Lamborghini Athon: Zapomenuté gesto od Bertone spasilo automobilku

V Bertone si všimli nepříznivé situace Lamborghini a na vlastní náklady vyvinuli prototyp, který slavnou automobilku zviditelnil. Netrvalo dlouho a Lamborghini získalo nové investory.

Od sedmdesátých let se Lamborghini potýkalo s finančními problémy a nebylo pravděpodobné, že by si mohlo dovolit navrhnout a vyvinout nový model. V Bertone se rozhodli podpořit svého dlouholetého obchodního partnera vytvořením obzvláště nápadného konceptu pro 58. turínský autosalon. Lamborghini Athon bylo prototypem sportovního roadsteru, který dostal jméno po egyptském bohu slunce.

Futuristický design Athonu navrhl Marc Deschamps, který převzal funkci hlavního designéra Bertone od slavného Marcella Gandiniho. Geometrické linie klínovitého profilu otevřeného Lamborghini vypadaly, jako by se inspirovaly kosmickou lodí ze sci-fi filmu. Ostrá příď ukrývala výklopné světlomety, jimiž byl zachován klínovitý tvar. Hnědý kožený byl stejně futuristický a obsahoval shluk digitálních přístrojů a dokonce i telefon.

Plně funkční prototyp Athonu byl postaven na podvozku Lamborghini Silhouette, protože to byl první roadster Lamborghini vyráběný ve větším počtu. Použitý exemplář byl jednou z mnoha testovacích mul, protože než byl odeslán k přepracování do podoby Athonu, urazil několik desítek tisíc kilometrů. Athon byl stylingové cvičení karosárny Bertone, takže vidlicový osmiválec o výkonu 260 koní a podvozek zůstaly beze změn.

Zástupci Bertone se chystali na slavnostní představení prototypu na turínském autosalonu v dubnu 1980 a v tiskové zprávě uvedli, že Athon vznikl na podporu Lamborghini. Automobilce se opravdu nedařilo, protože v roce 1980 vyrobila pouze 64 „rozzuřených býků“. Lamborghini bylo krátce poté zachráněno investory a Bertoneho loajalita byla odměněna prací na návrhu modelu Jalpa s motorem V8, který nahradil Silhouette a Urraco.

Ačkoli Lamborghini Athon vzniklo jako výstavní exponát, některými jeho křivkami se inspirovala pozdější produkční Jalpa. Klínovitý tvar a geometrické linie se ve střízlivějších osmdesátých letech staly minulostí.

K životnímu nákupu stačí 2 miliony. Tahle auta musíte koupit právě teď

Ceny na trhu s ojetými zajímavými auty rostou skoro exponenciální řadou, ale pokud máte pod postelí schované dva miliony, můžete pořídit opravdu skvělá sportovní a supersportovní auta. Tohle je můj výběr.

Číst celé

Auto Pólo: Zničená auta a tvrdé pády při zvláštním sportu

Místo koní použili auta a snažili se zasáhnout soupeřův terč basketbalovým míčem. Auto pólo bylo odvázanou motoristickou zábavou počátku minulého století.

Číst celé

Challenger: Dokument popisující příběh Peugeotu 205 T16 v rally skupiny B

Starší dokument Challenger vypráví o vzniku a závodění Peugeotu 205 T16 ve skupině B.

Číst celé

Sklo Kiriko: Ručně broušené sklo pro Lexus LS stojí 375 000 korun

Ručně broušené sklo Kiriko od japonských mistrů řemesla je jedním z nejkrásnějších příplatkových prvků na dnešním trhu, který nesmí chybět v žádném novém Lexusu LS.

Číst celé

Ford Sierra RS500: Auto králů bez koruny

Konec osmdesátých let byl ještě dobou, kdy se v motorsportu hledaly skuliny v pravidlech, aby se dalo legálně podvádět.

Číst celé

Okruhové poprvé, aneb jak na první trackday

Přemýšlíte o tom, co potřebujete vědět k první návštěvě okruhu? Pomůžeme vám.

Číst celé