Lamborghini Athon: Zapomenuté gesto od Bertone spasilo automobilku

V Bertone si všimli nepříznivé situace Lamborghini a na vlastní náklady vyvinuli prototyp, který slavnou automobilku zviditelnil. Netrvalo dlouho a Lamborghini získalo nové investory.

Od sedmdesátých let se Lamborghini potýkalo s finančními problémy a nebylo pravděpodobné, že by si mohlo dovolit navrhnout a vyvinout nový model. V Bertone se rozhodli podpořit svého dlouholetého obchodního partnera vytvořením obzvláště nápadného konceptu pro 58. turínský autosalon. Lamborghini Athon bylo prototypem sportovního roadsteru, který dostal jméno po egyptském bohu slunce.

Futuristický design Athonu navrhl Marc Deschamps, který převzal funkci hlavního designéra Bertone od slavného Marcella Gandiniho. Geometrické linie klínovitého profilu otevřeného Lamborghini vypadaly, jako by se inspirovaly kosmickou lodí ze sci-fi filmu. Ostrá příď ukrývala výklopné světlomety, jimiž byl zachován klínovitý tvar. Hnědý kožený byl stejně futuristický a obsahoval shluk digitálních přístrojů a dokonce i telefon.

Plně funkční prototyp Athonu byl postaven na podvozku Lamborghini Silhouette, protože to byl první roadster Lamborghini vyráběný ve větším počtu. Použitý exemplář byl jednou z mnoha testovacích mul, protože než byl odeslán k přepracování do podoby Athonu, urazil několik desítek tisíc kilometrů. Athon byl stylingové cvičení karosárny Bertone, takže vidlicový osmiválec o výkonu 260 koní a podvozek zůstaly beze změn.

Zástupci Bertone se chystali na slavnostní představení prototypu na turínském autosalonu v dubnu 1980 a v tiskové zprávě uvedli, že Athon vznikl na podporu Lamborghini. Automobilce se opravdu nedařilo, protože v roce 1980 vyrobila pouze 64 „rozzuřených býků“. Lamborghini bylo krátce poté zachráněno investory a Bertoneho loajalita byla odměněna prací na návrhu modelu Jalpa s motorem V8, který nahradil Silhouette a Urraco.

Ačkoli Lamborghini Athon vzniklo jako výstavní exponát, některými jeho křivkami se inspirovala pozdější produkční Jalpa. Klínovitý tvar a geometrické linie se ve střízlivějších osmdesátých letech staly minulostí.

Rodinné čtyřkolky, které Japonci nedali světu

Nadupané čtyřkolky se závodními geny v rodinných karoseriích. Auta, po nichž by měl toužit každý rychlý taťka.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Olej je život, život je olej

Dlouho jsem nechápal, proč je tolik RX-8 zanedbaných a zničených. Trvalo mi necelých 24 hodin, abych pochopil.

Číst celé

Pět důležitých milníků Le Mans

Na oko je Le Mans dobře vypadajícím cirkusem, ale v pozadí se doopravdy závodí. Pro úspěšné zdolání 24 hodin na trati je třeba maximální odhodlání.

Číst celé

Dělejte světu službu, jezděte zajímavými auty

Vlastnit uživatelsky příjemná auta je parádní komfort, ale i přesto existují lidé, kteří si rádi nechají ubližovat vlastní technikou. Ono to za to totiž celkem stojí.

Číst celé

Dělal jsem řidiče byznysmenům. Tohle je můj příběh

Životní příběh Emila Remače, který se v minulosti živil jako soukromý řidič vlivných osobností. To mu dalo bohaté zkušenosti za volantem a také řídil mnoho aut snů.

Číst celé

Dan Gurney vyrazil proti nezdolným Jaguarům s Impalou. Rychle mu to zakázali

Stane se jen těžko, aby impala v divočině předstihla jaguára. Při automobilovém závodění v šedesátých letech se ale něco podobného vážně stalo.

Číst celé