Proč se Mazda MX-5 NB podobá původnímu Viperu? Důvod je prostý

Velmi podobný design dvou značně rozdílných sportovních vozů je zapříčiněn mužem jménem Ken.

Motorističtí nadšenci rádi vtípkují na téma podobných předních částí druhé generace Mazdy MX-5 a první generace amerického Dodge Viperu. Automobilový průmysl je totiž až překvapivě malý a šikovní lidé přebíhají z jedné společnosti do druhé. Veřejnost ani nemusí důležité přesuny jednotlivých lidí zpozorovat, ale to neplatí v případě automobilových designérů a jejich rukopisů.

Neustále slýcháme názory, že skoro všechna dnešní auta vypadají stejně a ještě ke všemu, že vykrádají linie svých konkurentů. Vhodným příkladem jsou moderní vozy Kia vypadající jako Audi. To je způsobeno skutečností, že Kia najala návrháře Petera Schreyera, který byl vrchním designérem německé automobilky v minulém desetiletí.

Podobná situace se stala v devadesátých letech minulého století, kdy vznikla dvojice zcela rozdílných, avšak velmi podobných roadsterů. Jedním z nich byl desetiválcový Dodge Viper vzdávající hold Shelby Cobře. Druhým autem byla druhá generace Mazdy MX-5, s továrním označením NB, která byla první přepracovanou verzí oblíbeného lehkého roadsteru.

Po technické stránce jsou obě auta úplně rozdílná. Každé z nich vsází na jiný motor a podvozek, ale vzájemná podobnost je viditelná zvenčí a týká se samotných tvarů obou roadsterů. Součástí týmu připravujícího druhou generaci MX-5 se totiž stal automobilový designér Ken Saward, který se podílel na vývoji prvního konceptu Viperu, na němž odvedl mnoho práce včetně interiéru.

Mazda najala Kena Sawarda na konci osmdesátých let a udělala z něj důležitou součást svého týmu návrhářů, kde se stal klíčovou osobou zodpovědnou za změnu tvarů Miaty. Takový je příběh velké podobnosti dvou zcela rozdílných sportovních vozů.

BMW Z3: Splněný sen nejen Jamese Bonda

Petr se rozhodl, že se s námi podělí o zážitky se svým vytouženým BMW Z3. Jaký tedy je možný konkurent Miaty?

Číst celé

Aston Martin Atom: Prototyp prťavého sedanu, o kterém jste nikdy neslyšeli

Aston Martin Atom měl být nejmenším, nejlehčím a nejlepším malým sedanem na trhu, ale vývoj přerušila 2. světová válka.

Číst celé

Lamborghini Athon: Zapomenuté gesto od Bertone spasilo automobilku

V Bertone si všimli nepříznivé situace Lamborghini a na vlastní náklady vyvinuli prototyp, který slavnou automobilku zviditelnil. Netrvalo dlouho a Lamborghini získalo nové investory.

Číst celé

Dauer 962 Le Mans: Extrémní Porsche s průkazkou do silničního provozu

Dauer 962 Le Mans byl konverzí závodního Porsche 962 na silniční supersport. Inženýři pod vedením závodníka vyvinuli rychlejší auto než byl McLaren F1.

Číst celé

Formule Renault 2.0: Juniorský monopost je brutální řidičský zážitek

Usednout do kokpitu závodní formule je dětským snem nejednoho kluka, kterému koluje benzin v žilách. Teď se konečně vyplnil i mně!

Číst celé

Prozradíme vám rozdíl mezi boxerem a plochým motorem

Ferrari v sedmdesátých letech označilo jeden ze svých motorů jako boxer, ale ve skutečnosti lhalo světu. Jaká je skutečná pravda ukrytá v útrobách typu Berlinetta Boxer?

Číst celé