Nissan GT-R Liberty Walk: 890 koní a bōsōzoku

Japonská historie v moderní podobě s obrovskou porcí výkonu pod kapotou. Může tohle být vůbec špatné?

Lze nějak definovat zběsilé auto? Z továren se nám jich v posledních letech dostává málo a o šílenosti se tak musí postarat tuneři. S touto myšlenkou si dlouhé minuty prohlížím Nissan GT-R, který není jako každý jiný. Tohle auto vzniklo jako show car, ale nesmím se nechat zmást nepřehlédnutelným bodykitem. Uvnitř auta je totiž uvězněné monstrum děsivější, než samotná Godzilla.

Poskládat tohle auto dohromady zabralo několik měsíců práce a vše bylo provedeno s maximální pečlivostí. Vnějšek zdobí rozměrný bodykit japonského úpravce Liberty Walk, který je ve světě známý i pod názvy LB Works či LB Performance. Odvážnou společnost založil Japonec jménem Wataru Kato, jehož úpravy se inspirují bláznivými vozy bývalých gangů bōsōzoku, jenž v minulých desetiletích terorizovaly zemi vycházejícího slunce. Křiklavé úpravy v podobě velkých bodykitů, hlasité výfuky a častá jízda ve vysokých rychlostech měly upozornit na to, že se Japonci stávají konzumním národem.

Liberty Walk kříží tradici s moderními trendy a upravuje i supersporty jako Lamborghini či Ferrari. Jedním z prvních navržených bodykitů byl ale ten, který vidíte na přiložených fotkách. Poprvé byl představen světu na výstavě SEMA v Las Vegas roku 2013 a dodnes funguje jako spolehlivý magnet na oči všech, kteří se k němu jen přiblíží. Ačkoliv jsem za posledních deset let viděl mnoho krásných, dech beroucích a vzácných aut, pravděpodobně si nepamatuju na větší „wow moment“, než jsem zažil u tohohle auta.

Zapomeňte na veškerá karbonová lízátka a spoilery evropských tunerů, kteří jen málokdy zasáhnou do karoserie auta. Japonci na to jdou úplně opačně a nebojí se do auta opravdu sáhnout. Například při montáži zadních nýtovaných blatníků je nutno úhlovou bruskou oříznout ty původní. Cesty zpět je už jen těžko. I přes svou složitost je prý celý tuningový kit dobře vyrobený a kromě pár drobnějších detailů perfektně sedne na karoserii. Ačkoli se Liberty Walk zdá inspirovaný závodními auty, veškeré exteriérové doplňky jsou ve skutečnosti jen aerodynamickou brzdou. Smyslem úpravy je poukázat na skutečnost, že bychom si měli užívat svobodu a radost v každém okamžiku, o čemž svědčí i nápis Imagine all the people living life in peace, jenž je součástí originálních polepů.

Nepřehlédnutelným prvkem kompletně přepracovaného vnějšku je ohromné laminátové křídlo přimontované ke dvěma mohutným podpěrám. V nanýtovaných rozšířených blatnících se ukrývají široká ultralehká dvacetipalcová kola s pneumatikami Toyo Proxes R888, které pomáhají přenést masivní sílu na asfalt. Finální výsledek v bílém laku na mě působí až neuvěřitelným dojmem. Jen těžko hledám rozumná slova, jakými jej popsat. Napadá mě snad jen brutalita a šílenost.

Pokud však zákazník zatouží navýšit výkon svého GT-R, musí se poohlédnout jinde, protože se Liberty Walk specializuje pouze na vizuální tuning. Specialisté z GT-R Centra v Praze vsadili na amerického úpravce AMS, z jehož nabídky zvolili balíček s označením Alpha 9. Jeho součástí je nový pár turbodmychadel HKS s kuličkovými ložisky, nerezový výfuk HKS, výkonnější vstřikovače paliva, mezichladič a software řídicí jednotky motoru. Při použití běžně dostupného benzínu úpravce slibuje nejvyšší výkon až 950 koňských sil, dalších 100 koní lze dosáhnout se závodním palivem. Tento bílý exemplář je však kvůli zvýšení životnosti sériových vnitřností motoru VR38DETT odladěný na „pouhých“ 890 koní a přibližně 1 000 Nm, jak ukázalo měření na válcové zkušebně.

Po probuzení motoru k životu se do interiéru nese hlasité dunění, jenž je pro tento dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec typické, avšak v tomto případě je vynásobené výfukovým systémem s minimem tlumících hmot. Jestli tomuhle autu něco opravdu nejde, tak nepřitahovat pozornost. Každé přidání plynu je nejspíše slyšet až na druhém konci Prahy, ale ještě více mě fascinuje, co tahle věc vyvádí.

Standardní Nissan GT-R byl rychlý i se svými 480 koňmi pod kapotou a zprvu jsem si nedokázal představit, jak rychlé bude takhle upravené auto, ale teď to naopak ani nedovedu popsat. Okolní svět se při každé akceleraci silně rozmaže a než si uvědomím, kde se nacházím, jsem už o desítky metrů jinde. Monstrózní hnací síla v kombinaci s pohonem všech kol vytváří něco, co jsem nikdy předtím nezažil. Krátce vzpomínám na Lamborghini Aventador LP700-4, které mi oproti tomuhle svým projevem připadá jako běžné sportovní kupé.

Od roztočení turbodmychadel motor disponuje brutální silou, jíž podtrhuje ohlušujícím řevem a střílením dlouhých plamenů při každém přeřazení ve vysokých otáčkách. Hlasitě odfukující blow-off ventily dávají všem přihlížejícím najevo, že to tohle monstrum myslí opravdu vážně. V běžném provozu hledá konkurenci jen těžko, protože do 300 km/h dokáže držet krok s Bugatti Veyron, ale za šestinu jeho ceny. Velmi brzy přicházející nelegální rychlosti na požádání řidiče krotí rozměrné karbonkeramické kotouče, jimiž GT-R z výroby nedisponuje.

Po několika kilometrech strávených na sedadle spolujezdce opět vystupuji v domovské dílně s hřejivým pocitem u srdce. Opět jsem mohl zažít svezení, na které budu ještě dlouhé roky vzpomínat. Moje představy byly naprosto mylné. Doufal jsem v mnoho, ale GT-R Liberty Walk bylo daleko lepší. Na okreskovou zábavu je příliš rychlé a nepoužitelné, jelikož se jedná o show car a samotný úpravce nedoporučuje s ním moc jezdit, ale je úžasné, dech beroucí a strhující.

Na závěr musíme poděkovat lidem z GT-R Centrum Praha za svezení a také za to, že české automobilové kultuře nadělili takové monstrum. Děkujeme!

Proč vznikl projekt Temple of Speed a kde je jeho místo dnes?

Tlak na motoristy se spalovacími agregáty k výměně za vozy na baterie a masáž EU směrem k vývoji v automobilkách jsou pro nás bytostně odporné a nesmyslné fragmenty dnešní doby. Už při vzniku Temple of Speed více jak deset let zpět jsme se jasně zařadili do proudu společností, organizací a institucí, které tyto jednostranné škatulkovací praktiky striktně odmítají. My jsme tu ale ve skutečnosti od počátku z jiného důvodu. A tím je čistá láska automobilismu a její šíření. 

Číst celé

Stanovení rekordu McLarenem: „Nepojede více než 391 km/h“

V březnu roku 1998 byl zelený prototyp McLarenu F1 s interním označením XP5 dopravený na testovací okruh Volkswagenu v Ehra-Lessien, aby stanovil nový světový rekord. Přečtěte si jeho příběh.

Číst celé

Alfa Romeo Tipo 33 Stradale byla nejkrásnějším supersportem své doby

Asi přesně nevím jak správně by měl tento magazínový příspěvek začít. Nevím, jak se má správně psát úvod k takové automobilové modle, jakou 33 Stradale bezesporu je. Asi jen slovo „ohromující“ může dobře popsat ty jemné a nádherné linie. Elegantní složitostí své techniky mě pak přivádí k dalšímu slovu – „dokonalost“.

Číst celé

BMW 767i Goldfisch: V16 s chladiči v kufru a zrychlení jako ve Ferrari

Unikátní prototyp BMW 767i „Goldfisch“ vznikl jako potenciální konkurence pro Mercedes, ale do sériové výroby se bohužel nedostal.

Číst celé

Dlouhá cesta ke Cayenne: Jak postupoval vývoj čtyřmístných Porsche

Čtyřmístná Porsche jsou dnes běžná, ale cesta k prvnímu sériově vyráběnému modelu byla dlouhá a trnitá. Představujeme historii prototypů vozů Porsche pro čtyři pasažéry.

Číst celé

Kontroverzní Z3 M Coupe vznikalo tajně. BMW si ho nepřálo

Dnes je BMW Z3 M Coupe považované za vzácnou podivuhodnost, ale chybělo jen málo k tomu, aby vůbec nevzniklo. Za jeho existenci můžeme poděkovat spiknutým inženýrům.

Číst celé