Subaru Forester 2.0i-L: Dává pozor za vás

Poslední modernizace Foresteru se nesla v duchu aktivní bezpečnosti. Pokročilý systém EyeSight pomáhá sledovat dění před vozidlem.

Subaru Forester je na trhu už dlouhé roky a mezi zákazníky se řadí k oblíbeným modelům. Ačkoliv je současná generace v showroomech už šestým rokem, Subaru se řadí k těm japonským značkám, které svá auta modernizují s každým modelovým rokem. Výjimkou není ani Forester.

Na první pohled se může zdát modernizovaný Forester stejný, ale nejdůležitější z provedených změn je jednoznačně sofistikovaný systém EyeSight, s nímž jsme se mohli setkat už dříve představených modelech Subaru, například v Levorgu. Bezpečnostní systém využívá dvojice kamer umístěných pod horním okrajem čelního skla a nepřetržitě sleduje prostor před vozidlem. Takto nasbíraná data pak dále vyhodnocuje. Takzvané řidičovy druhé oči mají hned několik funkcí.

V první řadě je zde hlavně kvůli aktivní bezpečnosti. Systém rozpoznává překážky před vozidlem a následně i reaguje. Například, když auto před vámi zabrzdí příliš prudce, EyeSight takovou situaci samozřejmě zaznamená a vyhodnotí ji jako nebezpečnou. Následně vyšle pokyn pro nouzové brzdění příslušným řídicím jednotkám. Ne vždy to však funguje se stoprocentní přesností. Čas od času se může stát, že se jinak chytrá elektronika „lekne“ odbočujícího vozu vpředu a zbrkle zareaguje brzděním.

Druhou důležitou funkcí systému EyeSight je adaptivní tempomat s funkcí Lane Keep Asist udržující vůz ve zvoleném pruhu v rychlostech nad 50 km/h. Činnost adaptivního tempomatu lze nastavit několika stisknutími tlačítek na pravé straně volantu a Forester s převodovkou CVT následně jede zcela sám, přičemž umí popojíždět v kolonách. Velké SUV je však posledním modelem z celé nabídky Subaru, který stále využívá klasickou pákou ovládanou ruční brzdu. Z tohoto důvodu řidiče při zastavení pípnutím vyzývá, aby stojící vůz zabrzdil a poté následně uvolnil, aby mohl pokračovat v jízdě.

A jaký je modernizovaný Forester, který se nám do redakčního testu dostal ve specifikaci 2.0i-L Executive Lineatronic ES? Nejvyšší paket výbavy pro danou motorizaci obsahuje tmavý kožený interiér, navigační systém se zobrazením couvací kamery, bezklíčový přístup, elektrické ovládání dveří zavazadlového prostoru a šikovnou boční parkovací kameru. Ta je umístěna na spodní straně pravého vnějšího zrcátka a na menším displeji na vrchu palubní desky lze její pomocí sledovat prostor okolo pravého předního kola. Dny odřených ráfků o obrubníky jsou minulostí. Bezvadný výhled z vozidla byl důležitým cílem japonských inženýrů a napomáhají mu i rozměrná boční okna s nízko umístěnou spodní hranou, díky čemuž lze bez problému spatřit děti nebezpečně blízko jedoucímu vozidlu.

O pohon se stará pro Subaru typický čtyřválcový boxer, který je v tomto případě vybavený atmosférickým plněním a dosahuje nejvyššího výkonu 150 koní. Po vzoru moderních trendů je spojený s převodovkou s plynule proměnitelným převodem (CVT), jež při běžné klidné jízdě nedává posádce vědět o své přítomnosti, a pohonem všech kol SymmetricalAWD.

Přestože motor neoplývá dech beroucím tabulkovým výkonem, v běžných rychlostech nabízí slušnou dynamiku. Její úpadek nastává v rychlostech nad 100 km/h, což je způsobeno hlavně zvoleným převodovým ústrojím, které v automatickém režimu nedovolí atmosférickému motoru dosáhnout vyšších otáček, při nichž dokáže vyvinout maximální udávaný výkon. Pro mimoměstské předjíždění je tedy vhodné přepnout převodovku do manuálního režimu s virtuálními převodovými stupni a dovolit motoru vyvinout větší hnací sílu.

Forester ale není závodník. Místo toho exceluje při normální poklidné jízdě. Vlivem houpavého naladění podvozku je komfortní a svého řidiče si hýčká. Podvozek je výborně nastavený a ovládání je charakteristické příjemnou lehkostí. Rozměry se spolu s hmotností vozu výrazně neprojevují ani na klikatějších okreskách, protože snadno ovladatelné Subaru projíždí zatáčky jistě a stabilně, což platí i ve vyšších rychlostech.

Otázka na závěr zní: Je modernizované Subaru Forester s atmosférickým dvoulitrem dobré auto? Když opomenu slabší dynamické vlastnosti ve vyšších rychlostech, za což může použitý typ převodového ústrojí, vlastně mu nemám co vytknout. Uvnitř karoserie s přitažlivými tvary se ukrývá bohatá komfortní a bezpečnostní výbava, která z moderního „lesníka“ dělá dobré auto pro život, jež se nezastaví ani před nezpevněnými cestami a terénem.

MacPherson: Moderní zavěšení, které ve skutečnosti pochází ze 40. let

Earle Steele MacPherson si nechal patentovat jednoduchou šikovnou nápravu McPherson už krátce po skončení druhé světové války.

Číst celé

Tyrrell P34: Superzajímavé, ale neosvědčilo se. Proč?

Revoluční šestikolové Tyrrelly P34 vznikly v období Formule 1, kdy většina stájí využívala totožný motor a konstruktéři se snažili získat náskok před konkurencí. Unikátní konstrukce přinesla řadu výhod i nevýhod.

Číst celé

Diagnostika v praxi: 5 důvodů, proč turbodiesel může ztratit výkon

Máte turbodiesel, který už nemá takovou sílu jako kdysi? Připravili jsme pro vás pětici důvodů, proč tomu tak může být.

Číst celé

13B-MSP Renesis: Znáte poslední sériový wankel?

Atmosférický dvourotorový wankel nabízel vysoký litrový výkon a nechal se točit k 9 500 otáčkám za minutu. Spolehlivost nepatří k jeho kladným stránkám, ale charakter naopak ano.

Číst celé

Dvojice Aventadorů se prohání v italských kopcích

I Lamborghini natáčí reklamní spoty svých supersportů.

Číst celé

Uplynuly dva roky s wankelem. Redakční Mazda RX-8 slaví výročí

Shrnutí prvních dvou let vlastnictví sportovního kupé, o kterém se dozvíte více špatných pověstí než těch dobrých. Zajímá vás, jak to bylo s jeho nákupem, přemýšlením o prodeji a jak to s ním doopravdy je a bude?

Číst celé