Pohled do motoru 2JZ-GTE: Tímto se proslavila Toyota Supra

Motor 2JZ-GTE vypadá, jako by byl navržený přímo pro tunery toužící po obrovském plnícím tlaku.

Čtvrtá generace Toyoty Supry se stala legendární hned z několika důvodů, ale pokud opomeneme filmovou sérii The Fast and the Furious, nejvíce ji proslavil motor použitý v nejsilnější variantě Turbo. Třílitrový řadový šestiválec 2JZ-GTE se dvěma sekvenčně zapojenými turbodmychadly dosahoval nejvyššího výkonu 320 koní a točivého momentu 427 newtonmetrů, což byla v roce 1993 velká čísla. Nebyla to však přímo Toyota, kdo zapsal šestiválec 2JZ do automobilové historie.

Po oficiálním představení netrvalo dlouho, než japonské tuningové společnosti zjistily, že motor výkonný už z továrny mohou značně upravit. Pečlivé naladění dokáže přinést i několikanásobně vyšší parametry, aniž by byla výrazně ovlivněna životnost jednotlivých dílů agregátu. Není neobvyklé vidět modifikované Supry s nejvyšším výkonem okolo 1 000 koní, které navíc nemají s takovým výkonem žádný problém. Dokonce i více konzervativní tuning může ze Supry snadno udělat rivala moderních supersportovních aut. Z tohoto důvodu se velké GT od Toyoty stalo tunerskou ikonou a zapsalo se do srdcí celé jedné generace automobilových nadšenců.

Co se ale skrývá v útrobách motorů 2JZ-GTE, že je považovaný za nepřekonatelný i v dnešních dnech? Stavitel motorů Stephan Papadakis se rozhodl odkrýt jeho tajemství a detailně popisuje, proč je motor natolik odolný. Hlavním důvodem je skutečnost, že je jeho masivní konstrukce opravdu pevná.

Toyota u všech verzí motoru 2JZ použila litinový blok válců, který má sice nepříznivý dopad na celkovou hmotnost vozu, ale nabízí velkou odolnost. Papadakis zároveň zdůrazňuje, že motor 2JZ využívá uzavřené konstrukce chladicích kanálů okolo válců, čímž je celému bloku dodáno další důležité zpevnění. Inženýři Toyoty nezvolili takové řešení náhodou, protože se používá pouze u motorů vozů, od nichž je očekávaný vysoký výkon. S „uzavřenými“ bloky se proto můžeme setkat u většiny závodních motorů.

Hlavní důvod, proč motor 2JZ-GTE bez problémů zvládne ohromný plnící tlak turbodmychadel, aniž by došlo ke značnému ohrožení struktury bloku, tedy známe. Únikům kompresního tlaku předchází i třívrstvé ocelové těsnění pod hlavou válců a mechanickou odolnost zlepšuje silná kovaná ocelová kliková hřídel. Další konstrukční pevnost dodává i vyztužení spodní části motoru.

Motor 2JZ-GTE sdílí mnoho prvků, s nimiž se můžeme setkat v konstrukci vysokokompresních turbodieselů určených do nákladních vozidel. Přitom se však tento design objevil ve sportovně laděném kupé. Vypadá to, jako by Toyota v první polovině devadesátých let při vývoji tušila, jak její tehdy nové auto přijme vzkvétající japonská tuningová scéna.

Lamborghini V12: Mistrovské dílo Giotta Bizzarriniho žilo téměř pět desetiletí

První vidlicový dvanáctiválec od Lamborghini je jedním z nejdůležitějších motorů v historii italského automobilového průmyslu.

Číst celé

Historie a typy V8: Automobilový symbol Ameriky pochází z Francie

Vidlicové osmiválce jsou automobilovým symbolem Ameriky, ale stejně jako socha Svobody pochází z Francie.

Číst celé

Stříbrné šípy: Jaký je původ přezdívky neporazitelných německých závodních vozů

Stříbrné šípy patří k největším legendám předválečných Grand Prix, protože obvykle vyhrávaly všechny závody, ve kterých startovaly.

Číst celé

BMW 118d: Sportování v naftovém hatchbacku?

Pokud chcete hatchback s pohonem zadních kol, už dlouho vám vyhoví jen BMW. Je to jen výstřelek nebo nebo fungující auto?

Číst celé

Jak Ferrari 599 GTB Fiorano omylem změnilo pravidla aerodynamického designu

Ferrari 599 GTB Fiorano okouzlilo svět osobitým designem s dekorativními oblouky v zadní části střechy, které skrývají aerodynamickou výhodu.

Číst celé

Ferrari F50 GT: Nejlepší závodní Ferrari, které nikdy nezávodilo

Ferrari se chtělo zúčastnit závodního seriálu GT1 a vyvinulo špičkové auto. Když však Porsche našlo skulinu v pravidlech a získalo značnou výhodu, Ferrari se rozhodlo svůj nový program ukončit.

Číst celé