Porsche 911 Carrera Speedster: Jak v Porsche poznali potenciál speciálních modelů

Na konci 80. let se Porsche vydalo ve stopách úspěšného 356 Speedster a navázalo na něj podobnou 911, která přitahovala spoustu pozornosti.

V roce 1954 představila automobilka Porsche odlehčenou verzi modelu 356 s nižším čelním sklem, zjednodušenou kapotou, strohým interiérem a odnímatelných bočních skel namísto konvenčních bočních oken. Nové Porsche bylo uvedeno na trh s modelovým označením 356 Speedster a nahradilo model America Roadster, který byl komerčním neúspěchem.

Americký prodejce sportovních a luxusních vozů Max Hoffman si byl jist, že ve Spojených státech existuje trh pro levnější a sportovnější verzi 356, o čemž přesvědčil i Porsche. Odlehčený Speedster ale musel být autem, které dokáže oslovit a zaujmout americké nadšence, jejichž oblíbeným koníčkem jsou amatérské závody.

Během následujících let bylo vyrobeno 3 031 Speedsterů na podvozcích modelů 356 a 356 A, ale počet vyrobených kusů ukazuje pouhou část příběhu o úspěchu Speedsteru. Porsche 356 Speedster se stalo designovou ikonou a jedním z nejslavnějších vozů stuttgartské automobilky všech dob.

V polovině 80. let minulého století Porsche zapomenulo na veškeré plány o ukončení výroby modelu 911, protože i se zastarávající koncepcí byl na vrcholu své popularity. Bohatí zákazníci začali mít zájem o sběratelská auta vyráběná v omezených sériích a Porsche se rozhodlo získat svůj podíl na lukrativním trhu.

Celý automobilový svět sledoval, jak se stroje jako Ferrari 288 GTO nebo Aston Martin Vantage s karoserií Zagato vyprodaly ještě před zahájením výroby. Porsche se inspirovalo úspěchy konkurenčních automobilek a zahájilo vývoj supersportovního Porsche 959 První high-end speciál ze Stuttgartu ale nakonec firmu stál obrovské množství peněz.

Tržby z prodeje 959 nedokázaly pokrýt celkové náklady na vývoj a uvedení na trh, ale i přesto Porsche snadno prodalo všechny plánované exempláře. Ve stejném období se Porsche rovněž povedlo uvést na trh extrémně drahý, avšak populární Porsche 930 SE „Flachbau“, který ukázal, že existuje trh pro opravdu nezvyklá auta.

Ve speciálních modelech začali manažeři automobilky vidět potenciál a v roce 1986 se objevily dva prototypy Porsche 911 Speedster. První z nich byl dokončen v červnu a vycházel ze standardního kabrioletu 911. Základem byla karoserie verze Turbo bez střechy s malým odnímatelným čelním oknem nebo plnohodnotným hardtopem s běžným čelním sklem.

Později téhož roku byl dokončen druhý prototyp s běžnou karoserií unikátně řešeným přístupem do interiéru. Oba prototypy byly dvoumístné a manažeři automobilky se museli dohodnout, který z prototypů představí veřejnosti na frankfurtském autosalonu v září 1987.

Perleťově bílé Porsche 911 Speedster, které se představilo ve Frankfurtu, bylo asi nejextrémnější interpretací celého nápadu. Vycházelo ze standardní karoserie kabrioletu a zaujalo velkým krytem ze skelných vláken, který ze Speedsteru dělal jednomístné sportovní auto a připomínal závodní vozy z 50. let. Kryt byl připevněn k zadní části interiéru a musel se zvednout ručně, aby umožnil přístup do kokpitu.

Na karoserii se objevila nová aerodynamická zrcátka, ale jinak koncept Speedsteru sdílel techniku se standardním Porsche 911 Carrera z roku 1987. Prototyp poháněl atmosférický šestiválcový boxer o zdvihovém objemu 3,2 litru a nejvyšším výkonu 231 koní.

Zájem veřejnosti byl mimořádně pozitivní a zákazníci skládali zálohy na sériový vůz už od prvního dne. O 12 měsíců později byla na autosalonu ve Frankfurtu představena produkční verze Porsche 911 Speedster.

Z praktických důvodů byl odstraněn ohromný kryt vrchní části karoserie, který byl nahrazen jednodušším krytem za předními sedadly. Sériový Speedster byl vybaven konvenčním čelním sklem, i když nižším a více skloněným než u normální 911. Speciální byly i boční okna, nižší stahovací střecha a absence zadních sedadle.

Porsche nabídlo 911 se standardní karoserií a rozšířenou karoserií „Turbo look“. Celkem bylo vyrobeno 2 104 exemplářů, z nichž 1 933 mělo široké blatníky a zbývajících 171 kusů mělo obyčejnou úzkou karoserii. Sériová výroba prvního Porsche 911 Speedster byla ukončena v červnu 1989 a v roce 1992 na něj navázal nástupce založený na generaci 964.

Nová auta vhodná pro bankovní loupež

Vybrali jsme šest nových rychlých aut, která mohou být vhodnou volbou bankovních lupičů, aby úspěšně provedli svou práci.

Číst celé

BMW M3 E92: Osmiválcová atmosféra na vlastní kůži

Osmiválec v BMW M3 se krátce po uvedení mnoha lidem nelíbil, jenže byl až dokonalou volbou, jak posunout už tak skvělé auto o hodně dál.

Číst celé

Budoucnost značky začíná u jejích kořenů: Maserati si připomíná závodní Tipo 300S

Juan Manuel Fangio s vozem Maserati Tipo 300S ve velké ceně Venezuely zahájil dva roky závodních úspěchů, které proslavily značku Maserati v motorsportu.

Číst celé

Ferrari F430: První osmiválcové Ferrari pro každý den ve 21. století

Osmiválcová Ferrari s motorem uprostřed jsou u zákazníků velmi oblíbená. Skvělý design, silný motor, výborné jízdní vlastnosti a aura italské značky se vzpínajícím se koněm ve znaku.

Číst celé

Uhlík, titan, křemík a další materiály spojující sportovní vozy s kosmickým průmyslem

Představujeme 7 nejčastějších materiálů pro výrobu sportovních a závodních vozů, které jsou úzce spojeny s leteckým a kosmickým průmyslem.

Číst celé

Nissan GT-R, část čtvrtá: Podvozek a brzdy

Vítáme vás u čtvrtého dílu petidílného seriálu, ve kterém si postupně představujeme japonské kupé Nissan GT-R R35. V této části si povíme něco o podvozkové soustavě a jejím uspořádání.

Číst celé