Suzuki Jimny 1.5 VVT AT: Bestseller, který nedostal šanci

Nové Suzuki Jimny vypadá, jako když vyperete Mercedes-Benz G na devadesát, ale kvůli emisím limitům se v Evropě nemůže prodávat podle původního plánu.

Uspět na přesyceném evropském trhu je pro japonské automobilky složité, takže je zklamáním, když se jim podaří vyvinout potenciální bestseller, který po několika měsících na trhu zavraždí přísné emisní limity. Suzuki od nové generace populárního prťavého offroadu Jimny očekává hodně, ale i přes značnou oblibu na evropském trhu už ví, že na něm neprodá původně plánované množství kusů. Nové Suzuki Jimny bude v Evropě zastoupeno v relativně malém počtu. Pojďme se podívat na to, proč to je bestseller, který nedostal šanci.

Čtvrtá generace Suzuki Jimny se stala okamžitou legendou, protože je na trhu krátce, ale mluví se o ní úplně všude. Na evropský trh byla uvedena se zpožděním na podzim roku 2019, protože je nedostatkovým zbožím. Suzuki zaskočil obrovský zájem na domácím japonském trhu, kde se Jimny s malým přeplňovaným tříválcem a kapesními rozměry vejde do populární kategorie maličkých aut kei cars, která podléhají zvýhodněné dani. Továrna nestíhá vyrábět a zákazníci v Japonsku čekají na dodání nového Jimny přibližně rok. V Evropě se čeká i dva roky.

Suzuki Jimny je malý rámový offroad s jednoduchými hranatými tvary, které odkazují na minulé generace, ale jak nejlépe popsat jeho vzhled? Suzuki Jimny vypadá, jako když Gelandewagenu uberete zadní dveře, vyperete ho na devadesát, obujete do těsných bačkůrek a obléknete do žluté reflexní vesty. Nápadnou podobnost s legendárním Mercedesem G nelze popřít, ačkoli si nemyslím, že se jím designéři záměrně inspirovali. Odpůrci svítivých laků si můžou v šatníku Suzuki vybrat z mysliveckého kabátu, pouštní vojenské blůzy, světlé džínové bundy a několika nevýrazných roláků v odstínech šedé.

Funkce je pro Suzuki Jimny nejdůležitější. Suzuki nevyvinulo novou generaci, aby zaujalo stylovým designem, ale protože Jimny musí být nejlepším přítelem do nepohody. Odolné černé nárazníky, vysoká světlá výška, velké nájezdové úhly a široká nabídka originálního příslušenství, která zahrnuje i ochranné kryty diferenciálů, slouží k tomu, aby se Jimny mohlo vydat tam, kam si obyčejné crossovery a SUV netroufnou. Jimny je navrženo tak, aby si poradilo s nejnáročnějším terénem a neotravuje zbytečnostmi.

Jednoduchý a přímočarý interiér je vyroben z trvanlivých tvrdých plastů, které jsou v běžných autech ošklivé a nepřijatelné, ale v levném Jimny jsou pochopitelné. Interiér je laciný, ale v nejvyšší specifikaci Elegance nabízí bohatou komfortní a bezpečnostní výbavu. Plně vybavené Jimny nestojí více než půl milionu korun a přitom nabízí vyhřívání předních sedadel, automatickou klimatizaci a infotainment s navigací a konektivitou Apple CarPlay a Android Auto. Když už jsme u výbavy, kulaté přední světlomety jsou vybaveny moderní LED technologií a svítí opravdu fantasticky.

Jimny je malé, ale šikovné. Interiér je při pohledu na miniaturní rozměry karoserie příjemně prostorný, ale se zvednutými opěradly zadních sedadel nemá skoro žádný zavazadlový prostor. Za volantem, jehož moderní design se moc nehodí k celkovému retru, se sedí na měkkém sedadle trochu jako za stolem, kvůli čemuž Jimny není příliš komfortní na delší cestování. Ale už bylo dost povídání o tom, jak Jimny vypadá, takže otočme klíčkem ve spínací skříňce a pojďme se projet.

Ano, nejnovější Suzuki Jimny se stále startuje obyčejným klíčem a pod kapotou se probouzí motor podle nepsaných pravidel staré školy. Na japonském trhu si můžete koupit Jimny s turbodmychadlem přeplňovaným tříválcem o objemu 0,66 litru, ale na evropský trh se dodává výhradně s atmosférickou zážehovou čtyřválcovou patnáctistovkou VVT o síle 102 koní při 6 000 ot./min. a 130 newtonmetrů při 4 000 ot./min. Tento podélně uložený motor bychom na poměry běžných moderních aut mohli považovat za slabý, ale s lehkým Jimny vážícím 1 185 kilogramů si umí poradit docela slušně.

Čtyřválec se vytáčí do vysokých otáček trochu pomaleji a v dnešním automobilovém světě plném falešných soundtracků překvapí sympatickým nefalšovaným dravým zvukem, ve kterém nelze přeslechnout bezprostřední řev sacího potrubí. Zátah přirozeně narůstá s rostoucími otáčkami a Jimny je v městském provozu překvapivě rychlé a rychlost okolo 120 kilometrů v hodině se z něj s chvílí strpení dá vyždímat docela snadno, přičemž nejvyšší rychlost se pohybuje okolo 140 km/h.

Suzuki Jimny je pro každodenní ježdění v městském provozu ohromně praktické, protože se všude vejde a skvěle se s ním parkuje. Chtěli byste si koupit Jimny jako stylovku do města, ale nemůžete se rozhodnout, jestli máte zvolit pětistupňovou manuální, nebo čtyřstupňovou automatickou převodovku s rychloběhem, kterou je vybaveno testované auto? Pokud se neohlížíte na větší řidičskost a možnou větší spolehlivost do budoucna, automat není špatnou volbou.

Čtyřstupňový automat s delším zpřevodováním zbytečně nepodtáčí motor, při klidných rozjezdech se motor nevytáčí přes 4 000 otáček a při konstantní jízdě na padesátce netočí více než 3 000 otáček za minutu. Převodovka bohužel není bezchybná, protože ačkoli s nízkou zátěží řadí klidně, ve vyšších otáčkách cuká při řazení nahoru i dolu a nejsilnější kopnutí do zad se projevuje při podřazení na kickdown.

Typickou vlastností Jimny při jízdě je mechanický hluk pohonu, jehož hlasitost se zvyšuje s rostoucí rychlostí jízdy. V rychlostech nad 70 kilometrů v hodině se přidává i aerodynamický hluk, protože obtékající vzduch naráží do ostrých hran karoserie. Lehoučký offroad s malými rozměry je citlivý na boční vítr a rychlá jízda ve větrných podmínkách na rozbitém asfaltu je adrenalinovým zážitkem – Jimny je nutno korigovat a držet v přímém směru, což chvílemi připomíná souboj mezi řidičem a strojem.

Jimny už od první generace z roku 1970 využívá podvozkový žebřinový rám, který se u nejnovějšího modelu dočkal přídavného vyztužení příčkami ve tvaru X. Jimny s rámovou konstrukcí se při jízdě trochu chvěje. Na špatném povrchu je i s vinutými pružinami a vysokými pneumatikami tvrdší, ale naladění odpružení je naopak měkčí, takže se při jízdě v zatáčkách naklání a dokonce se houpe, už když do něj nastupujete. Krátká konstrukce má za následek, že Jimny na nerovnostech trochu poskakuje.

Sportovní jízda s Jimny v zatáčkách je zábavná a návyková, protože konstrukce podvozku nebyla zamýšlena pro podobné použití. Neustále musíte počítat s hodně dlouhým převodem nepřesného řízení a pneumatikami do terénu, které mají za následek nedotáčivost a snadno dosažitelné limity přilnavosti. Svižnější svezení po okreskách je o to zábavnější, jelikož s pomalejším Jimnym máte spoustu času na to, abyste hledali ideální stopu snažili se ji projet čistě. O úsměvy za jeho volantem opravdu není nouze. Když už na to přijde, tak Jimny i výborně brzdí, protože s ním nemají moc práce ani použité slabší brzdy, ale nejvíce exceluje v místech, kvůli kterým vzniklo – v terénu.

Jimny ukázalo dechberoucí jízdní schopnosti v terénu už na oficiální české prezentaci, která se konala na rozblácené motokrosové trati. Technika, která na běžných silnicích znamená horší jízdní vlastnosti najednou vyniká. Rámová konstrukce, tuhé nápravy, vysoká světlá výška a přiřaditelný pohon všech kol AllGrip PRO z malého Jimny udělají nezastavitelný dospělý offroad. Standardně je Suzuki Jimny pouze zadokolka, která kromě přiřaditelné čtyřkolky disponuje elektronickou uzávěrkou zadního diferenciálu a redukčním převodem dopomala. Náročný terén se strmými stoupáními a klesáními zvládá s prstem v nose, a když si nevěříte, nabídne vám asistent pro rozjezd do kopce nebo sjíždění z něj.

Suzuki Jimny 1.5 VVTi je v terénu až neuvěřitelně schopné, ochotně slouží při běžném ježdění po okreskách a ve městě umí jezdit se spotřebou do 8 litrů na 100 kilometrů, ale bohužel se nedočká úspěchu, který si zaslouží. Suzuki musí omezit prodej, protože Jimny nesplňuje evropské emisní limity. Je to paradox ukazující absurditu předpisů. Maličké auto s malým atmosférickým čtyřválcem má větší problém splnit emisní předpisy než mastodontní SUV. Suzuki musí vyvinout nový motor, se kterým využije obrovského zájmu zákazníků, ale zatím Jimny zůstává bestsellerem, který nedostal šanci.

Lancia Stratos Sibilo: Sportovní vůz budoucnosti podle vizí 70. let

Sedmdesátá léta patřila k obdobím, kdy návrháři realizovali vášnivé představy o sportovních vozech budoucnosti. Stratos Sibilo byl jedním z nich.

Číst celé

MG F: Je to o srdci

Roadster s motorem uprostřed, který je méně známou součástí své kategorie. Jak se s ním žije?

Číst celé

Katovna: Svými rozměry je to superrychlý obchoďák

Třetí Katovna v pořadí hodnotí nejen rychlé varianty běžně dostupných aut, ale i jednu žhavou sportovní novinku.

Číst celé

Lamborghini Diablo GT se prodávalo s nejstylovějším zavazadlem na světě

Originální kufřík pro Lamborghini Diablo GT byl vyrobený z uhlíkových vláken a nesl sériové číslo svého vozu.

Číst celé

Audi Quattro Spyder: Nástupce Quattra se nedostal na trh, aby nenarušil rodinné vztahy

Audi Quattro Spyder se představilo jako nástupce legendárního Quattra, ale kvůli hrozícím sporům v rodině Ferdinanda Piëcha se nedostalo do sériové výroby. Zjistěte, jak Audi později využilo nákladný vývoj nového modelu s motorem uprostřed.

Číst celé

Auto Pólo: Zničená auta a tvrdé pády při zvláštním sportu

Místo koní použili auta a snažili se zasáhnout soupeřův terč basketbalovým míčem. Auto pólo bylo odvázanou motoristickou zábavou počátku minulého století.

Číst celé