Subaru BRZ Final Edition: Vzpomínka na první setkání při tom posledním

Subaru BRZ Final Edition je posledním rozloučením zábavného sportovního kupé s evropským trhem. Japonské kupé s hvězdami ve znaku nás opouští asi už navždy.

Na první setkání se Subaru BRZ rád vzpomínám. Byl listopad roku 2014 a s kolegou Dominikem jsme strávili několik odpolední v malém interiéru modré japonské zadokolky, která nás naprosto okouzlila. Byla moderní, ale působila na nás, jako bychom otevřeli rodinné fotoalbum a vzpomínali na minulé časy. Bylo to nezapomenutelný podzimní týden v roce 2014, kdy jsme měli pocit, jako bychom se vrátili do vrcholu japonského automobilového průmyslu, do devadesátých let. Z těch let totiž pochází většina z nejlepších řidičských aut z Japonska.

Byl to pocit, jako bychom právě našli nejlepší auto na světě. Všechna současná i dřívější mnohem výkonnější auta najednou přestala existovat, zastínilo je slaboučké kupé od Subaru s nijak zvlášť zajímavým automatem s hydrodynamickým měničem. Všechno okolo zmizelo a většinu toho týdne jsme se po návratech z projížděk v chatu na Facebooku rozplývali nad tím, co nám BRZ ten den nabídlo. Každým kilometrem na okreskách nám ukazovalo, jak skvělá jsou sportovní auta s podvozkem rychlejším než motorem. A těch už se tenkrát moc nevyrábělo.

Byly to právě pečlivě naladěné jízdní vlastnosti, čím nás Subaru BRZ okouzlilo. Japonský automobilový průmysl se pyšní ohromným množstvím řidičských aut a BRZ bylo jedním z těch zatím posledních. Ostatně po uvedení hravých dvojčat Subaru BRZ a Toyota GT86 se už v zemi vycházejícího slunce moc sportovních aut nenarodilo. Dobrou zprávou však je, že se japonské automobilky opět probouzejí a začínají představovat nové sportovní modely. Ale to už trochu odbočuji.

Subaru BRZ je čistou esencí toho, co nás benzínové nadšence na autech baví. Z náruživého dvoulitrového atmosférického boxeru rádi ždímáme každou otáčku a každého koně výkonu, s šestistupňovým manuálem s krátkou kulisou neustále podřazujeme s meziplynem, se skvěle naladěným tuhým podvozkem a strmým řízením se pouštíme do zatáček střemhlav a s pohonem zadních kol se samosvorem se nemusíme bát vyjíždět lehkým smykem, protože BRZo je dokonale čitelné a perfektně ovladatelné. A navíc se nesnaží nás vytrestat. To všechno ve sportovním kupé, jehož výroba začala až v době, kdy se v automobilovém průmyslu tohle už nenosilo.

České zastoupení Subaru rychle pochopilo lásku nás, motoristických novinářů, k nejzábavnějšímu autu v modelové řadě značky a každým rokem nám koupilo jeden exemplář, se kterým jsme si mohli hrát. Děkujeme. Když se kolegům v branži pochlubíte, že následující týden budete trávit s BRZ, všichni vám to závidí. „Ty máš BRZ? Ty se máš!“ Tohle o většině novinářských aut od kolegů neuslyšíte. Každým rokem se svezeme v různých sportovních autech, ale Subaru BRZ je jen jedno. Asi i vzhledem k nadšeneckému přístupu českého zastoupení si Subaru získalo více příznivců než téměř stejný sourozenec od Toyoty.

I když je Subaru BRZ zábavným řidičským autem a novináři jej milují, vlastně to nikdy nemělo jednoduché. V internetových diskuzích se často zmiňuje, že je prostě slabé. V dnešním automobilovém průmyslu slovo „sportovní“ znamená „hodně rychlé“, což začíná přebírat i část petrolheadů, podle kterých auto s výkonem pod 300 koní nemůže být sportovní. Je to lež. Subaru BRZ se celý život chlubilo slabým nejvyšším výkonem 200 koní a předjíždění s ním vždycky bylo trochu na srdíčko, ale jakmile se před ním objevila sekvence technických zatáček, snadno ujelo i mnohem silnějším vyzyvatelům.

Pokud zrovna patříte mezi ty, kteří podlehli jeho kouzlu, zatím ho nemáte, ale toužíte po něm, máte poslední šanci, než bude navždy pryč. Subaru BRZ totiž na evropském trhu končí a s největší pravděpodobností se u nás nedočká nedávno představeného nástupce. BRZo se vždy vysmívalo evropským emisním předpisům, prolézalo s odřenýma ušima, např. nikdy nemělo stop-start, platily se za něj pokuty, ale teď bude definitivně pryč. Je to smutná chvíle. Doufali jsme, že se to nikdy nestane, ale bylo to nevyhnutelné. Usedám za volant posledního novinářského Subaru BRZ, abych se s ním naposledy svezl a rozloučil se s autem, které mi před lety ukázalo, jak má jezdit sportovní auto. Není to totiž jen o brutálním zrychlení v přímce a mamutí síle ohromných karbon-keramických brzd.

Subaru BRZ se na evropském trhu loučí limitovanou edicí Final Edition. S tou získáte navíc čtyř- a dvoupístkové brzdy Brembo s červenými třmeny, přeladěný podvozek Sachs a interiér s modrými detaily na volantu, sedačkách a prošívání. A samozřejmě všechno ostatní, co dělá ze Subaru BRZ tak geniální řidičský nástroj. Celá Evropa si podle původních plánů měla rozdělit 250 exemplářů, ale kvůli pandemii onemocnění COVID-19 jich nakonec vzniklo jen 157, přičemž do České republiky jich míří celkem 43. V Čechách je BRZ oblíbeným sportovním autem, díky čemuž jsme získali nejvíce kusů z celé Evropy (Němci na 2. místě jich budou mít 38).

Fantastické Subaru BRZ  bohužel odchází v nejlepší podobě. Namodralý interiér je hezkým kompromisem mezi standardním tmavým interiérem a luxusnějším světlým vnitřkem předchozí limitky Spec.S. A skvělé jízdní vlastnosti se ještě trochu zlepšily. Nové brzdy jsou ostřejší, ale lineární, a podvozek s upraveným naladěním je poddajný i na mizerných okreskách. S telepaticky přesným řízením čumák navedete přesně tam, kam chcete, a zadek ovládáte plynem. Když se během toho přiblížíte limitu, okamžitě vám to naznačí. BRZ je komunikativní, má vlídné a předvídavé chování, které začínajícího řidiče naučí a zkušeného odmění.

Subaru nikdy nepřestalo s dalším vývojem BRZ, ale samozřejmě mu zůstaly některé chyby, jejichž odstraněním by se z něj stalo ještě lepší auto. Čtyřválcový boxer by zasloužil více síly v nízkých otáčkách, ale protože je atmosférický, to nejlepší se ukrývá v horních tisících. Převodovka by zároveň mohla mít o něco kratší zpřevodování, aby se BRZ rychleji vytáčelo, ale to všechno mu odpustíte, když se s ním pořádně svezete po okreskách. S deštěm nebo sněhem se navíc zábava za volantem několikanásobně stupňuje, protože tohle auto driftuje vážně rádo.

Příležitosti pro nákup zcela nového BRZ ale pomalu mizí. Do výroby si nové auto už neobjednáte, ale poslední skladovky rozlučkové Final Edition ještě získat můžete. Celkově se během 8 let na českém trhu prodalo přibližně 285 exemplářů, kterých si jejich majitelé skutečně váží. O tom vypovídají i ceny na trhu s ojetinami, které zrovna u BRZ klesají velmi pomalu. V posledním desetiletí se vyrábělo jen málo sportovních aut, která v nadšených řidičích vyvolávají silné emoce, ale tohle bylo jedno z nich. Navíc je to auto, které vás neustále učí řídit. Každým kilometrem za jeho volantem se zlepšujete.

Subaru BRZ mi kdysi ukázalo, že zábava za volantem není o technologiích převzatých z letectví nebo motorsportu, ale je o pečlivě naladěných jízdních vlastnostech jednoduchého auta. Ten chraplavý zvuk atmosférického boxeru mi nikdy moc nevyhovoval, ale bude mi chybět. Stejně tak mi bude chybět delší točení motorem a jeho následné naskočení po stisku startovacího tlačítka. Kdysi jsem si uvědomil, že pro mě nemá cenu si ho kupovat, protože moje mnohem starší Mazda RX-8 mi nabídne podobný jízdní zážitek s lepším zvukem dvourotoru, ale znovu mám nutkání o nákupu BRZ alespoň přemýšlet. Uvidíme časem.

Tohle auto jsem si náramně užíval. Sbohem a děkuji!

NSU Spider: Počátek snahy o wankelovou revoluci

Rotační motor měl být skutečnou revolucí v automobilovém průmyslu. Historicky prvním autem s wankelem byl skvěle vypadající roadster, který stál stejné peníze jako Porsche 356.

Číst celé

Poznejte ostrov Man a poslechněte si přitom Mustang Bullitt

Ford pokračuje v seriálu o nejlepších silnicích v Evropě. Tentokrát předvedl nový Mustang Bullitt na trati motocyklového závodu Isle of Man Tourist Trophy.

Číst celé

Toyota 2000 GT Convertible: Japonská kráska z bondovky

Toyota 2000GT se ukázala jako skvělé auto pro pátou bondovku, ale vysoký vzrůst Seana Conneryho si vyžádal vývoj otevřené verze Convertible.

Číst celé

BMW M1 během montáže cestovalo přes půl Evropy

Legendární BMW M1 mělo původně vzniknout za pomoci Lamborghini, ale z finančních důvodů se tomu nakonec nestalo. I přesto byl první supersport BMW úspěšný.

Číst celé

13B-MSP Renesis: Znáte poslední sériový wankel?

Atmosférický dvourotorový wankel nabízel vysoký litrový výkon a nechal se točit k 9 500 otáčkám za minutu. Spolehlivost nepatří k jeho kladným stránkám, ale charakter naopak ano.

Číst celé

Dělal jsem řidiče byznysmenům. Tohle je můj příběh

Životní příběh Emila Remače, který se v minulosti živil jako soukromý řidič vlivných osobností. To mu dalo bohaté zkušenosti za volantem a také řídil mnoho aut snů.

Číst celé