Škoda Octavia Scout 2.0 TDI: Parťák na dálnici i na polní cestu

Nejnovější Scout je nejlepší nesportovní novou Octavií na trhu. Svezli jsme se a víme jaký je luxusněji vybavený oplastovaný kombík s falešným dřevem a zvýšeným podvozkem.

Nejnovější Škoda Octavia se konečně prodává i v nejočekávanějších nejlepších variantách. Během slavnostního odhalení byla netrpělivě vyhlížená čtvrtá generace uvedena pouze v základních verzích liftback a kombi, které o několik měsíců později doplnil sportovně vypadající hybrid RS iV. V posledních měsících se ale k zákazníkům dostává i plnotučná Octavia RS s konvenčními motorizacemi a dobrodružný Scout.

Oplastovaný kombík se zvýšenou světlou výškou navazuje na tradici Octavií do lehkého terénu, která započala v roce 2007, kdy se Scout poprvé představil na základech druhé generace. Octavia Scout se těší zájmu zákazníků a recept na její vývoj zůstal bez velkých změn. Specificky upravené nárazníky doplňují plastové lemy blatníků a ochrana prahů a spodních částí dveří. Na střeše se zase usadily střešní ližiny v hliníkovém designu, aby ladily se stříbrnými částmi nárazníků.

Poslední odlišností oproti běžným kombíkům je použití paketu pro špatné cesty, který zvyšuje světlou výšku o 15 milimetrů na celkových 163 milimetrů. Outdoorová Škoda Octavia Scout se však nehodí na hrátky ve větším terénu. Pochopitelně. Většina majitelů a řidičů Scoutů nejčastěji zdolávají městské džungle a zvýšenou světlou výšku a oplastování karoserie ocení zejména při občasném ježdění po zničených silnicích nebo polních cestách.

Opravdové poslání Scoutu odhalí až nahlédnutí do interiéru. Scout svým způsobem hraje v rámci nabídky Octavie roli luxusního modelu. Standardní výbava zahrnuje jinak příplatkové prvky, mezi nimiž nechybí adaptivní tempomat, elektricky ovládané víko zavazadelníku s bezdotykovým ovládáním, vyhřívaný volant, navigaci s desetipalcovou obrazovkou nebo středový airbag. Dojem luxusu pak vyvolává prošívání palubní desky nebo imitace dřevěného obložení. Falešný dekor se nemusí líbit všem, ale svou klientelu si nepochybně najde.

Jinak se Octavia Scout v interiéru nijak neliší od běžných octavií tak, jak je známe. Sedačky potěší bočním vedením i celkově poskytovaným komfortem a nechybí ani zcela nový škodovácký dvouramenný volant, odkazující na historické Octavie ze 60. let. Nejnovější Octavie zaujme náročné zákazníky i prostorným interiérem, který se opět řadí k nejlepším ve třídě. Nejprodávanější model mladoboleslavské automobilky se mezigeneračně přiblížil vlajkovému Superbu, který je prostornější jen o fous.

Už od uvedení na trh se nejnovější Octavie potýká s uživatelsky složitým, pomalým a občas problémovým infotainmentem, který bohužel ovládá většinu nastavení ve voze. Moderní trendy směřují k minimalismu a odstraňování klasických tlačítek, následkem čehož jsou interiéry jednodušší a hezčí, což se událo i v Octavii. Ovládání skrze dotykový displej je ale příliš složité a zdlouhavé, zejména po nastartování vozu, kdy systému chvíli trvá, než se jeho odezva zrychlí na přijatelnou mez. Zvláště deaktivace systému stop-start občas trvá i dlouhé sekundy. Tlačítkem by to bylo hned. Automobilka však stále pracuje odladění systému, který je v dnešních autech znatelně rychlejší než v prvních vyrobených vozech.

Na českém trhu se Octavia Scout prodává se třemi motorizacemi, přičemž všechny jsou standardně spojeny se sedmistupňovou dvouspojkovou DSG a pohonem všech kol. Nový Scout je vybavený novou šestou generací čtyřkolky s lehčími spojkami než u předchozí verze. Výhodou je vyšší účinnost, která má vliv na snížení spotřeby paliva. Toho se povedlo dosáhnout použitím oleje s nižší viskozitou, snížením předpětí ložiska nebo vylepšením vnitřního mazání. Řídicí jednotka je pak pro rychlejší reakce integrována přímo do systému a pohon zadní nápravy se připojuje prediktivně, nikoliv až po prokluzu předních kol.

Do redakčního testu nového Scoutu jsem si vybral nejsilnější turbodiesel v nabídce, kterým je čtyřválcový dvoulitr s továrním označením EA288 EVO, který spolupracuje se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DQ381-7A. Vrcholná vznětová motorizace s nejvyšším výkonem 200 koní a točivým momentem 400 newtonmetrů se od slabších verzí liší hliníkovým blokem s hliníkovými písty se sadou pístních kroužků s optimalizovaným třením. Rovněž používá masivnější ojnice a silnější ojniční čepy s průměrem 54 místo 48 mm a turbodmychadlo je kapalinou chlazené pro vyváženější chlazení.

Nepochybuji o tom, že nejsilnější vznětový motor bude tou nejžádanější volbou. Už v otáčkách lehce na volnoběhem začíná ochotně táhnout a pokračuje s tím i v silném středním pásmu. S výborně odhlučněným motorem je Scout na dálnicích jako doma a ve městě naopak oceníte kultivovanost  motoru, kterou bohužel zhoršuje naladění dvouspojkové převodovky. Dnešní emisní doba vyžaduje co nejnižší otáčky, což nejde ruku v ruce s čtyřválcovým dieselem, který při jízdě na padesátce často duní a nutí vás jezdit lehce nad rychlostním limitem nebo vyvolat podřazení na nižší rychlostní stupeň. Samotná změna rychlostních stupňů pak probíhá rychle a naprosto hladce a zaslouží pochvalu. Doby starých ucukaných DSGček už jsou nadobro pryč.

Jestli ale nová Octavia Scout něčím exceluje, pak jízdním komfortem. Standardní Octavie se s houpavým naladěním obou podvozků blíží dosluhujícímu Superbu a Scout není jiný. Příplatkový podvozek Dynamic Chassis Control (DCC) umožňuje výběr z patnácti předvolených stupňů tuhosti, z nichž všechny jsou dostatečně komfortní pro běžné cestování. I když je Scout o 15 milimetrů vyšší než standardní kombík, stále se v zatáčkách chová docela obstojně a rozumně zatáčí. Scout je nově vybavený i jízdním režimem Offroad s plošší charakteristikou plynového pedálu, se kterým automat udržuje vyšší otáčky pro rychlejší odezvu motoru.

Škoda Octavia Scout je opět zajímavou alternativou pro lidi, kterým se líbí oplastované kombíky s nádechem offroadů. Od nové generace však nečekejte žádnou velkou revoluci, protože základní koncept auta zůstává stejný. Stále je to prostorný a praktický kombík na zvýšeném podvozku, který se svými jízdními vlastnostmi příliš neliší od standardního modelu. Nejvíce jej ocení řidiči, kteří častěji jezdí po nezpevněných cestách, ale stačí jim auto, které si snadno poradí s běžnou polní cestou. Když se ale neřadíte k fanouškům sportovnějších škodovek RS, může být Scout zajímavou alternativou na dálniční cestování, zejména kvůli silnému turbodieselu pod kapotou.

A cena? Obyčejná Octavia Combi se prodává za cenu od 533 900 korun českých a základní cena oplastovaného Scoutu začíná od 876 900 korun českých. Základní cena vozu s nejsilnějším turbodieselem pak začíná na 926 900 korunách. Je to levné, tak akorát, nebo drahé? O tom rozhodnou jen preference a finanční možnosti každého z nás.

Supersporty z Japonska: Tyhle 3 zanikly ve fázi prototypů

Japonští inženýři nenavrhují supersportovní vozy každý den, ale když to zkusí, výsledek jejich snažení stojí za to. Každý z těchto projektů měl slibnou budoucnost, ale všechny zanikly dříve, než dostaly šanci na úspěch.

Číst celé

Maserati 5000 GT: Spojení přání Šáha z Persie a snu konstruktéra

Maserati 3500 GT změnilo filosofii automobilky, ale některým zákazníkům nestačilo. Italská továrna kvůli nim vyvinula vytříbené kupé, o které ale nebyl velký zájem.

Číst celé

Ferves Ranger: Miniaturní off-road od Ferrariho pro italské zemědělce

Ferves Ranger vyvinul Carlo Ferrari za použití dílů z lidových Fiatů 500 a 600.

Číst celé

Problémové motory Porsche: Jsou ložiska IMS opravdu nebezpečná?

Ložiska transmisní hřídele (IMS) jsou obávaným problémem motorů Porsche. Zjistili jsme, co je hlavní příčinou jejich selhání a zda se tomu dá předejít.

Číst celé

Lincoln Indianapolis: Elegantní koncept se málem nedochoval. Zachvátil ho požár

Prototyp Lincoln Indianapolis vznikl, aby upevnil vztahy mezi americkými automobilkami a italskými karosárnami. V šedesátých letech bohužel téměř shořel, ale nyní zase existuje a znovu září.

Číst celé

Bizzarrini 5300 GT: Ital se srdcem z Corvetty

Dohodnout se s Enzem Ferrarim nebylo jednoduché. Po neshodách mu byl konkurencí nejen Ferruccio Lamborghini, ale i jeho bývalý inženýr Giotto Bizzarrini.

Číst celé