Milliken MX-1: Experimentální prototyp pro zkoumání negativních odklonů kol

Milliken MX-1 byl speciální prototyp pro testování odklonů kol. Ze zkušeností získaných při jeho výzkumu těží i tovární tým Ferrari.

Bill Milliken byl jedním z velkých průkopníků v automobilovém průmyslu 20. století. Původně pracoval v leteckém průmyslu, pomáhal s vývojem amerických bombardérů Boeing B-17 Flying Fortress a B-29 Superfortress, a po válce zkoumal jízdní vlastnosti závodních automobilů. Millikenův výzkum ovlivnil zkušené závodní týmy, protože i závodní oddělení Ferrari údajně disponuje 14 kopiemi knihy Race Car Vehicle Dynamics, kterou napsal se svým synem Douglasem.

Milliken se věnoval i konstruování závodních vozů a nejslavnějším ze všech jeho výtvorů je Milliken MX-1 „Camber car“ postavený v 60. letech. Tento experimentální stroj vznikl kvůli výzkumu vlivu negativních úhlů odklonu kol na jízdní vlastnosti a ovladatelnost vozidla. I když MX-1 měl zpočátku problémy s jízdou v přímém směru, mohl projíždět zatáčky v pozoruhodně vysokých rychlostech.

Milliken podrobil prototyp důkladnému testování a vyřešil problémovou stabilitu při jízdě v přímém směru přenastavením geometrie kol. Zpočátku prováděl testování na malé zkušební ploše za svým domem, ale nakonec se mu podařilo získat registraci pro běžný provoz a mohl pokračovat ve zkoumání na veřejných silnicích.

S použitím vlastního trubkového rámu začala konstrukce Millikenu MX-1 v roce 1960 a dokončení trvalo sedm let. Zavěšení bylo konvenční konstrukce s odpružením zkrutnými tyčemi a neobvyklé uchycení podvozku umožnilo měnit odklon kol od 0°do 50°. Dvoutaktní plochý šestiválec Mercury Marine byl uložený uprostřed a produkoval výkon kolem 80 koní, který byl přenášen na zadní kola skrze převodovku Volkswagen. Jednoduchý doutníkový tvar MX-1 se inspiroval závodními vozy tehdejší doby.

Bill Milliken experimentoval s prototypem MX-1 až do sedmdesátých let, ale nikdy jej neukazoval veřejnosti. Výzkum jízdních vlastností MX-1 byl ukončen v polovině sedmdesátých let, když Milliken v roce 1976 založil organizaci Milliken Research Associates, která později vydala výše zmíněnou knihu Race Car Vehicle Dynamics. Společnost MRA později vytvořila software pro zpracování dat shromážděných během testů ve větrném tunelu a pomohla inženýrům z Lotusu při vývoji aktivního zavěšení.

Milliken MX-1 dlouhou dobu stál v depozitáři, než jej objevil závodní a automobilový nadšenec Dean Buttler. Ten se setkal s Billem Millikenem poté, co získal společnost Miller 4WD, kterou Milliken propagoval v 50. letech. Butler se rozhodl financovat renovaci pozoruhodného MX-1, který se poprvé představil na Festivalu rychlosti v Goodwoodu v roce 2002.

Ve slavném závodu do vrchu jej řídil samotný Bill Milliken ve svém impozantním věku 91 let. Millikenův unikátní experimentální stroj v Goodwoodu přitáhl pozornost diváků a techniků závodních týmu. Bill Milliken se s ním vrátil do Goodwoodu v roce 2007 a znovu se s ním projel při exhibici. Bill Milliken zemřel v červenci 2012 ve věku 101 let.

Okruhové poprvé, aneb jak na první trackday

Přemýšlíte o tom, co potřebujete vědět k první návštěvě okruhu? Pomůžeme vám.

Číst celé

Gaylord Gladiator: Skvělé jméno pro kabriolet luxusnější než Rolls-Royce

Luxusní a technicky pokročilý kabriolet Gaylord Gladiator byl zhmotněným snem dvou bratrů. Sériovou výrobou ale bohužel zaměstnali společnost Zeppelin, výrobce slavné vzducholodě Hindenburg, která to ale s auty moc neuměla.

Číst celé

Dělejte světu službu, jezděte zajímavými auty

Vlastnit uživatelsky příjemná auta je parádní komfort, ale i přesto existují lidé, kteří si rádi nechají ubližovat vlastní technikou. Ono to za to totiž celkem stojí.

Číst celé

SWRT: Příběh hvězdného rally týmu

Modro-žluté zbarvení se stalo stejně ikonické, jako dunivý řev čtyřválcového boxeru. Znáte příběh továrního rally týmu Subaru?

Číst celé

Nitrous Oxide System je efektivní berlička

Nejméně používaný způsob přeplňování se stal známý hlavně kvůli hrám Need For Speed a filmové sérii Rychle a zběsile. Jednoduchý způsob zvýšení výkonu má bohužel mnoho nevýhod.

Číst celé

Aston Martin DB6: Následovník DB5 z Newport Pagnell

Ikonický Aston Martin DB5 byl zdařilým luxusním grand tourerem. Vedení značky se tedy rozhodlo, že by měl být následovník jen jeho vylepšenou verzí.

Číst celé