Jaguar XE D180 AWD: Britské emoce útočí na německý perfekcionismus

Britové z Jaguaru se rozhodli dát svému základnímu modelu druhou šanci. Poučili se z minulých chyb a přijíždějí v modernizovaném sedanu XE. Exkluzivnější konkurence BMW řady 3 umí chytnout za srdce.

Jaguar XE se představil v roce 2014 jako nový základní model značky a stal se duchovním nástupcem nepříliš úspěšného Jaguaru X-Type. Nejmenší sedan nabídky byl prvním modelem vyvinutým za použití zcela nové hliníkové platformy, ale bohužel vstoupil na trh v době rozvíjejícího se boomu SUV, což se odrazilo na prodejních číslech. Kompaktní sedan patří k méně prodávaným modelům značky, ale i přesto se Jaguar rozhodl pro rozsáhlou modernizaci uprostřed životního cyklu.

Omlazení se dotklo zejména exteriéru a interiéru. Jaguar XE patřil k nejlépe vypadajícím autům v segmentu už před faceliftem, ale s upravenou vizáží je ještě krásnější. Spojením dlouhé kapoty, dlouhého rozvoru kol a krátkých převisů karoserie vznikl osobitý vzhled, který je po modernizaci dotažen k dokonalosti. Designéři pod vedením Iana Calluma zachovali to nejlepší z původního návrhu, který celkově uhladili. Vcelku nenápadné úpravy dokázaly výrazně zlepšit vzhled už tak hezkého auta.

Jaguar chtěl udělat XE opticky sebevědomější a širší. Designéři navrhli zúžená přední i zadní světla s upraveným tvarem, přepracovali nárazníky a posunuli níž masku chladiče, která byla trochu rozšířena. XE je sice základním modelem Jaguaru, ale nechybí mu typická britská elegance a punc vznešenosti. Nejmenší sedan od Jaguaru se tváří jako limuzína, a protože je na českých silnicích málo k vidění, exkluzivita mu určitě nechybí. Lidé se za ním otáčejí a prohlížejí si jej na parkovišti.

Nejrozsáhlejší modernizace se odehrála v interiéru, který je luxusnější a prémiovější. Nepřitažlivé plasty nahradila příjemnější kůže, kterou doplňují hliníkové dekory. Nový je také volant pocházející z elektromobilu I-Pace, a „pistolový“ volič převodovky nahrazující otočný volič. Nejzajímavější novinkou je dvojice velkých displejů infotainmentu na středu palubní desky a ovládání klimatizace tvořené multifunkčními otočnými ovladači s malými displeji uprostřed. Standardně slouží k nastavování teploty, ale zatlačením se mění na ovládání výhřevu sedadla a vytažením ovládají ventilaci.

Z minimalistického interiéru zmizela většina tlačítek a na hlavním ovládacím panelu palubní desky zůstalo pouze několik dotykových. Jaguar se rozhodl upustit od zastaralých ručičkových ukazatelů a nahradil je digitálním přístrojovým štítem. Moderní technologie jsou zastoupeny i digitálním zrcátkem se zpětnou kamerou, jehož obraz lze vypnout překlopením na běžný odraz. Obraz virtuálního zrcátka je plynulý a má dobré rozlišení, ale osobně jsem si na něj nezvykl, protože zkresluje odhad vzdálenosti za autem.

Modernizace Jaguaru XE se zaměřila hlavně na design a interiér, ale moc se nedotkla techniky. Cílem bylo vylepšit zejména to, na co si zákazníci stěžují. Automobilka zredukovala nabídku motorizací a vsadila na nejmodernější motory Ingenium, které byly vyvinuty v rámci společnosti Jaguar Land Rover. Nabídku opustil zážehový vidlicový šestiválec a dvakrát přeplňovaný naftový čtyřválec. Jaguar zapracoval i na odhlučnění motorů, k čemuž využil nové čelní sklo.

Zredukovaná nabídka motorizací se skládá pouze z dvoulitrových čtyřválců, které jsou k dispozici v zážehových verzích P250 a P300 a vznětové verzi D180. Jediný nabízený turbodiesel jsem vyzkoušel v týdenním testu a troufám si tvrdit, že je nejvhodnější na každodenní ježdění. Motor dosahuje 180 koní a 430 newtonmetrů, takže dynamika vozu je stále spíše přiměřená než uchvacující. Turbodiesel má kromě úspornosti ještě tu příjemnou vlastnost, že v emisně přísné době nabízí svižnou reakci na plyn. Jaguar XE není v nabídce s manuální převodovkou a všechny verze jsou vybaveny osmistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem od ZF.

Ačkoli moderní převodové skříně od ZF patří k nejlepším automatickým převodovkám na trhu, naladění v Jaguaru je pro mě malým zklamáním. Stejná převodovka se nachází například v konkurenčním BMW 320d, ale v něm je lépe naladěna. Převodovka většinou řadí hladce a plynule, ale občas se neubrání ráznějšímu přeřazení, nebo naopak horšímu podřazení, jako by netrefila vhodné otáčky motoru, následkem čehož dochází k citelnému zpomalujícímu tahu. BMW umí sladit práci motoru a převodovky o poznání lépe. U testované běžné verze mi navíc chybí pádla řazení pod volantem, které jsou výhradou sportovnější verze R-Dynamic.

Dieselový Jaguar XE patří k těm autům, o kterých lze tvrdit, že mají podvozek rychlejší než motor. Podvozek je na technice britského sedanu asi tím nejlepším, protože je podařenou kombinací komfortu a sportovních jízdních vlastností. XE je pohodlný na dlouhých cestách, ale když přijde na projíždění zatáček, začíná opravdová zábava. Inženýrům Jaguaru se povedlo dosáhnout téměř ideálního rozložení hmotnosti 50:50, což se výrazně projevuje při sportovní jízdě.

I s těžším dieselem pod kapotou není Jaguar XE těžkopádný, je čitelný a lehce ovladatelný. Důležitou roli v jízdních vlastnostech hraje i to, jakou verzi pohonu si zákazníci vyberou. Jaguar nabízí dieselové XE (a nejvýkonnější benzinový motor P300) ve verzích s pohonem zadních kol, nebo pohonem všech kol. Neměl jsem příležitost vyzkoušet zadokolku, ale i čtyřkolka jezdí vážně dobře. Nastavení pohonu upřednostňuje zadní nápravu, takže je XE agilní a pod plynem trochu přetáčivé.

Rychlejší svezení na okreskách je za volantem Jaguaru XE zábavné, protože se i s pohodlným podvozkem tolik nenaklání. Podvozek je poddajný a dovolí hodně, než auto začne pozvolna ztrácet přilnavost a být nedotáčivé. Když už se tak stane, často je to z důvodů, že XE projíždí zatáčkou už hodně rychle. Komunikativní řízení je tužší, tak akorát strmé a přesné. Výhradu mám naopak k brzdám, které by mohly být o trochu ostřejší v polovině dráhy pedálu, ale jinak mají lineární nástup síly, takže se dobře dávkují.

Omlazený Jaguar XE je především o vyladěných jízdních vlastnostech, pohodlí a krásném designu. Jaguar bohužel přiznává, že jen za poslední rok zaznamenal dvacetiprocentní pokles prodejů. Modernizované XE musí obstát proti silné konkurenci, kterou je hlavně nová generace oblíbeného BMW řady 3. Nová trojka je celkově lepším autem s propracovanější technikou, ale pokud bych měl vybírat srdcem, vsadil bych na city a rozhodl se pro Jaguar, avšak s výkonnějším benzinovým motorem. Neokoukaná elegantní karoserie, nádherný interiér, charisma a větší exkluzivita jsou důvody, které bych při výběru určitě zohlednil.

Auta pro puristy dnes dělá jen Amerika. A dělá je výborně

Vidlicové osmiválce s hrubou silou pod kapotou a konečně už i skvělé jízdní vlastnosti. Američané v posledních letech dělají auta, která by se měla líbit hlavně opravdovým srdcařům. A dělají je sakra dobře!

Číst celé

Jak Alfa Romeo získala zpět svůj neodolatelný šarm díky 8C Competizione

Exkluzivní Alfa Romeo 8C Competizione pomohla italské automobilce s návratem k tradičním hodnotám a odstartovala celou novou éru.

Číst celé

Omezovače otáček: Jak fungují různá provedení?

Základní funkci omezovače otáček všichni známe, ale víme, jak fungují po stránce techniky? Kromě toho vám zároveň prozradíme, co se stane, když omezovač otáček nestihne zakročit včas.

Číst celé

BMW 1602 Elektro-Antrieb: Praděda BMW i3

BMW na olympijských hrách v Mnichově roku 1972 představilo elektrickou verzi typu 1602, která se stala prvním elektromobilem v historii značky.

Číst celé

Stylová reklama na Audi RS2 Avant byla natočena po 25 letech

Audi RS2 Avant slaví 25. výročí od svého vzniku v zábavné televizní reklamě, která byla natočena až dnes.

Číst celé

Top Fuel Dragster: 500 km/h za 4 sekundy

Akcelerace shodná s vystřelením z katapultu a šílené provozní náklady. Vrcholová třída dragsterů vyžaduje obrovskou porci odhodlání.

Číst celé