Koncepty vzdávající hold legendám. Vybrali jsme šest nejúžasnějších
Zběsilé křivky a technologie budoucnosti. To spojuje šestici konceptů, o nichž si myslíme, že je automobilky měly vyrábět. Bohužel se jich nikdy nedočkáme.
Aby automobilky uspokojily touhy svých vlastních návrhářů, nechávají je pustit fantazii ze řetězu a vytvořit ojedinělé koncepty, které následně s velkou slávou ukáží veřejnosti. Některé z nich se později dostanou až do podoby sériově vyráběného modelu, jiné skončí pouze jako designové a technické studie. S touto myšlenkou jsme vybrali šest nejzajímavějších designérských cvičení posledních let, která navíc oslavovala úspěšné vozy minulosti.
Audi Quattro Concept
Jakým lepším způsobem využít bohatou tradici působení ve světě motorsportu, k čemuž se řadí hlavně velké úspěchy v šampionátu World Rally Championshop, než postavit moderní verzi světoznámého rally auta Quattro? Audi na pařížském autosalonu 2010 představilo koncept dvoudveřového kupé, které oslavovalo 30. výročí od vzniku pohonu všech kol quattro. Základem vozu byla zkrácená platforma RS5, do níž byl usazený 2,5-litrový pětiválec s turbem, pocházející z RS3, disponující výkonem 403 koní. Oslava jednoho z největších úspěchů historie Audi se však nikdy nedostala do sériové výroby.
BMW M1 Hommage Concept
Nespočet automobilových nadšenců dlouhé roky očekává nástupce ikonického supersportu BMW M1. Mnichovská automobilka s dlouholetou historií sportovních vozů v roce 2008 představila koncept, který vzdával hold slavnému M1 a oslavoval 30 let od jeho uvedení. Stejně jako u starého auta, i novou podobu navrhl Giorgetto Giugiaro a nechal ji nalakovat do nepřehlédnutelného oranžového odstínu. BMW ale o výrobě nové podoby oblíbeného supersportu s motorem uprostřed nikdy nepřemýšlelo, čímž se M1 Hommage nikdy nedostalo z fáze prototypu.
BMW 3.0 CSL Hommage R
Přibližně sedm let po představení konceptu M1 Hommage německá automobilka připravila další oslavu své závodní historie, kterou se stal koncept BMW 3.0 CSL Hommage R. Prototyp vzdávající hold slavnému závodnímu vozu 3.0 CSL „Batmobile“ byl poprvé ukázán v roce 2015 na Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Pod kapotou pracoval řadový šestiválec doplněný hybridním systémem eBoost a karoserie byla vyrobená s velkým použitím hliníku a uhlíkových vláken. Podobně jako koncepty M1 Hommage a 2002 Hommage se ani 3.0 CSL Hommage R nedočkalo sériové výroby.
Bugatti 16C Galibier
Volkswagen po převzetí Bugatti zkonstruoval dechberoucí úspěšný Veyron a s blížícím se koncem jeho produkce začala řada manažerů přemýšlet, jaký vůz by značka s věhlasným jménem měla nabídnout jako další. Koncept superluxusní limuzíny 16C Galibier byl ukázkou auta, které s největší pravděpodobností nevznikne. Galibier byl představený ve Frankfurtu 2009 a charakteristickým prvkem designu se stal podélný zlom střechy odkazující na Type 57SC Atlantic. Pozitivně přijatou studii poháněl osmilitrový motor W16, který byl oproti Veyronu přeplňovaný dvojicí kompresorů. Superlimuzína s výkonem přesahujícím 1 000 koní dokázala uhánět až 376 kilometrů v hodině.
Jaguar C-X75
Devadesátá léta se u Jaguaru nesla ve jménu supersportu XJ220 – v době uvedení na trh nejrychlejšího sériově vyráběného auta později poraženého McLarenem F1. V roce 2010 se britská značka rozhodla oživit jeho slávu a představila koncept nového supersportu, v jehož útrobách se ukrývaly technologie budoucnosti. Archaický motor s vnitřním spalováním byl nahrazený čtveřicí elektromotorů o celkovém výkonu 778 koní, jejichž baterie napájela dvojice plynových turbín spalujících motorovou naftu. Jaguar později uvažoval o sériové výrobě C-X75 za použití hybridního hnacího ústrojí kombinujícího běžný turbomotor s elektromotorem. Nakonec ale rozhodla špatná úroveň světové ekonomiky, čímž lákavý supersport zmizel v propadlišti dějin.
Lamborghini Miura Concept
Gandiniho Miura se právoplatně řadí mezi nejkrásnější vozy historie. V roce 2006 Lamborghini oslavovalo 40. výročí od jejího uvedení a představilo zbrusu novou podobu. Tehdejší šéfdesignér Walter de Silva s úctou k původnímu superautu zachoval všechny důležité tvary a ostatní křivky přepracoval do stylu moderních vozů značky. Ačkoliv se mnoho potenciálních zákazníků těšilo na oživení opravdové legendy, generální ředitel automobilky Stephan Winkelmann řekl: „Prototyp Miury byl oslavou naší historie, ale filosofie Lamborghini je o budoucnosti. Retro design není tím, proč tu jsme. Proto nebudeme vyrábět Miuru.“