Porsche 911 Carrera Speedster: Jak v Porsche poznali potenciál speciálních modelů

Na konci 80. let se Porsche vydalo ve stopách úspěšného 356 Speedster a navázalo na něj podobnou 911, která přitahovala spoustu pozornosti.

V roce 1954 představila automobilka Porsche odlehčenou verzi modelu 356 s nižším čelním sklem, zjednodušenou kapotou, strohým interiérem a odnímatelných bočních skel namísto konvenčních bočních oken. Nové Porsche bylo uvedeno na trh s modelovým označením 356 Speedster a nahradilo model America Roadster, který byl komerčním neúspěchem.

Americký prodejce sportovních a luxusních vozů Max Hoffman si byl jist, že ve Spojených státech existuje trh pro levnější a sportovnější verzi 356, o čemž přesvědčil i Porsche. Odlehčený Speedster ale musel být autem, které dokáže oslovit a zaujmout americké nadšence, jejichž oblíbeným koníčkem jsou amatérské závody.

Během následujících let bylo vyrobeno 3 031 Speedsterů na podvozcích modelů 356 a 356 A, ale počet vyrobených kusů ukazuje pouhou část příběhu o úspěchu Speedsteru. Porsche 356 Speedster se stalo designovou ikonou a jedním z nejslavnějších vozů stuttgartské automobilky všech dob.

V polovině 80. let minulého století Porsche zapomenulo na veškeré plány o ukončení výroby modelu 911, protože i se zastarávající koncepcí byl na vrcholu své popularity. Bohatí zákazníci začali mít zájem o sběratelská auta vyráběná v omezených sériích a Porsche se rozhodlo získat svůj podíl na lukrativním trhu.

Celý automobilový svět sledoval, jak se stroje jako Ferrari 288 GTO nebo Aston Martin Vantage s karoserií Zagato vyprodaly ještě před zahájením výroby. Porsche se inspirovalo úspěchy konkurenčních automobilek a zahájilo vývoj supersportovního Porsche 959 První high-end speciál ze Stuttgartu ale nakonec firmu stál obrovské množství peněz.

Tržby z prodeje 959 nedokázaly pokrýt celkové náklady na vývoj a uvedení na trh, ale i přesto Porsche snadno prodalo všechny plánované exempláře. Ve stejném období se Porsche rovněž povedlo uvést na trh extrémně drahý, avšak populární Porsche 930 SE „Flachbau“, který ukázal, že existuje trh pro opravdu nezvyklá auta.

Ve speciálních modelech začali manažeři automobilky vidět potenciál a v roce 1986 se objevily dva prototypy Porsche 911 Speedster. První z nich byl dokončen v červnu a vycházel ze standardního kabrioletu 911. Základem byla karoserie verze Turbo bez střechy s malým odnímatelným čelním oknem nebo plnohodnotným hardtopem s běžným čelním sklem.

Později téhož roku byl dokončen druhý prototyp s běžnou karoserií unikátně řešeným přístupem do interiéru. Oba prototypy byly dvoumístné a manažeři automobilky se museli dohodnout, který z prototypů představí veřejnosti na frankfurtském autosalonu v září 1987.

Perleťově bílé Porsche 911 Speedster, které se představilo ve Frankfurtu, bylo asi nejextrémnější interpretací celého nápadu. Vycházelo ze standardní karoserie kabrioletu a zaujalo velkým krytem ze skelných vláken, který ze Speedsteru dělal jednomístné sportovní auto a připomínal závodní vozy z 50. let. Kryt byl připevněn k zadní části interiéru a musel se zvednout ručně, aby umožnil přístup do kokpitu.

Na karoserii se objevila nová aerodynamická zrcátka, ale jinak koncept Speedsteru sdílel techniku se standardním Porsche 911 Carrera z roku 1987. Prototyp poháněl atmosférický šestiválcový boxer o zdvihovém objemu 3,2 litru a nejvyšším výkonu 231 koní.

Zájem veřejnosti byl mimořádně pozitivní a zákazníci skládali zálohy na sériový vůz už od prvního dne. O 12 měsíců později byla na autosalonu ve Frankfurtu představena produkční verze Porsche 911 Speedster.

Z praktických důvodů byl odstraněn ohromný kryt vrchní části karoserie, který byl nahrazen jednodušším krytem za předními sedadly. Sériový Speedster byl vybaven konvenčním čelním sklem, i když nižším a více skloněným než u normální 911. Speciální byly i boční okna, nižší stahovací střecha a absence zadních sedadle.

Porsche nabídlo 911 se standardní karoserií a rozšířenou karoserií „Turbo look“. Celkem bylo vyrobeno 2 104 exemplářů, z nichž 1 933 mělo široké blatníky a zbývajících 171 kusů mělo obyčejnou úzkou karoserii. Sériová výroba prvního Porsche 911 Speedster byla ukončena v červnu 1989 a v roce 1992 na něj navázal nástupce založený na generaci 964.

Závodění v Americe napravilo pověst Audi

Monstra s pohonem všech čtyř kol kralovala na amerických okruzích a započala část úspěšné historie Audi v motorsportu.

Číst celé

Lamborghini V12: Mistrovské dílo Giotta Bizzarriniho žilo téměř pět desetiletí

První vidlicový dvanáctiválec od Lamborghini je jedním z nejdůležitějších motorů v historii italského automobilového průmyslu.

Číst celé

Maserati Bora: Konkurent Miury vsázel na design a jízdní komfort

Maserati Bora se představilo na začátku sedmdesátých let jako konkurent oslňujícího Lamborghini Miura a luxusních Ferrari.

Číst celé

Honda Beat: Soichirovo poslední dítě

Miniaturní roadster s vysokootáčkovým tříválcem pod kapotou je auto, které by chtěla alespoň jednou v životě řídit většina fanoušků japonských sportovních aut.

Číst celé

MacPherson: Moderní zavěšení, které ve skutečnosti pochází ze 40. let

Earle Steele MacPherson si nechal patentovat jednoduchou šikovnou nápravu McPherson už krátce po skončení druhé světové války.

Číst celé

Tři N: Mladá sportovní divize Hyundai má základy u BMW

Vypadají jako obyčejná auta, ale výkony i schopnostmi překvapí. Kvůli čemu se sportovní divize automobilky Hyundai jmenuje N a proč má základy u BMW?

Číst celé