Počátek neočekávaného úspěchu. Zrození Fordu Mustang

Jen málokdo věřil myšlence na úspěch tohoto modelu, ale opak byl pravdou. Pony car se stal hitem již v den svého představení a nyní, po více jak padesáti letech od onoho dne, je jedním z nejslavnějších amerických sportovních vozů.

Během dlouholeté americké automobilové historie vzniklo mnoho zajímavých aut, ale Ford Mustang je dost možná tím nejznámějším a rozhodně se řadí k těm nejdůležitějším. Všichni již od útlého dětství znají sportovní vůz s běžícím zdivočelým koněm ve znaku. Přestože v současné době patří k nejúspěšnějším modelům, které kdy americký Ford poslal na trh, v průběhu vývoje to opravdu neměl jednoduché.

Samotné vedení automobilky zpočátku vůbec nevěřilo, že by značka mohla uspět na trhu s modelem, který byl cílený na mladé lidi. Automobilka Ford Motor Company procházela krizí, tudíž si nemohla dovolit zbytečně velký risk, jenž by mohl znamenat okamžitý bankrot celé společnosti. Samotný Lee Iacocca vynaložil obrovské úsilí na to, aby se jeho nový projekt dostal do sériové výroby. Po dlouhých rozhovorech se mu podařilo přemluvit samotného Henryho Forda II., který u jednoho z prototypů nakonec řekl legendární větu: „Pánové, já tu zatracenou věc schválím, abych se vás zbavil, ale… musíte ji prodat. Jde o vaše krky.“ Tím dostal sporťák založený na Fordu Falcon definitivně zelenou.

K samotnému představení došlo 17. dubna 1964 na autosalonu v New Yorku. Ten samý den už Mustangy stály v prodejnách všech 8 160 dealerů Fordu po celých Spojených státech amerických. Nový vůz okamžitě fascinoval celou zemi, o čemž svědčí i fakt, že se jednalo o nejúspěšnější Ford od Modelu A, který byl vyráběn v letech 1927-1931. Již v průběhu prvního roku výroby se prodalo 418 812 kusů a Mustang během prvních dvou let prodeje vytvořil čistý zisk 1,1 miliardy amerických dolarů.

V den uvedení na trh byly v nabídce 4 různé motorizace. Menší motory tvořily šestiválce o objemech 2,8 a 3,3 litru. Sportovněji založení řidiči volili mezi vidlicovými osmiválci o zdvihových objemech 4,3 a 4,7 litru. U všech motorizací byla na výběr čtyřstupňová manuální převodovka nebo třístupňová automatická. Nejmenší motor, pocházející ještě z Falconu, byl vyřazen z nabídky během roku 1966 z důvodu malého zájmu zákazníků.

Úspěch Fordu Mustang vedl ke vzniku celé nové kategorie „pony cars“ – výkonná kompaktní auta s dlouhou přídí a krátkou zádí. Obrovský zájem veřejnosti zaujal konkurenční automobilky, které začaly konstruovat své vlastní modely pro tuto kategorii. Následkem toho vznikly i další dnes obdivovaná americká sportovní auta, např. Chevrolet Camaro a Plymouth Barracuda. Mustangem se inspirovala další kupé jako Ford Capri a Toyota Celica, ale to už je jiný příběh.

Tatra 603: Papalášský kočár

Historická limuzína, která byla určena těm nejvyšším. Prostý lid si ji normálně koupit nemohl, ale i přesto se později dostala do rukou smrtelníků. V době, kdy byla pro členy vlády a papaláše téměř bezcenná. Dnes se jedná o hodnotný sběratelský kousek, kterému stačí pouhých pár minut, aby povyprávěl příběh doby minulé.

Číst celé

Subaru SVX: Příběh luxusního kupé, které se narodilo do špatné doby

Subaru SVX zaujalo elegantním aerodynamickým designem, silným šestiválcovým boxerem pod kapotou a skvělým komfortem. V současnosti má duchovního nástupce, který vsadil na odlišnou filozofii a uspěl.

Číst celé

Lotus 7 byl autem, které člověk načmárá za víkend

Maličký Lotus je dodnes důležitým měřítkem při porovnávání moderních lightweightů. Přestože se jedná o nejslavnější model malé automobilky z Británie, nikdy to neměl jednoduché.

Číst celé

Hot Wheels je nejlepší video s Ferrari F40, které letos uvidíte

Supersport postavený za účelem oslav 40. výročí Ferrari se prohání po Itálii na plný plyn.

Číst celé

Honda Civic Type-R EK9: Klenot ze Suzuky

Japonský hot hatch, který je i dnes stále vnímán jako rychlý vůz, jenž poslouží nejen na ulici, ale i na okruhu. Jeho první generace se na trhu objevila před dvaceti lety a byla více hardcore než současná pátá generace s označením FK8.

Číst celé

Pierre Veyron: Nejslavnější moderní Bugatti vzdává hold hrdinovi z odboje

Válečný hrdina a odbojář Pierre Veyron se nechal přemluvit k závodění Albertem Divem a byl jedním z nejdůležitějších jezdců Bugatti.

Číst celé