Pět důležitých milníků Le Mans

Na oko je Le Mans dobře vypadajícím cirkusem, ale v pozadí se doopravdy závodí. Pro úspěšné zdolání 24 hodin na trati je třeba maximální odhodlání.

Bentley Boys

Bentley si v Le Mans vybudovalo svou sportovní reputací vítězstvím v pěti z prvních osmi závodů. Od svých pravověrných anglických fanoušků tým získal přezdívku „Bentley Boys“ a jejich kompresorem přeplňovaný Bentley Blower se stal legendárním. Před dekádami Fordu, Porsche a Audi se Bentley stal první automobilovou dynastií ve slavném čtyřiadvacetihodinovém závodě. Tehdy byly zkušenosti, know-how a taktika nahrazeny čistou rychlostí.

Mazda 787B

Mazda je dodnes jedinou japonskou značkou, která i přes miliardové investice Nissanu a Toyoty zvítězila v náročném vytrvalostním závodě. Oranžovo-zelený prototyp 787B poháněný čtyřrotorovým wankelem si pro své vítězství dojel v roce 1991, kdy za sebou nechal velké konkurenty od Jaguaru, Porsche a Audi, a zapsal se do knih rekordů. Úspěch továrního týmu Mazdy dodnes patří k nejdůležitějším momentům z historie Le Mans.

Éra Audi

Tovární tým Audi doslova ovládl Le Mans nového tisíciletí. Od roku 2000 se svými prototypy zvítězil ve 13 závodech. K úspěchům Audi lze přiřadit i vítězství Bentley Speed 8 v roce 2003, protože speciál využíval technologii vyvinutou v laboratořích Audi. Do roku 2016, kdy Audi kvůli aféře Dieselgate ukončilo závodní program, byla značka poražena pouze dvakrát. Poprvé v roce 2009 domácím Peugeotem a podruhé roku 2015 týmem Porsche. Audi své úspěchy zvěčnilo dokumentárními filmy Truth in 24 a Truth in 24 II z let 2008 a 2012.

Ford GT40

Závodní speciál GT40 se stal dítětem Henryho Forda II poté, co hrdý Enzo Ferrari hrubě odmítl Američanovu nabídku na odkoupení maranellské značky. Pomsta měla být sladká a mělo k ní dojít na závodní trati v Le Mans, kde Ferrari dlouhé roky vládlo. Ford se do přípravy porážky nabubřelého Itala opřel plnou silou a věnoval jí veškeré své umění. Odhodlání zašlo k opravdovým extravagancím. Ford vypravil nepravidelný let Boeingu 707 z Detroitu do Francie, aby na okruh včas dorazila náhradní čelní skla. Obrovská snaha se nakonec doopravdy vyplatila, trojice Fordů GT40 obsadila stupně vítězů ročníku 1966. Velký úspěch si Ford připomenul na začátku nového tisíciletí uvedením supersportu GT.

Porsche 917

Přestože Porsche vyhrálo 19 ročníků francouzské čtyřiadvacetihodinovky, jeho nejvíce ikonickým a nezapomenutelným závoďákem je jednoznačně typ 917. Tehdejší dominance závodního auta téměř vedla k přezdívce „vše dobývající Porsche 917“. Závodní speciál totiž v roce 1970 vyhrál devět závodů z deseti, včetně 24h Le Mans, a započal úspěšnou vítěznou šňůru Porsche. Vůz  si zároveň zahrál hlavní roli ve slavném filmu Le Mans, kde jej řídila filmová ikona Steve McQueen.

K.I.T.T. měl být pro Pontiac přítěž. Nakonec mu pomohl s prodejem Firebirdů

Manažer Pontiacu si myslel, že mluvící Firebird poškodí jméno značky. Nakonec jí vytrhl velký trn z paty a výrazně pomohl s odbytem nové generace Firebirdů.

Číst celé

Petrolheadi z Nigérie ukazují, jak vypadá skutečná láska k autům

Jejich auta nemají řadu potřebných dílů, ale i přesto jezdí každým dnem. Automobilová kultura v Africe ukazuje, jak vypadá láska k autům.

Číst celé

Historie a typy V8: Automobilový symbol Ameriky pochází z Francie

Vidlicové osmiválce jsou automobilovým symbolem Ameriky, ale stejně jako socha Svobody pochází z Francie.

Číst celé

Eduardo Weber: Slavný výrobce si zpečetil svůj osud spoluprací s fašisty

Italský inženýr Eduardo Weber byl průkopníkem ve výrobě dvojitých karburátorů. Spolupráce s italskými fašisty však znamenala jeho předčasný konec.

Číst celé

Brzdy letošních F1 představují technickou magii

Oproti předchozím ročníkům jsou brzdy účinnější, lépe se chladí a dokonce i méně váží.

Číst celé

Nissan GT-R Liberty Walk: 890 koní a bōsōzoku

Japonská historie v moderní podobě s obrovskou porcí výkonu pod kapotou. Může tohle být vůbec špatné?

Číst celé