Renault Megane R.S. 300 EDC: Nejlepší hot hatch na trhu už nemá manuál

Renault Megane R.S. prošel decentní modernizací, se kterou přišel o méně populární manuální převodovku. Stále však je opravdu návykovým hot hatchem!

Renault Megane R.S. je jako vzpomínka na doby, kdy cílem automobilek bylo vyrábět co nejlepší a nejzábavnější auta pro řidiče s co nejlepšími jízdními vlastnostmi, a tedy s co nejlepší aktivní bezpečností. O Meganu R.S. se už dlouhá léta vypráví, že patří k tomu nejlepšímu z kategorie sportovních hatchbacků, ale s nejnovější generací se výrazně změnil. Stal se praktičtějším autem, a to zejména kvůli novým zadním dveřím, se kterými přišel o svou zakulacenou siluetu připomínající kupé. Nedávno navíc prošel modernizací, která na první pohled není příliš patrná, ale přivezla zajímavé změny.

Modernizovaný Megane R.S. na silnicích nepoznáte snadno, protože prošel pouze minimálními designovými změnami. Jedinou výraznou změnou je přepracovaná grafika předních i zadních LED světlometů, ale jinak vozu zůstaly všechny jeho poznávací prvky. V předním nárazníku nechybí typické LED mlhovky ve tvaru šachovnice, která se inspirovala vlajkou Renault Sportu, a zadní nárazník nese masivní difuzor s centrálně umístěnou koncovkou výfuku. S obyčejnými Megany si však R.S. nespletete, protože je agresivnější a výrazně širší (o 60 mm vpředu a o 45 mm vzadu), a to poznáte na první pohled.

Nejvíce změn se odehrálo v interiéru, který je vybaven přepracovaným středovým panelem s normálním a intuitivním ovládáním klimatizace, což je v dnešní době příjemné plus. Už není nutné upravovat nastavení klimatizace na displeji infotainmentu, což řidiči ušetří spoustu času a nervů. Vylepšení se dočkal také multimediální systém s hezčí grafikou a nový je i digitální přístrojový štít před řidičem. Jako ve správném rychlém autě na zábavu v Meganu R.S. nechybí sportovní volant s červeným proužkem na dvanácté hodině a sedadla s výrazným bočním vedením.

V modernizovaném Meganu R.S. stále pracuje turbodmychadlem přeplňovaná osmnáctistovka se zvýšeným výkonem na 300 koní a točivým momentem 420 newtonmetrů při 3 200 otáčkách za minutu. U vozu před faceliftem těchto hodnot dosahovala jen vylepšená verze Trophy, ale dnes je taková síla standardem i pro obyčejný Megane R.S. a občas je jí až na rozdávání. Čtyřválec reaguje na zašlápnutí plynu do podlahy vcelku rychlým přívalem točivého momentu, se kterým se na nižší převodové stupně snaží vypořádat hnaná přední kola, jelikož se okamžitě protáčí.

Šlapání na plný plyn vyžaduje prostor před autem, protože Megane R.S. se nenechá dlouho pobízet k tomu, aby hodil klidnou a pomalou jízdu za hlavu a začal okamžitě sprintovat. A dělá to rád, přičemž radost z adrenalinu za volantem rychle narůstá díky syčení turbodmychadla a syrovému zvuku výfuku, který není syntetický a v konkurenci moderních sportovních hatchbacků patří k těm hlasitějším. Výfuk je pak vybaven obyčejnou mechanickou klapkou, se kterou lze zvuk utlumit pro zpříjemnění dlouhých cest na dálnicích. Když ho však naopak nezavřete, užijete si prskání a střílení do výfuku při každém přeřazení nebo ubrání plynu.

Smutnou zprávou je, že Megane R.S. bohužel přišel o svou manuální převodovku. Jedinou převodovkou v nejrychlejším Renaultu zůstává šestistupňová dvouspojková převodovka EDC, která se vyznačuje trochu hrubším projevem, jež však docela sedí k celkově sportovnímu naladění vozu. Dvouspojka však není nijak špatná, protože je intuitivní, řadí rychle a bleskurychle reaguje na řazení pádly pod volantem, pevně umístěnými na sloupku volantu. Říkáte si, proč se v Renault Sportu vydali touto cestou? Hlavním důvodem je skutečnost, že se většina Meganů R.S. prodává s automatem, se kterým je vůz zároveň zelenější při emisní homologaci.

Největším lákadlem dražšího a rovněž lepšího Meganu R.S. Trophy je mechanický samosvorný diferenciál typu Torsen a sportovní podvozek Cup, který je vybaven tlumiči a pružinami se zvýšenou tuhostí o 25% vpředu a o 30%, a dále novým stabilizátorem na přední nápravě s vyšší tuhostí o 10%. V testovaném standardním Meganu R.S. jsme se však museli obejít bez těchto vylepšení, což nám ale nijak nepokazilo zábavu za volantem. I s jedním jediným nastavením podvozku je obyčejný Megane R.S. zajímavým kompromisem mezi normálním autem na každý den a zábavným autem na okresky.

Ve městě umí podvozek odfiltrovat většinu nerovností a při ostré jízdě vytváří ohromnou porci přilnavosti. Ani s absencí samosvoru nemá problém s vysokou rychlostí v zatáčkách, čemuž napomáhá i standardní systém 4Control. Inženýři Renault Sportu jej při modernizaci naladili o poznání citlivěji a Megane R.S. už není tak přetáčivý při rychlých výjezdech ze zatáček. Megane R.S. je nyní více stabilní i když ho nedržíte pod plynem a už není potřeba jej tahat předními koly ze zatáčky, aby se mu neroztočila záď. Naopak ale není tím autem, které můžete řídit jen jednou rukou. S plynem na podlaze tahá za ruce, čemuž napomáhá i relativně ostrá geometrie, se kterou vám za přesné řízení zatáhne skoro každá nerovnost na silnici.

Z Renaultu Megane R.S. se při modernizaci stalo mnohem kultivovanější zábavné auto, které vás okouzlí svým opravdovým zvukem, jízdními vlastnostmi v zatáčkách i rychlostí, se kterou si může troufnout na mnohem silnější soupeře. Tenhle francouzský hot hatch sprintuje z 0 na 100 km/h za pouhých 5,7 sekundy a umí jezdit nejvyšší rychlostí 255 kilometrů v hodině. Není však překvapením, když si budete často užívat síly motoru, budete i často tankovat. S padesátilitrovou nádrží a průměrnou spotřebou okolo 10-11 litrů na 100 kilometrů (při sportovnějším stylu jízdy) uvidíte, jak se vám ukazatel stavu snižuje před očima.

Jenže to za to stojí, protože je to obrovská zábava, i když jezdíte jen po městě. Megane R.S. hlučí, syčí a prská a vy máte úsměv na tváři. A stojí to i za tu cenu. Obyčejný Megane R.S. si odvezete domu za cenu od 962 000 Kč, vylepšený Megane R.S. Trophy pak za cenu od 1 092 000 Kč. Máte na to a líbí se vám? Neváhejte, udělejte si radost a kupte si ho. Neuděláte chybu.

Temple of Speed vyhraje Le Mans!

Před pár hodinami se jel vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans, což nás donutilo k přemýšlení, jak bychom se mohli zúčastnit. A levně.

Číst celé

Top Fuel Dragster: 500 km/h za 4 sekundy

Akcelerace shodná s vystřelením z katapultu a šílené provozní náklady. Vrcholová třída dragsterů vyžaduje obrovskou porci odhodlání.

Číst celé

BMW M5 Touring vzniklo s motorem V12. Pomáhalo při vývoji McLarenu F1

Tajný prototyp BMW M5 Touring s dvanáctiválcem vznikl jako platforma pro testování motoru McLarenu F1.

Číst celé

Guinnessova kniha rekordů: Pět nevšedních nejlepších výkonů

Nejrychlejší drift nebo nejrychlejší akcelerace v elektrickém autě. To a další zajímavosti můžete najít v Guinessově knize rekordů.

Číst celé

Bugatti slaví výročí rekordní jízdy: Veyron prolomil 400 km/h před 15 lety

Bugatti Veyron 16.4 letos oslavuje 15 let od uvedení na trh a rychlostního rekordu, kterým se navždy zapsalo do historie automobilismu.

Číst celé

Debata o Eclipse Cross: Spolknutá hrdost ve jménu záchrany

Mitsubishi Eclipse Cross je zoufalý pokus o zatažení záchranné brzdy, proto vsází na jistotu. Jde totiž o hodně.

Číst celé