Okruhové poprvé, aneb jak na první trackday

Přemýšlíte o tom, co potřebujete vědět k první návštěvě okruhu? Pomůžeme vám.

Rychlá jízda je lákavým adrenalinem, ale může být opravdu složitou na zvládnutí a s neustále rostoucím silničním provozem se stává opravdu nebezpečnou zábavou. Hlavní tahy s kvalitním povrchem jsou plné aut a zapadlé okresky v posledních letech lákají cyklisty a turisty k výletům. Přestože se rychlé ježdění mezi běžnými lidmi může zdát jako frajeřina, rozumný člověk ví, že nejsnazší cestou k poznání limitu auta je okruh. A že jste na něm nikdy nebyli ani na sedadle spolujezdce? Rozhodli jsme se sepsat pár tipů, jenž by vám pomůžou k vašemu „poprvé“.

Vyberte si vhodný okruh

Technické tratě jsou z řidičského hlediska opravdu lákavé, ale na seznamování se s okruhovým jezděním nejsou vhodné. Přestože můžete mít najeté tisíce hodin na slavném Nordschleife v některém z dostupných simulátorů, skutečnost je ale jiná a může přinést hořké zklamání. Naštěstí většina okruhů v České republice nabízí dostatek prostoru pro zvládnutí běžných začátečnických chyb. Je tedy už jen na vás, zda se vydáte na Sosnovou, nebo třeba do Mostu. Záleží i na tom, zda bude vašemu autu více sedět menší techničtější okruh, avšak s dostatkem prostoru kolem, či větší rychlejší trať.

Připravte své auto

A tím nemyslíme, abyste jej jen natankovali. I v méně zkušených rukách může být na automobilovou techniku vyvinuto slušné zatížení. Pro bezpečí vaše i vašeho okolí je důležité, aby nedošlo k podcenění přípravy. Veřejné okruhové dny se nerovnají vesnickým srandazávodům, na něž každý přijede s něčím, co našel ve stodole pod hromadou haraburdí. Zkontrolujte provozní kapaliny, pneumatiky a brzdové obložení. Když bude vše ok, můžete s určitou jistotou vyrazit na okruh. Po skončení každého kroužení nezapomeňte auto klidnou jízdou chladit. Při případném náhlém zastavení po vysokém zatížení by mohlo dojít k poškození důležitých součástí, mezi něž patří například brzdový systém, jehož kotouče se zkroutí.

Připravte sebe

Nebudeme vás nutit, abyste týden před okruhovým dnem drželi dietu, ale jistá fáze přípravy se hodí. Doporučujeme noc před okruhovým ježděním vynechat tradiční obrážení barů a dopřát si kvalitního spánku. Udržení pozornosti může zamezit případným kritickým situacím. A samozřejmě doma nezapomeňte helmu (i v uzavřeném autě se při případné nehodě hodí) a další vhodné bezpečností prvky. Zdraví máme jen jedno.

Respektujte a dodržujte pravidla

Nezaspěte a dorazte na okruh včas. Nejen, že stihnete briefing plný cenných informací, ale dostanete příležitost vyzvědět rady a tipy od zkušených mazáků. Samozřejmě nezapomínejte, že veřejný okruhový den není pořádaný kvůli závodění. Předjíždí se zásadně zleva, nedovoluje se agresivní předjíždění „na brzdách“ při vjíždění do oblouku a nezapomínejte sledovat zpětná zrcátka. Výrazně rychlejší auta nechte bezpečně předjet, snížíte tím případné nebezpečí později.

Součástí pravidel je i sledování barevných vlajek traťových maršálů, které upozorňují na dění na trati před vámi. Není od cesty si na závěr vysvětlit jejich význam:

Žlutá – Nebezpečí vpředu. Přikazuje zpomalení na poloviční rychlost a zakazuje jakékoliv předjíždění do chvíle, kdy dojde k minutí incidentu na trati. Následuje zelená vlajka, jenž dovoluje navrácení do původního tempa.

Červená – Nebezpečí vpředu. Přikazuje zpomalení na poloviční rychlost a zakazuje jakékoliv předjíždění, tentokrát platí pro celý okruh a zároveň nakazuje okamžité vrácení do pitlane.

Černá – Co nejdříve se vraťte do pitlane a hlaste se u organizátorů okruhového dne. Upozorňuje na případný problém s vaším autem, případně si s vámi chtějí pořadatelé promluvit o vašem ježdění, pravděpodobně špatném a nebezpečném.

Žlutočervená pruhovaná – Kluzký povrch, na trati se nachází olej či jiná provozní kapalina.

Modrá – Předjížděcí vlajka. Za vámi jede značně rychlejší auto, na příští rovince mu vykliďte cestu a nechte jej bezpečně předjet.

Kostkovaná – Konec stintu. Zpomalte a snažte se využít zbylou vzdálenost do pitlane k co nejlepšímu ochlazení auta.

Ferrari F50 GT: Nejlepší závodní Ferrari, které nikdy nezávodilo

Ferrari se chtělo zúčastnit závodního seriálu GT1 a vyvinulo špičkové auto. Když však Porsche našlo skulinu v pravidlech a získalo značnou výhodu, Ferrari se rozhodlo svůj nový program ukončit.

Číst celé

Fiaty S.61, S.74 a S.76: 4 válce a objem až 28,3 litru

Závodění bylo před první světovou válkou opravdovou chlapskou záležitostí. Důkazem jsou tyto Fiaty s ohromnými čtyřválci.

Číst celé

Temple of Speed vyhraje Le Mans!

Před pár hodinami se jel vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans, což nás donutilo k přemýšlení, jak bychom se mohli zúčastnit. A levně.

Číst celé

Tyrrell P34: Superzajímavé, ale neosvědčilo se. Proč?

Revoluční šestikolové Tyrrelly P34 vznikly v období Formule 1, kdy většina stájí využívala totožný motor a konstruktéři se snažili získat náskok před konkurencí. Unikátní konstrukce přinesla řadu výhod i nevýhod.

Číst celé

Trhači asfaltu od protinožců: 5 australských muscle cars

Okruh Bathurst je v Austrálii něco jako kostel a v minulých desetiletích byl důvodem vzniku velkého počtu místních muscle cars. Pojďte se podívat, co Australané vyráběli v sedmdesátých a osmdesátých letech.

Číst celé

Ferrari F50: Důstojný následník trůnu?

Uřvaný dvanáctiválec z F1, šestistupňový manuál, pohon zadních kol a hmotnost snížená, kam až to šlo. Ferrari F50 bylo čistokrevným supersportem.

Číst celé