McLaren P1 slaví páté výročí

McLaren P1 byl zkonstruován jako hypersport budoucnosti, ale zubu času neunikl. Ale i přestože je na světě již pět let, stále působí jako by vznikl teprve včera.

Duchovní nástupce světoznámého hypersportu McLaren F1 se ve vývoji vydal jinou cestou. Inženýři z britského Wokingu měli jasný cíl, zkonstruovat nejlepší řidičské auto, na silnici i na okruhu, jaké kdy vzniklo. Poprvé bylo světu představeno na autosalonu v Paříži v roce 2012.

První hypersport novodobé historie McLarenu poháněl dvakrát přeplňovaný 3,8-litrový motor V8 o výkonu 727 koní, jenž byl doplněn elektromotorem o dalších 177 koních. Výsledná hodnota maximálního výkonu se zastavila na úctyhodných 903 koních. Věškerá hnací síla byla přenášena na zadní kola skrz sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku.

Oba motory byly usazeny v karbonovém monokoku MonoCage, který vozu poskytoval nejen vysokou pevnost, ale i rozumnou pohotovostní hmotnost. McLaren P1 vážil 1 547 kilogramů. Hypersport se rozjel na stovku za 2,8 vteřiny a dosahoval maximální rychlosti 349 kilometrů v hodině. Továrna vyrobila pouhých 375 exemplářů.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že je zatím ticho po pěšině, opak je pravdou. McLaren už pilně pracuje na nástupci svého hyperauta. Tento týden byly odhaleny první fotografie testovací muly prototypu BP23. Chystaný vůz bude mít sedadlo řidiče umístěné uprostřed vozu, po vzoru McLarenu F1, a měl by se stát nejrychlejším McLarenem historie. Zákazníci by se jej měli dočkat v roce 2019. Jak asi tušíte, všech 106 kousků je již rozebraných.

Dan Gurney vyrazil proti nezdolným Jaguarům s Impalou. Rychle mu to zakázali

Stane se jen těžko, aby impala v divočině předstihla jaguára. Při automobilovém závodění v šedesátých letech se ale něco podobného vážně stalo.

Číst celé

Za volantem Mazdy RX-7 FC3S. Sen s ještě lepším probuzením!

Když jsme dostali nabídku na setkání s RX-7 FC3S, zajímalo nás jen to, že je pojízdná. Skvělé to ale nebylo jen proto, že jsme se v ní konečně svezli.

Číst celé

Jaký byl pravdivý důvod, proč Audi koupilo Lamborghini v roce 1998

Audi využilo know-how malosériové italské automobilky, aby získalo náskok před konkurencí při vývoji sportovního vozu s motorem uprostřed, ale celý příběh je trochu složitější.

Číst celé

Jak závodní XJ-S změnilo vnímání značky Jaguar

Závodní Jaguar XJ-S díky slavnému Tomu Walkinshawovi změnil vnímání značky v motoristickém sportu a ovlivnil vývoj jejích sportovních vozů.

Číst celé

BMW M5 Touring vzniklo s motorem V12. Pomáhalo při vývoji McLarenu F1

Tajný prototyp BMW M5 Touring s dvanáctiválcem vznikl jako platforma pro testování motoru McLarenu F1.

Číst celé

Eunos Cosmo: 3 rotory v diskrétním luxusním balení

Luxusní kupé s wankelovým motorem bylo ukázkou schopností a umění Mazdy. Stalo se historicky prvním autem na světě, které mělo zabudovaný systém GPS.

Číst celé