Ujeli jsme 1 000 mil po skotské okresce North Coast 500 s Octavií RS

Máte projeté všechny slavné horské průsmyky v Evropě a nevíte, kam vyrazit dál? Skotsko nabízí North Coast 500, famózních 800 kilometrů, které si užije nejen řidič, ale i spolujezdec.

Na světě existuje spousta skvělých silnic, po kterých je radost se projet. Snad nejslavnější silnici světa, americkou Route 66, zná snad každý z filmů, ale upřímně, trmácet se rychlostí šneka povětšinou rovně není zrovna vrcholem řidičských zážitků.

V Evropě máme naštěstí na výběr spoustu věhlasných úseků, většinou hluboko v horách. Passo Stelvio patří mezi klasiku, Grossglockner Hochalpenstrasse je blízko a nedávno objevený Transfăgărășan v hlubinách rumunské Transylvánie je označován za vůbec nejlepší silnici světa.

Jenže všechny tyhle cesty mají jeden společný problém – začínají být zoufale přeplněné, protože jsou vyhlášeným rájem řidičů a motorkářů, a navíc se kvůli svezení trvajícímu jen několik krátkých kilometrů musíte trmácet dlouhé hodiny a stovky kilometrů po nudných dálnicích a okreskách.

Kdepak, za nejlepší silnicí na světě musíte vyrazit někam úplně jinam. Je-li vám řízení vášní a chcete se parádně projet po skvělých silnicích s dechberoucí scenérií, musíte vyrazit na sever Skotska. Právě tady prožijete svůj nejlepší road-trip v životě. Vítejte na North Coast 500!

Jednoho velmi deštivého podzimního odpoledne jsem přistál v Edinburghu, naskočil do Škody Octavia RS 2.0 TDI 4×4 DSG a vyrazil. Ačkoliv jsem zvyklý řídit na špatné straně silnice – Britové vám budou tvrdit, že je to ta správná strana – pokaždé je to zážitek.

Problémem není ani tak myslet na to, že se máte držet vlevo, jako spíš fakt, že nemáte v oku odhad, kde končí levá strana auta. A jak známo, v Británii mají velmi úzké silnice a ulice. V jedné takové uprostřed Edinburghu zaparkuji na několik dní – mimochodem si u toho opět připadám jako v autoškole –  a vyrážím na prohlídku města, která rozhodně stojí za to.

Princess Street nabízí široké možnosti nákupů, odkud vyrazíte přes kopec na Edinburský hrad, abyste opět sešli dolů na Grassmarket Square. Město je kompaktní, takže všude dojdete pěšky. Vynechat nesmíte ani univerzitu a věhlasný Holyrood Park, u něhož má svoje letní sídlo britská královna Alžběta II., a také věhlasné herní studio Rockstar North, které stojí za Grand Theft Auto, nejprodávanější videoherní sérií světa.

I kdybyste neholdovali trekkingu, výšlap na Arthur’s Seat je povinností, jelikož se tu naskytne úžasný výhled na celé město. Večeři určitě nevynechte v Contini Cannonball, kde skvěle vaří a z okna máte hrad jako na dlani. Taková místní Malá Strana, jenom nemáte pocit, že sedíte v turistické pasti.

Opouštíme půvabný Edinburgh a vyrážíme do hlubin Highlands, tedy Skotské vysočiny. Národní park Cairngorms je povinnou zastávkou cestou do městečka Inverness, kde silnice North Coast 500 začíná.

Mírná zajížďka směrem na jih vás zavede ke slavnému jezeru Loch Ness. Skotové jsou na svoji tajemnou příšeru náležitě pyšní a podobně jako Američané začínají rozhovor otázkou, ze kterého státu pocházíte, Skotové se ptají, jestli jste už dneska Nessie viděli.

Pěkně se svezete i jenom kolem lochnesky, silnice na západní straně je hlavní a přeplněná, ale východní strana nabízí opuštěnou silničku zasazenou do nádherného prostředí vřesoviště. Je to tu parádní, ale máme před sebou ještě dalších 800 kilometrů senzační cesty.

K mostu Dornoch Firth Bridge, který se line nízko nad hladinou úžiny jako na Floridě, je to trochu nuda, ale za ním začíná pro řidiče pohádková jízda. Tedy pokud předtím nenavštívil slavnou palírnu whisky Glenmorangie.

Provoz řídne a cesta nabízí spektakulární výhledy. Z jedné strany silnice se nabízí děsivý pohled z útesu na širé moře, z druhé strany ze země vystupují kopečky jako nadýchané bochánky zarostlé šťavnatou trávou a prorostlé zrzavým kapradím. Podzim tu hraje všemi barvami – stromy jsou krásně oranžové, zatímco deštěm bohatě kropená tráva zůstává sytě zelená až do prosince.

Tráva je tu navíc perfektně zastřižená a Skotsku dodává vizáž jednoho velkého golfového hřiště. Za vším hledejte všudypřítomné ovce, které tu potkáte úplně všude. Říká se, že ovcí žije ve Skotsku víc než Skotů. A není to jenom pověra, ale skutečnost. Zatímco obyvatel je 5,5 milionu, ovcí napočítáte o milion víc.

Po celém dni hezky svižné jízdy přijíždíme k Dunnet Head, nejsevernějšímu cípu Velké Británie. Kromě majáku tu najdete dokonce i palírnu ginu. Nějak se na konci světa musejí zabavit. Ostatně palírnu ginu nebo whisky najdete ve Skotsku téměř na každém rohu, navštívit je všechny je nemožné, ale ty nejslavnější byste vynechat neměli.

Městečko Thurso je poslední větší civilizací, než po severním okraji Skotska vyrazíme vstříc nejlepšímu úseku North Coast 500. Odtud je to naprostá řidičská nirvána. Silnice se zaklikatí, asfalt zhrubne a provoz ustane na minimu. Auto potkáte jednou za půl hodiny, zato ležící ovce spokojeně přežvykující trávu uprostřed silnice téměř na každém kroku.

Auta se nebojí a na troubení nereagují, zato člověka ano, takže stačí vystoupit, přiblížit se a můžete pokračovat dál. Výhled do okolí je lepší jeden za druhým a pomalu nevíte, kde máte zastavit a chvíli se kochat. Perfektní je to úplně všude!

Jednou je to pohádkový kýč přesycených barev, jindy zajedete na samotu, kde pár set let stojí opuštěný kamenný domek, abyste hned přes kopec vjeli do oranžové krajiny, která vypadá jako na Marsu. Rybářská vesnička Ullapool vám zase svojí melancholickou atmosférou, oprýskanými loďkami a roztomilými domečky u přístavu přiblíží dalekou Aljašku.

Odsud už je to relativně kousek zpět do Invernessu, kde North Coast 500 dokončí pět set mil dlouhý okruh úžasně klikatých silnic, famózních výhledů a bohem zapomenutých vesniček. Je škoda končit, takže si cestu natáhneme ještě na Isle of Skye.

V městě Portree si dáme po týdnu fish and chips fantastické čínské nudle z bistra, vyšlápneme ke skalnatému útvaru Old Man of Storr, který vás přenese do jiného světa, abychom cestou zpět ochutnali whisky v palírně Talisker. Jestli máte zásadu, že mladší než dvanáctiletou single malt nepijete, ochutnejte jejich desetiletou, je lahodně jemná. Samozřejmě tím ale nabídka palírny zdaleka nekončí.

Z Armadale vás zpět na pevninu v Mallaig převeze trajekt, ale pohlídejte si jízdní řád. Odtud je to cestou kousek ke Glenfinnan Viaduct, slavnému mostu z Harryho Pottera, a další kousek k Ben Nevis, nejvyšší hoře Velké Británie.

Pomalu se musíme s noční zastávkou v průmyslovém Glasgow vrátit do Edinburghu, kde náš výlet končí. A také loučení s odcházející generací rychlého českého kombíku, která fungovala naprosto senzačně, hlavně díky famóznímu podvozku, který skotským silničkám odolával statečně.

Tohle je zdaleka jeden z nejlepších road-tripů, které můžete absolvovat. Nadšený řidič si užije naprosto perfektních a bohem zapomenutých silniček, zatímco spolujezdec nebude vědět, kam dřív koukat. A jakmile kdekoliv zastavíte, můžete se vydat kterýmkoliv směrem na pěknou procházku nebo drsnější trek v krutém lijáku v srdci živoucí olejomalby jménem Skotsko.

Aston Martin Lagonda Taraf: Krásný a vzácný, ale neúspěšný

Méně než 150 vyrobených kusů dělá z Astonu Martin Lagonda Taraf jednu z nejvzácnějších luxusních limuzín na světě.

Číst celé

Jak se ničí funkční pětiválcová Marea ve jménu pochybného motorsportu

Jak se upravuje normálně funkční Fiat Marea Weekend 2.0 20v s pětiválcem na závodní auto, které má startovat v amatérské šestihodinovce v Mostě?

Číst celé

BMW Z18: Překvapivě zásadní koncept

BMW Z18 bylo kombinací motorky a auta. Nikdy se nevyrobilo a vlastně jsme ho málem ani neznali, ale poměrně významně ovlivnil trend automobilového průmyslu po další desetiletí.

Číst celé

Lancia Delta S4 Stradale: Silniční verze závodní bestie skupiny B

Lancia Delta S4 Stradale vznikla, aby automobilka mohla homologovat závodní speciál pro rallye skupiny B.

Číst celé

Nejlepší řidičské zážitky roku 2019: Co nás letos opravdu bavilo?

Shrnutí našich nejlepších aut roku 2019, ve kterém nechybí hodně nabroušený hot hatch, nesmyslný Mercedes nebo například nejvíce kontroverzní sportovní kupé roku.

Číst celé

Dino Pininfarina Berlinetta Speciale: První Ferrari s motorem uprostřed

Prototyp Dino Pininfarina Berlinetta Speciale, vycházející ze závodního Ferrari 206 P Dino, sehrál důležitou roli při přípravách malého Ferrari s motorem uprostřed, které položilo základy nejúspěšnějším modelům značky.

Číst celé