dosáhl rychlosti 170 km/h. Desetiválcový RAM dokonce zapsal do Guinessovy knihy rekordů s titulem „King of the Muscle Trucks“ jako nejrychlejší pickup všech dob. Brendan Gaughan, jezdec šampionátu NASCAR, jej rozjel na nejvyšší rychlost až 247,339 kilometrů v hodině.

Ford F-150 SVT Raptor

Raptor představený v roce 2010 sice není nejnovější generací ostrého pickupu od Fordu, ale líbí se nám více, než novější verze poháněná dvakrát přeplňovaným motorem V6 EcoBoost. Původní Raptor totiž poháněl pro ameriky tradiční vidlicový osmiválec, který byl v základní verzi 5,4 litrový s výkonem 310 koní a točivým momentem 495 Nm. Za příplatek byla k mání výkonnější 6,2 litrová verze, jejíž nejvyšší výkon dosáhl 411 koní a točivý moment vzrostl na 588 newtonmetrů.

Osmiválcový Raptor však nebyl jen výkonnějším Fordem F na machrování, ale dokázal projet i velmi složitým terénem. Kromě pohonu všech kol a zadního diferenciálu s uzávěrkou mu k tomu dopomohly i speciální tlumiče FOX Racing s dlouhým zdvihem. Raptor byl tak schopný jezdit v náročném terénu a bez problémů i skákat.

RAM 1500 Rebel TRX

Americká silná auta poháněná motorem známým jako Hellcat patří k tomu nejbrutálnějšímu, co se ve Spojených státech amerických prodává bez nutnosti zbrojního průkazu. Podobně jako v Challengeru, Chargeru a dalších autech koncernu FCA, i v Rebelu TRX je uložený kompresorem přeplňovaný 6,2 litrový osmiválec o výkonu 585 koní. Převodovka je osmistupňová automatická TorqueFlite.

Změny oproti běžnému RAMu proběhly i v podvozku, jehož nastavitelné tlumiče mají zdvih prodloužený o 40% a podobně jako u výše popsaného Raptoru umožňují rychlou jízdu terénem. Američané tvrdí, že je Rebel TRX ještě více extrémním pickupem, než jakým byl desetiválcový RAM SRT-10. Rozhodnutí ale necháme na někom jiném. Záleží jen na řidiči, jestli chce demonstrovat brutální sílu na silnici, nebo v písku nevadské pouště.

Peugeot 405 Mi16: Pocta poslednímu sportovnímu sedanu automobilky

Na konci osmdesátých let přišel Peugeot s jeho prvním sportovním sedanem. Nástupce se nedočkal dodnes.

Číst celé

Čekáme na lepší časy: Koronavirus nám narušil přípravu zajímavého obsahu

Pandemie koronaviru ochromila svět, ale naštěstí jsme nemuseli dočasně zavřít jako automobilky. Jen musíme počkat, než bude lépe..

Číst celé

Rudolf Uhlenhaut: Brilantní inženýr Mercedesu a otec legendárního Gullwingu

Rudolf Uhlenhaut byl šikovný inženýr, který se nebál posadit za volanty závodních vozů, na jejichž vývoji usilovně pracoval.

Číst celé

Proč Mazda testuje RX-8 na Nürburgringu? Co se za tím skrývá?

Připadám si jako v roce 2008, kdy Mazda na Nürburgringu testovala modernizovanou verzi RX-8. Proč se podobná auta prohání na stejné trati i dnes?

Číst celé

Isdera Imperator 108i: Supersport, který Mercedesu nebyl dost dobrý

Eberhard Schulz byl neobyčejným studentem techniky, jehož práce zaujala i samotné Porsche, ale Mercedes-Benz naopak ne.

Číst celé

Servis McLarenu F1 stále vyžaduje zastaralé počítače Compaq z 90. let

Zastaralý notebook Compaq LTE 5280 se při servisu McLarenu F1 používá kvůli speciální kartě CA, která vytváří komunikaci mezi počítačem a autem.

Číst celé