Porsche 356/01: Počátek historie Porsche vznikl ve skromných poválečných podmínkách

Porsche se zapsalo do automobilové historie jako jeden nejslavnějších výrobců sportovních vozů. První vyrobený vůz značky vznikl v těžkých poválečných podmínkách poraženého Německa, ale byl okamžitým úspěchem.

Porsche dnes patří k nejdůležitějším hráčům v automobilovém průmyslu a každý zajímavý příběh má svůj začátek. Přestože lze vystopovat historii stuttgartské automobilky až k samotnému Volkswagenu Brouk, který měl za úkol postavit Německo na kola, podívejme se, jakým vozem vznikla samotná značka vyrábějící sportovní vozy.

Ačkoli Porsche mělo slibně vypadající rozjezd už ve třicátých letech, vypuknutí druhé světové války vše zastavilo. Po jejím skončení byli Ferdinand i Ferry Porsche uvězněni za napomáhání Adolfu Hitlerovi. Po propuštění v roce 1947 musel Ferry Porsche začít zase od nuly. Společnost v té době držely nad vodou hlavně opravy zemědělské techniky a podobně jako později Lamborghini, i Porsche krátkou dobu vyrábělo traktory. Typ 101 byl v období okolo roku 1950 pokročilým výrobkem. Podnikatelské motto Ferryho Porsche bylo: „Jestliže postavím vůz, jehož vlastnosti mě uspokojí, potom tady musí být i jiní lidé, se stejným druhem snů, kteří by takový vůz chtěli koupit.“ Takový automobil měl nabídnout nejen dobré jízdní vlastnosti, ale i komfort předurčující každodenní použití.

Když Ferry Porsche v roce 1947 podnikl služební cestu do Itálie, okamžitě jej zaujaly malé sportovní vozy Cisitalia. Ty byly postavené na podvozcích malých levných Fiatů. V Porscheho hlavě se okamžitě zrodila myšlenka, že by šlo podobné auto postavit s využitím dílů Volkswagenu Brouk, protože se v tehdejším Německu jednalo o nejdostupnější díly pro stavbu zcela nového sportovního vozu. K tomu měl Ferry ve svém šuplíku schované plány sportovního kupé, jež si přivezl z válkou zničeného Stuttgartu. Ty vznikly už v roce 1939 a vycházely z Volkswagenu K 60.

Novým domovem značky Porsche se stala bývalá pila nedaleko Gmündu v rakouských Korutanech. Mezitím, co Ferdinand Porsche musel pracovat pro Francouze, Ferry spolu s šéfkonstruktérem Karlem Rabem a karosářem Erwinem Komendou začali pracovat na projektu malého lehkého sportovního roadsteru, který poháněl vzadu uložený vzduchem chlazený motor Volkswagen. Cílem bylo vytvořit sportovní derivát oblíbeného Brouka, jež měl zaujmout a bavit tehdejší mladé řidiče. Dvoumístný prototyp s čtyřválcem uloženým před zadní nápravou byl hotový už v červenci 1947, ale k jeho prvním zkouškám došlo až v březnu následujícího roku. Veřejnosti a tisku se Porsche 356/01 představilo na švýcarské Grand Prix až 4. července 1948.

Základem malého roadsteru byl trubkový prostorový rám, který nesl karoserii z hliníkového plechu. Vůz s pohotovostní hmotností 585 kilogramů poháněl motor o výkonu 40 koní, s nímž auto dosáhlo nejvyšší rychlosti až 135 kilometrů v hodině. Porsche 356/01 o týden později zvítězilo v městském závodě v Innsbrucku. V duchu rodinné tradice za volantem seděl Ferry Porsche se svým synovcem Herbertem Kaesem.

Jediný vyrobený prototyp Porsche No.1, jak se vozu později začalo říkat kvůli odlišení od řady 356, byl v září 1948 prodán R. von Senegerovi do Švýcarska a o mnoho let později se stal součástí sbírky bratří Schlumpfů v alsaských Mylhúzách. Nový majitel poskytl auto neznámému motoristickému časopisu k otestování. Úplně první Porsche v testu obstálo a u čtenářů vyvolalo velký ohlas.

Kladné výsledky prvního prototypu vedly ke stavbě dalších dvou kusů s karoserií kupé a urychlení sériové výroby úspěšného modelu 356, jemuž původně předpovídali nejvýše 500 prodaných exemplářů. Nakonec si své majitele našlo více než 70 000 vozů. To už je ale jiný příběh.

Temple of Speed vstupuje do nové sezóny

Ohlédnutí za minulostí a náhled do budoucnosti magazínu nasáklého závodním benzínem.

Číst celé

BMW M6 jako vrchol jedné éry mnichovské automobilky

Koupit si BMW M6 s motorem V10 se může zdát jako skvělý nápad, vždyť je to tolikrát oceněný skvost. Na druhou stranu, při provozování M6 na vás mohou čekat mnohá nepřijemná překvapení. Zajeli jsme za Petrem z Lanškrouna, který jednu takovou M6 má a jezdí s ní každý den, abychom zjistili, jak to je.

Číst celé

Apollo 3500 GT: Tři Američané chtěli konkurovat oblíbeným evropským GT

Apollo 3500 GT je dílem odhodlaného Milta Browna, který toužil po vytvoření konkurence pro slavné evropské výrobce luxusních sportovních vozů.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: S tuningem vstříc zlepšení

Mám pocit, že si wankelová Mazda užívá moje trápení. Rozhodně mě ale nedonutí, abych to s ní vzdal.

Číst celé

10 zajímavostí o Rolls-Royce, které možná neznáte

Zjistěte, kolik hodin se vyrábí jeden Rolls-Royce a co se dělá s vadnými vozy, které neprojdou zkouškou těsnosti.

Číst celé

Audi 4000: Když Audi stálo polovinu konkurenčního Mercedesu-Benz

V osmdesátých letech se Audi předvedlo na americkém trhu s velkým sedanem, který byl podobně dobrý jako konkurenční BMW a Mercedes, ale byl výrazně levnější.

Číst celé