Lamborghini Marzal: Předzvěst italského rollsu

Prosklený prototyp Lamborghini byl předzvěstí luxusní Espady. Marcello Gandini konečně dostal volné ruce a navrhl dechberoucí futuristické auto.

Přesně rok po fascinování světa úžasnou Miurou se Bertone a Lamborghini vrátily do Ženevy, kde v roce 1967 představili ohromující koncept Marzal. Prototyp se opět nesl ve stylu Marcella Gandiniho, což z něj vytvářelo mimořádně nápadný stroj, který byl do určité míry čtyřmístnou verzí Miury. Oproti ní však dostal nové dramatické křivky a motor na míru.

Základem Marzalu bylo mohutné ocelové šasi původně použité u Miury, poprvé představené veřejnosti na autosalonu v Turíně roku 1965. Jedinou změnou oproti takzvané matce superaut byl prodloužený rozvor kol, která byla zavěšená na lichoběžníkových nápravách s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. Britové dodali kotoučové brzdy Girling na všechna kola a příčně umístěný pětistupňový manuál pocházel z Miury.

Kvůli získání místa pro zadní sedačky však nebylo možné použít i její vidlicový dvanáctiválec. Inženýři Lamborghini museli osadit karoserii prototypu unikátním řadovým šestiválcem o dvoulitrovém zdvihovém objemu, který byl dvanáctiválcem přeříznutým napůl. Mísení nasávaného vzduchu s benzínem zajišťovala trojice dvoukomorových karburátorů Weber, jejichž pomocí kompaktní motor dosahoval výkonu až 175 koní. Hnací jednotka byla namontovaná za zadní nápravou a byla nakloněná v úhlu 30 stupňů dopředu pro získání příznivějšího rozložení hmotnosti.

Marzal dostal své jméno po plemeni bojových býků a stal se první příležitostí návrháře Marcella Gandiniho, aby úplně vystoupil ze stínu Giorgietta Giugiara, který ovlivňoval všechny Gandiniho předchozí návrhy, včetně Miury. Volné ruce designéra se odrazily na výsledném díle. Linie Marzalu nesly více různých úhlů a oproti klasicky střižené elegantní Miuře působil až futuristickým dojmem.

Umístěním a konfigurací motoru vznikly šikovné proporce, které umožnily montáž zadních sedadel. Nejvíce překvapující vlastností prototypu byl velmi vzdušný kokpit, čehož bylo dosaženo i velkými skleněnými plochami a ohromnými vzhůru otevíranými dveřmi. Ferruccio Lamborghini ale nebyl fanouškem takového množství skla, které nenabízelo soukromí. Nohy slečen a dam byly ve voze viditelné celému okolí, jak sám říkal. Aby pojízdný skleník neobtěžoval přílišným vedrem, Bertone pochopitelně vyvinul klimatizační systém speciálně pro Marzal.

Ostré linie vozu doplňovaly úhly rozeseté po celém exteriéru. Přední část nesla šest čtvercových světlometů, zadní plošina vznikla z hliníkových desek spojených dohromady. Luxusně vybavený interiér nesl rozměrnou palubní desku a středové konzole dominovaly šestiúhelníky. Stejný motiv se používal v celé kabině včetně středu volantu a sedadel.

Několik let po představení v Ženevě byl Marzal skvěle předveden princem Rainierem během Velké ceny Monaka v roce 1976. Výstavní vozidlo získalo všeobecné uznání a jeho designem se v roce 1968 inspirovalo luxusní cestovní kupé Espada 2+2 GT, o jehož pohon se staral typický vidlicový dvanáctiválec. Vzhledem ke konvenčnímu uspořádání s motorem uloženým vpředu tak nebyl menší šestiválec opět použit.

Bertone v pozdějších letech zařadil Marzal do své sbírky, kterou prezentoval pouze při zvláštních příležitostech. Nedávné finanční potíže však italskou karosárnu donutily k prodeji některých svých nejslavnějších prototypů. Mezi nimi byl i Marzal, který na aukci ve Villa d‘Este v květnu roku 2011 změnil vlastníka za přibližně 1,5 milionu eur.

Ford Mustang BOSS 429: Závodní osmiválec málem žral tenisové míčky

Extrémní Mustang BOSS 429 vznikl, aby ukončil nadvládu Chrysleru v NASCAR a obsadil stupně vítězů. Na krátkou chvíli se mu to opravdu povedlo.

Číst celé

Ferrari F430: První osmiválcové Ferrari pro každý den ve 21. století

Osmiválcová Ferrari s motorem uprostřed jsou u zákazníků velmi oblíbená. Skvělý design, silný motor, výborné jízdní vlastnosti a aura italské značky se vzpínajícím se koněm ve znaku.

Číst celé

Mazda 787B: Uřvaný wankel ovládl Le Mans 1991 a stanovil 3 prvenství

Čtyřrotorový prototyp Mazda 787B byl donedávna jediným japonským autem, které dokázalo zvítězit v nejslavnějším vytrvalostním závodě na světě. Úspěchu předcházely velké přípravy, mezi nimiž nechyběly teoretické odhady a výpočty.

Číst celé

5 zajímavostí o legendárním Jeepu Willys, který pomohl Spojencům vyhrát válku

Jeep Willys byl skutečným čtyřkolovým hrdinou druhé světové války. Připravili jsme pro vás 5 zajímavostí, které o něm možná nevíte.

Číst celé

Porsche Panamericana: Na okruh i do terénu

Odvážný koncept Porsche, který byl schopný projet úplně všude. Bohužel se nedočkal sériové výroby.

Číst celé

Porsche 911 GT2 (993): Nekompromisní ovdovovač

Legendární Porsche 911 GT2 (993) je vyhledávaným autem nadšenci i sběrateli vozů značky Porsche. Vzniklo jako závodní speciál, ale úspěšná homologace si vyžádala výrobu silniční verze.

Číst celé