Japonská auta zastíněná legendami. Představujeme 6 z nich

Výběr šestice japonských aut, která byla neprávem zapomenuta, jelikož je zastínily vozy se slavnějšími jmény. Jaké to jsou?

Japonská automobilová produkce za svou historii přinesla ohromné množství legendárních aut, po nichž šílí benzínoví nadšenci z celého světa. Jejich sláva však značně zastínila další vozy ze země vycházejícího slunce, které ale jsou v některých případech zajímavější, než ikony stvořené filmy a virtuální realitou. Podařilo se nám najít šest takových, jež vás určitě budou zajímat.

Isuzu Impulse RS

Impulse RS rozhodně nepatří k běžně známým Isuzu, k nimž se řadí hlavně nákladní vozy a pick-upy. Sportovní kupé vzniklo na počátku devadesátých let, kdy společnost vlastnil americký koncern General Motors, pod jehož křídla spadal i britský Lotus. Zcela odlišné značky spojily síly, aby světu daly vůz poháněný turbem přeplňovaným čtyřválcem 1.6 o výkonu 160 koní. Za pomoci pohonu všech kol dokázalo Impulse RS zrychlit z 0 na 100 kilometrů v hodině za 7 sekund, čímž bylo rychlejší než Ford Mustang GT či Toyota Supra Turbo. Následně zároveň zastavilo rychleji, než supersportovní Lamborghini Diablo. Kolik se jich vyrobilo? Pouhých 802 exemplářů, z nichž 602 putovalo do Spojených států amerických a zbytek do sousední Kanady.

Mitsubishi Galant AMG

Německý tuner AMG je spojovaný hlavně se svou domácí automobilkou Mercedes-Benz, ale v raných devadesátých letech spolupracoval i s Mitsubishi. Spolupráce technicky nadaných národů přinesla rychlý Galant AMG, jehož 500 vyrobených exemplářů bylo zaslaných exkluzivně na japonský trh. Inženýři z Evropy přepracovali původní dvoulitr 4G63, který po namontování turbodmychadla dosahoval přibližně 200 koní. Oproti slavnějšímu Galantu VR-4 s pohonem všech čtyř kol však produkt se štítky AMG přenášel hnací sílu pouze na kola přední nápravy.

Nissan NX2000

Podobně jako malé kupé Nissan 100NX se ani výkonná verze NX2000 v automobilové historii nezapsala tučným písmem. Nedá se však okamžitě tvrdit, že ani dvoulitr nebyl zajímavý, jelikož byl tvořený podařeným motorem SR20DE s pětistupňovou manuální převodovkou. Oproti běžným modelům NX byl vybavený většími brzdami, samosvorným diferenciálem, vyztuženým podvozkem a dalšími důležitými úpravami. NX2000 se prodával v letech 1991-1993 výhradně na americkém trhu a automobilový magazín Road & Track jej zařadil mezi nejlépe ovládatelná auta počátku devadesátých let po boku Hondy NSX, Porsche 911 či Mazdy MX-5.

Toyota Sera

Toyota v minulých desetiletích vytvořila pěknou řadu nezapomenutelných aut, ale netypická Sera mezi ně nepatří. Třídveřový hatchback se vzhůru výklopnými dveřmi se poprvé představil v roce 1988 jako prototyp AXV-II a do sériové výroby se dostal o dva roky později. Během šestileté produkce byl nezvyklý model distribuovaný výhradně skrze síť prodejců Toyota Corolla Store a své majitele si našlo přesně 15 941 kusů. Ačkoliv se Sera zdá jako zajímavé zapomenuté sportovní auto, musíme vás zklamat. O pohon se staral 1,5 litrový benzínový čtyřválec, který posílal hnací sílu na přední kola.

Toyota Verossa

Velké sedany patří k oblíbeným autům japonských drifterů, v jejichž rukou se proslavily i modely od Toyoty, jimiž je Chaser či Cresta. Společným nástupcem obou typů se v roce 2001 stala Toyota Verossa, která zachovávala důležitou koncepci. Zadní kola roztáčela hned trojice dostupných řadových šestiválců, z nichž je nejzajímavější 2,5 litrová turbem přeplňovaná jednotka 1JZ-GTE dosahující 280 koní. Kromě čtyřstupňového a pětistupňového automatu byla k dispozici i možnost klasické pětistupňové manuální převodovky, s níž nás Verossa kvůli standardnímu samosvornému diferenciálu láká nejvíce.

Autech Zagato Stelvio

Když Nissan v polovině roku 1987 podepsal smlouvu s italskou karosárnou Zagato, jen málokdo tušil, jaké auto vzájemná spolupráce přinese. Výsledkem bylo bizarně vypadající Stelvio nesoucí znak dceřiné tuningové společnosti Autech. Japonská společnost pro zvláštní vůz použila platformu Leopard druhé generace, která nesla dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec se dvěma turbodmychadly spojený se čtyřstupňovým automatem. Japonci plánovali výrobu 203 exemplářů, z nichž vzniklo pouhých 104. Proč? Stelvio stálo téměř dvojnásobek oproti podařené Hondě NSX.

Skrytá hrozba v motoru Jaguaru XK8. V čem je problém?

V motorovém prostoru Jaguaru XK8/XKR vyrobeného před rokem 2000 se ukrývá nebezpečné tajemství. Nikasilem ošetřené stěny válců totiž mohou znamenat problém.

Číst celé

Nissan GT-R, část čtvrtá: Podvozek a brzdy

Vítáme vás u čtvrtého dílu petidílného seriálu, ve kterém si postupně představujeme japonské kupé Nissan GT-R R35. V této části si povíme něco o podvozkové soustavě a jejím uspořádání.

Číst celé

Diagnostika v praxi: 5 důvodů, proč turbodiesel může ztratit výkon

Máte turbodiesel, který už nemá takovou sílu jako kdysi? Připravili jsme pro vás pětici důvodů, proč tomu tak může být.

Číst celé

Ford Mustang mohl být první běžnou čtyřkolkou

Legendární americký sporťák s pohonem všech kol? Ano, i to byla myšlenka lidí z Fordu v době, kdy Mustang zažíval boom.

Číst celé

Bugatti 1300 Concept: Bráška EB110 měl konkurovat Mazdě MX-5

Může se to zdát jako šílený nápad, ale Bugatti, tehdy vlastněné mužem jménem Romano Artioli, se skutečně rozhodlo, že postaví soupeře pro úspěšnou Mazdu MX-5.

Číst celé

Připomeňte si Gallardo, kterým se Lamborghini rozloučilo s Valentinem Balbonim

Valentino Balboni pracoval pro Lamborghini dlouhých čtyřicet let a během té doby mu rukama prošla většina z vyrobených vozů.

Číst celé