Tafheet: Tvrdě postihované arabské driftování

Saúdští hazardéři se snaží vyhrát závod se smrtí, ale často riskují životy svého okolí. Ochránci zákona se s nimi pochopitelně nemažou. Tresty mohou dosáhnout i tisíce ran bičem.

Driftování se po svém oficiálním kategorizování ve světě motorsportu stalo opravdovým fenoménem, který je však starý jako motorismus sám. Jízda řízeným smykem je oblíbeným adrenalinem automobilových nadšenců, který se však někomu může zdát nudně bezpečný. Důkazem tohoto tvrzení může být arabská disciplína Tafheet, jejíž riziko podstupují jen ti nejodváženější.

Tafheet, známý také jako Hajwalah nebo arabské driftování, se v Saúdské Arábii řadí k oblíbeným disciplínám ilegálního pouličního závodění. Tato extrémně nebezpečná zábava se poprvé objevila v pozdních sedmdesátých letech, kdy místní blázni jezdili se továrními auty z autopůjčoven po nově postavených širokých silnicích, nejvíce v okolí hlavního města Rijádu, a snažili se vůz přehazovat od jedné krajnice ke druhé v nepřetržitém smyku.

Vskutku originální driftování se stalo arabským automobilovým kultem, který přežil až do současnosti. Oproti minulým časům se však jezdí s výrazně výkonnějšími auty. Rychlost jízdy se při nebezpečném smykování mnohdy pohybuje i v hodnotách přesahujících 200 kilometrů v hodině. Větším překvapením je, že Arabové dokonce vymysleli několik pevně specifikovaných manévrů.

Jedním z nejnebezpečnějších kousků je Harakat Almawt, který lze přeložit do češtiny jako „pohyb smrti“. Principem tohoto triku je dosažení vysoké rychlosti, při níž je vůz následně vyslán do powerslidu, v němž musí být řízen v co nejvíce přímém směru, dokud sám nezastaví. Dalším rizikovým trikem je Tatweef, při němž se řidiči jedoucí vysokými rychlostmi snaží předjíždět okolní vozidla v řízeném smyku, aniž by se příliš ohlíželi na okolní provoz a jeho hustotu.

Používaná auta jsou přitom ve většině případů sériová a stále vypůjčená z autopůjčoven. Odvážní řidiči se totiž snaží minimalizovat náklady na svou zábavu, takže nejčastěji volí snadno dostupné středně velké sedany s pohonem předních kol. Neobvyklá nejsou ani ukradená auta.

Driftování, krádeží aut a častých fatálních nehod si pochopitelně všimla saúdská policie, která jde nebezpečným pouličním závodníkům tvrdě po krku. Vysokorychlostní driftování přitom často hlásí i samotní obyvatelé měst a okolní řidiči, jež požadují okamžité zatčení zúčastněných kvůli riziku veřejné bezpečnosti.

Arabští drifteři se snaží ochránit svůj koníček před zákonem za pomoci pozorovatelů, kteří za použití mobilních telefonů okamžitě hlásí blížící se policii. Nezákonná sešlost je následně rozpuštěna dříve, než stihnou ochránci zákona dorazit na místo dění. Přestože je policejní reakce rychlá, vyšetřování je často neúspěšné. Jako důkazní materiály však slouží i videozáznamy pořízené při událostech tafheet, jež diváci často zveřejňují na internetu.

Když už se ale policii podaří dopadnout někoho ze zúčastněných závodníků, následné tresty jsou obrovské. V roce 2014 byl zatčen a odsouzen třiadvacetiletý řidič známý jako „The King of Nazeem Neighborhood“. Za hazardování na dálnicích v Rijádu a provincii Al-Qassim mu byl udělen trest v podobě deseti let vězení, tisíce ran bičem a doživotního zákazu řízení.

Honda HSC: Potenciální nástupce NSX, kterého Honda nechtěla vyrábět

Sportovní Honda HSC s motorem uprostřed vypadala jako nástupce legendární Hondy NSX, ale nakonec byla pouhým cvičením.

Číst celé

Cizeta V16T byla prvním šestnáctiválcovým supersportem

Z možné podoby připravovaného Lamborghini Diablo se stal malosériový supersport nesoucí design z pera Marcella Gandiniho a složitý motor, ale díru do světa neudělal.

Číst celé

Bugatti 16C Galibier: Limuzína, která chtěla strčit Rolls-Royce do kapsy

Galibier poháněný šestnáctiválcem s dvojicí kompresorů měl stát po boku rekordního Veyronu jako druhý model nabídky Bugatti.

Číst celé

Ferrari F40 Valeo s automatem. Jedinečný vůz vznikl pro šéfa Fiatu

Jediné Ferrari F40 s automatickou převodovkou Valeo vzniklo ve spolupráci se společností Valeo pro šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho. Stále mělo dvakrát přeplňovaný motor V8, jezdilo přes 320 km/h, ale mělo elektronicky ovládanou spojku.

Číst celé

Honda N600: Předchůdce Civicu vznikl jako odpověď na Mini

Malá Honda N600 byla prvním autem značky, které se oficiálně dováželo do Spojených států amerických, a byla předchůdcem úspěšného Civicu.

Číst celé

Honda Integra Type-R DC2: Neobyčejná předokolka

Rychlé kupé s pohonem předních kol je pro japonskou automobilovou produkci nezvyklé. V devadesátých letech se touto cestou zkusili vydat inženýři sportovní divize Hondy a výsledkem byl vůz, o kterém se již dlouhé roky říká, že je tím nejlepším s pohonem předních kol.

Číst celé