Proč Koenigsegg Jesko nepoužívá dvouspojkovou převodovku
Devítirychlostní převodovka se sedmi spojkami v novém Koenigseggu Jesko je úžasným dílem talentovaných švédských inženýrů. Jak nový výkřik technického vývoje Koenigseggu funguje?
Převodovka Light Speed Transmission je s největší jistotou nejzajímavějším komponentem nového hypersportu Koenigsegg Jesko, jehož maximální výkon dosahuje 1 600 koní. Inženýři Koenigseggu navrhli a vyrobili supermoderní devítirychlostní skříň vlastními silami ve vlastní továrně. Výsledkem jejich snažení je převodovka, která je lehčí, rychlejší a schopnější než jakákoliv jiná automatická převodovka na trhu.
Proč se však Koenigsegg nerozhodl v novém Jesko použít již vyvinutou, a tím i levnější, běžně dostupnou dvouspojkovou převodovku? Švédský výrobce hyperaut použil dvouspojkovou převodovku v letech 2011 až 2018, kdy byla součástí hnacího ústrojí modelu Agera. Podle slov zakladatele značky Christiana von Koenigsegga byla dvouspojková převodovka v případě Agery dostačující, protože její točivý moment nedosahoval takových hodnot, jakých dosahuje pětilitrový osmiválec hypersportu Jesko.
Christian von Koenigsegg dodává, že by dvouspojková převodovka s odolností pro přenos více než 1 500 newtonmetrů vážila přibližně 200 kilogramů, což se jeho inženýrům zdá až příliš. Ferrari a McLaren používají ve svých osmiválcových superautech sedmistupňové dvouspojkové převodovky, jejichž hmotnosti se pohybují okolo 125 kilogramů.
Koenigseggu se povedlo mistrovské technické dílo. Jejich nová převodovka vybavená devíti rychlostmi, sedmi spojkami, setrvačníkem a startérem totiž váží pouhých devadesát kilogramů! Skříň schopná převést točivý moment hypersportu Jesko o hodnotě 1 573 newtonmetrů je navíc překvapivě kompaktní. Koenigseggu se zároveň líbí vlastnost, s níž je převodovka plná spojek schopná přeřadit z jakékoliv zařazeného převodu na jakýkoliv chtěný převod. A to snadno a rychle.
Setrvačník motoru spolu se spojkou není viditelný zvnějšku, protože je spolu s ostatními komponenty umístěný v obalu z hliníkové slitiny. Koenigsegg tím dosáhl šíleně nízké setrvačnosti motoru, čemuž napomáhá i velmi lehká kliková hřídel, ojnice a písty. Motor hypersportu Jesko se tedy vytáčí podobně snadno, jako pohonná jednotka monopostu Formule 1. Zároveň prý zní naprosto bláznivě.
V řadě věcí je ale nová převodovka „jednoduchá“. V jejích útrobách se nachází osm ovládacích ventilů s osmi snímači tlaku oleje, spojka pro ovládání elektronického diferenciálu a sedm spojek určených pro ovládání převodů. Jedna spojka ovládá zpátečku a dalších šest spojek je určených převodům pro jízdu vpřed. Oněch šest spojek je rozmístěných na trojici hřídelů, jimiž Koenigsegg získal schopnost zařadit tři převody naráz. Ve skutečnosti ji ale používá k tomu, aby hypersport mohl mít při jízdě připravený nižší i vyšší převodový stupeň, aby byl schopný přeřadit okamžitě a kdykoliv.
Koenigsegg tedy opět ukazuje, kdo je opravdovým králem v kategorii hypersportovních vozů. Jejich nová převodovka je s naprostou jistotou nejzajímavější převodovkou v moderním automobilovém průmyslu.