Jak se řídí safety car brněnského okruhu a proč má volant na špatné straně?

Brněnský okruh zajišťuje bezpečnost při závodech pomocí sportovního hatchbacku Hyundai i30 N. Co je na něm zajímavého?

Safety car je v dnešní době nedílnou součástí všech automobilových závodů. Za úkol má zajistit bezpečnost na trati a zpomalit závodní pole během nebezpečných situací, např. po kolizi, kdy se na trati nachází překážka v podobě poškozeného vozu nebo jeho úlomků.

Pro závodníky znamená vyvěšení žlutých vlajek doprovázených výjezdem safety caru nejen chvilku pro odpočinek, ale také prostor k využití strategie a zastávky v boxech. Chumel závodníků se totiž často smrskne a náskok jezdců na předních pozicích je rázem pryč.

Americká oválová série NASCAR, kde není o kolize nouze, je do jisté míry postavena na strategii kolem safety caru. V některých závodních sériích safety car či pace car pak plní úlohu zaváděcího vozu při úvodním zahřívacím kole a následném letmém startu.

Kde se ale safety car vlastně vzal? Nejstarší dochovaná zmínka o použití safety caru pochází z roku 1911, kdy byl při inauguračním závodě Indianapolis 500 využit vůz Stoddard Dayton řízený Carlem G. Fisherem, tehdejším průkopníkem motorismu, stavitelem silnic a realitním magnátem v USA.

Od té chvíle se z pozice safety caru stala jistá prestiž a marketingový nástroj. Formuli 1 „hlídají“ od roku 1997 Mercedesy a MotoGP má zase nasmlouvané BMW. Americké automobilky se zase předháněly v tom, která si uzurpuje post pace caru při slavném závodě Indy 500 a představí svoji nejžhavější novinku či koncept a pozve slavnější celebritu.

Zajímavým marketingovým kouskem poslední doby je třeba jízda Trumpovy prezidenstké limuzíny při zahájení letošního závodu Daytona 500 série NASCAR. Ano, safety car můžete využít i k politickým účelům. V očích motoristicky nadšeného voliče totiž těžko bude existovat větší hrdina než prezident, který zahájil závod jeho oblíbené série. I když přímo neřídil a jenom se vezl.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Safety car samozřejmě nesmí chybět ani v paddocku Automotodromu Brno, kde využívají služeb Hyundai i30 N při pořádání téměř všech motoristických akcí na Masarykově okruhu. Někdy ale nejezdí, jak už bylo řečeno, třeba při závodech MotoGP si pořadatel vozí svoje vlastní BMW divize M.

Dostal jsem možnost na chvíli usednout za volant brněnského safety caru a okusit, jak se takové auto řídí. První pohled odhalí, že se jedná o standardní Hyundai i30 N převlečený do „válečných barev“ s přidanými majáky na střeše. A vlastně toho víc není třeba. Přesto je jízda safety carem unikátní zážitek.

Ten umocňuje i skutečnost, že brněnský zaváděcí Hyundai i30 N má pravostranné řízení. Pokud čekáte nějaké rozumné vysvětlení, třeba že pilot safety caru to má k pravým dveřím z paddocku blíž k volantu, než aby musel auto obíhat, není tomu tak. A důvodem není ani to, že už Stoddard Dayton byl pravostranný.

Čtěte také: Hyundai i30 N Performance: Kritizujete ho? Vyříkáme si to na okruhu

Žádnou větší logiku v tom nehledejte, takhle to prostě vyšlo a skutečný důvod je tajemstvím mezi automobilkou a okruhem, pravděpodobně vedené ekonomickými důvody. Nabídnout mi Hyundai i30 N výhodněji s menší vadou na kráse v podobě volantu na špatné straně, bral bych ho všemi deseti, i kdybych musel do Mekáče celý život jenom couvat, abych měl okénko na správně straně.

Volant na pravé straně ale řízení na závodním okruhu v ničem nevadí, ostatně na silnici také ne, ačkoliv třeba předjíždění je kvůli horšímu výhledu pochopitelně nebezpečnější. Je to menší nezvyk, ale rád jsem si zase po čase připomněl, jaké to je sedět na straně spolujezdce s volantem v rukou. Ostatně není to tak dávno, kdy jsem se proháněl s pravostrankou po závodním okruhu ve Skotsku.

Takže otevírám pravé dveře, usedám za volant, sahám na řadicí páku levou rukou, řadím jedničku nezvykle doleva od sebe a vyrážím na trať, kterou mám celou jenom pro sebe. Už to je zvláštní zážitek. Normálně se kolem prohání banda dalších automobilových fanatiků, jenže teď tu jsem úplně sám.

Volnou dráhu si ovšem příliš neužívám, jelikož hned zkraje 80 mil za hodinu (rychloměr je taktéž „nemístní“) mě zpomaluje nepříjemný aerodynamický hluk. Hned si uvědomím, že to budou asi přídavné majáčky, a raději zpomaluji, abych jim neublížil. Doporučením je nepřekračovat stovku mil, tedy 160 km/h.

Safety car ale vlastně nemusí být rychlý. Jeho hlavním účelem je zpomalit, zkrotit a seřadit závodní pole za sebou, nikoliv soupeřit se závodníky. Pochopitelně ale nastanou situace, kdy je třeba zrychlit tempo a safety car musí disponovat jistým potenciálem.

Brněnský safety car se jinak od standardního Hyundaie i30 N příliš neodlišuje. Uvnitř najdete navíc jenom tlačítka pro ovládání majáků, žádný bezpečnostní rám, skořepinové sedačky ani šestibodové pásy tu nehledejte. Vlastně nejsou potřeba.

Jinak je to „enko“ jako každé jiné, se všemi svými kvalitami. Tedy dostatečně výkonným motorem, skvělým podvozkem a sympaticky agresivním vzezřením. A navíc je zábava ho řídit.

Toyota Supra A80: Těžko překonatelné dílo japonských inženýrů

Pečliví Japonci nadělili světu mnoho povedených aut. Řada z nich byla navržena pro běžné použití, ale fungovala skvěle i při sportovním použití. Jedním z nich je i ikonický grand tourer pocházející z rýsovacích prken Toyoty.

Číst celé

Honda S800: Nejrychlejší japonské auto roku 1966 jezdilo 160 km/h

Honda S800 se v roce 1966 stala nejrychlejším sériově vyráběným japonským autem. S nízkou zátěží se uměla rozjet na nejvyšší rychlost lehce přes 160 km/h.

Číst celé

Summer Story: Valentino Balboni zachraňuje dívky v nesnázích

Čtyři krásné dívky, tři skvělé automobilové ikony a galantní Valentino Balboni. Po zhlédnutí filmečku Summer Story si budete přát, aby Simon Kidston natočil celovečerák.

Číst celé

Porsche 911 GT2 (993): Nekompromisní ovdovovač

Legendární Porsche 911 GT2 (993) je vyhledávaným autem nadšenci i sběrateli vozů značky Porsche. Vzniklo jako závodní speciál, ale úspěšná homologace si vyžádala výrobu silniční verze.

Číst celé

Maserati MC12: Horší, ale lepší Enzo

Supersport vycházející ze slavného Ferrari Enzo byl oproti svému dárci dílů výkonově slabší, ale ve výsledku i lepší, rychlejší i sběratelsky cennější.

Číst celé

Nissan GT-R, část prvá: Playstation nebo zázrak?

Sportovní Nissany s emblémem GT-R vždy přitahovaly všechny fanoušky japonských vozů, ale nejen ty. GT-R se stalo japonskou senzací, která se začala objevovat i v kreslených manga komiksech. Rozhodli jsme se, že vám představíme současnou generaci, známou jako R35, pěkně do puntíku. Během našeho pětidílného seriálu se se mu podíváme na zoubek. Dnes začneme zlehka: Otázkou, čím vlastně GT-R je v očích mnoha lidí, ale také na to, jaké je doopravdy.

Číst celé