MG F: Je to o srdci

Roadster s motorem uprostřed, který je méně známou součástí své kategorie. Jak se s ním žije?

Co vás napadne jako první, když se řekne malý zábavný roadster a ideálně z devadesátých let?
Většině lidí přijde na mysl v první řadě Mazda MX-5 a BMW Z3, ty odvážnější potom napadne třeba Toyota MR2 nebo Fiat Barchetta. Jenže je tu ale ještě jedna opomíjená varianta a konkurence geniálního japonského auta pro kadeřníky (čti Mazda MX-5). MG F, svého času nejprodávanější roadster v Anglii.

Po přečtení tohoto článku spousta lidí vyhledá služby strejdy Googla aby si zjistila o čem je vlastně řeč a zjistili jak moc je u nás toto auto opomíjené. Následně zjistí, že tento konkurent Miaty s točivým motorem K-Series umístěným uprostřed, přesnou převodovkou, unikátním podvozkem Hydragas a rozložením hmotnosti v poměru 50:50 má co nabídnout a je schopnou konkurencí.

MG F je přesně jedním z aut, u nichž člověk ví, že jsou absolutně nepraktická. Není si kam odložit mobil a plechovku s colou, na mokru vám nic neodpustí, ale po usednutí za volant, sešlápnutí plynu a poslechnutí zvuku vycházejícího z výfuku se dvěma koncovkami začne v každém fandovi podobných aut hlodat červík a vy víte, že i přes tohle všechno to opravdu nutně potřebujete.

Abych vám usnadnil hledání, řekneme si něco o historii a technice. Model F byl vyráběný automobilkou Rover Group v letech 1995-2002 a následně byl nahrazen modelem TF. Zajímavostí „eFka“ je podvozek Hydragas, který byl již v minulosti využívaný například u vozů Mini. U tohoto podvozku jsou klasické pružiny nahrazené „měchy“, jež jsou v horní části plněné dusíkem a ve spodní kapalinou Hydragas, jíž je nutno doplňovat.

Takové provedení nabízí velice pohodlnou jízdu, ale zároveň pevné držení při sportovní jízdě. U modelu TF byl netradiční systém nahrazený klasickými pružinami, avšak už prý jízda není tak skvělá jako na Hydragasu. U motoru se do dneška neví, kdo vlastně od koho kopíroval a tak jsou si motory si velice podobné s těmi od Hondy.

Motor má na čtyřválec už na volnoběh krásný zvuk a je úžasně točivý a zvučný. Má vynikající reakce na plyn a nechá se točit až k 7 500 otáčkám za minutu. Bavíme se o verzi s výkonem 120 koní, a jestli si myslíte, že to bude nuda, mýlíte se. Především na mokru vám auto nic neodpustí, a když nebudete v pozoru a v zatáčce prudce podkopnete plynový pedál, začne „eFko“ kroutit zadkem jako hyperaktivní štěně. Při umístění motoru uprostřed je na srovnání auta před nechtěným přetočením sakra málo času.

V České republice je MG F minimum, což je na jednu stranu škoda, ale na stranu druhou je okolo těchto aut skvělá komunita lidí co ráda poradí, pomůže nebo svolává společné projížďky. Jak se psalo na začátku, není to auto, které kupujete hlavou, ale naopak srdcem. Naprosto si vás získá a nepustí.
MG F vlastním bezmála 3 roky a na každou jízdu s ním se těším a pokaždé mám úsměv na tváři, kdekoliv projíždím městem, lidé se otáčí, ukazují a pokud auto stojí někde na parkovišti, spousta lidí se u něj zastaví a prohlíží si jej.

Zkrátka zaujme více než jeho konkurenti. A co se financí a dílů týče, skoro vše se dá sehnat. Co není skladem u nás, není problém objednat z Anglie, kde je dílů stále dost a ceny nejsou nijak závratné. Zároveň s tímto autem neproděláte. Ceny MG F momentálně začínají pomalu růst a níž už nikdy nebudou. Proto pokud začínáte pokukovat po zábavném roadsteru na léto, zkuste zahrnout do výběru i MG F a minimálně se v něm projeďte, stojí to za to.

Tentokrát v Křesle pro hosta seděl čtenář Lukáš Baloun. Díky, Lukáši!

Honda S2000: Vysokootáčková nirvána bez střechy

Honda S2000 patří k nejpovedenějším autům, jaká kdy přišla z Japonska. Spolu s Mazdou MX-5 tvoří dvojici roadsterů, jenž slouží jako měřítka své kategorie.

Číst celé

Američané chtěli vyrobit Veyron už v 50. letech. Proč Argonaut neuspěl?

Americký vizionář se na konci 50. let odhodlal pro výrobu nejlepších aut na světě, ale nakonec jej zradili investoři. Obávali se, že by naštvali Ameriku.

Číst celé

Ford GTX1: Víte, že se GT vyrábělo i bez střechy?

Ford GTX1 byl představený na tuningové výstavě SEMA v roce 2005, aby se stal otevřenou verzí amerického supersportu. Vyrobilo se jej přibližně 100 exemplářů, což z něj dělá nevšední auto.

Číst celé

Porsche 911 GT2 (993): Nekompromisní ovdovovač

Legendární Porsche 911 GT2 (993) je vyhledávaným autem nadšenci i sběrateli vozů značky Porsche. Vzniklo jako závodní speciál, ale úspěšná homologace si vyžádala výrobu silniční verze.

Číst celé

Nissan GT-R, část čtvrtá: Podvozek a brzdy

Vítáme vás u čtvrtého dílu petidílného seriálu, ve kterém si postupně představujeme japonské kupé Nissan GT-R R35. V této části si povíme něco o podvozkové soustavě a jejím uspořádání.

Číst celé

Toyota Supra A80: Těžko překonatelné dílo japonských inženýrů

Pečliví Japonci nadělili světu mnoho povedených aut. Řada z nich byla navržena pro běžné použití, ale fungovala skvěle i při sportovním použití. Jedním z nich je i ikonický grand tourer pocházející z rýsovacích prken Toyoty.

Číst celé