Jaguar XE 2.0 P300 AWD: Jak udělat zábavnější sedan než Němci

Konkurovat povedenému BMW 330i je složité, ale i přesto existují vlastnosti, ve kterých bavorák strádá. V Jaguaru si toho všimli a přijíždějí s modernizovaným XE, které umí chytit za srdce.

Mnichovské BMW řady 3 je etalonem kompaktních sedanů, kterému se těžko konkuruje, ale i přesto se v relativně malém zákoutí trhu musí potýkat se silnými konkurenty, k nimž patří Jaguar XE. Jaguar XE se představil v roce 2014, aby se stal duchovním nástupcem neúspěšného X-Type a zastal pozici základního modelu britské automobilky. Nejmenší sedan vznikl na nové hliníkové platformě, ale bohužel mu to nepomohlo k většímu úspěchu. XE přišlo na trh na začátku boomu SUV, což se odrazilo na prodejních číslech.

I když XE patří k méně prodávaným modelům Jaguaru, automobilka se v polovině jeho životního cyklu rozhodla pro rozsáhlou modernizaci. Už před faceliftem patřil Jaguar XE k nejkrásnějším autům v segmentu malých sedanů, ale pořád bylo co zlepšovat. Osobité spojení dlouhé kapoty, dlouhého rozvoru náprav a krátkých převisů karoserie zůstalo a designéři se pod vedením Iana Calluma, šéfdesignéra Jaguaru, zaměřili na uhlazení a zjednodušení celkových tvarů.

Provedením několika nenápadných úprav se Jaguar XE stal opticky sebevědomější a širší. Designéři zúžili přední a zadní světla s upraveným tvarem, přepracovali nárazníky a masku chladiče rozšířili a posunuli o kousek níže. Sedan XE je sice základním modelem Jaguaru, ale nechybí mu nic z pověstné britské elegance a vznešenosti, protože umí na okolí zapůsobit jako limuzína. Na českých silnicích mu exkluzivita nechybí, protože poutá pozornost a lidé se za ním ohlížejí.

Nejdůležitější modernizace se odehrála v interiéru, který se stal luxusnější a prémiovější. Ten sice oproti mnichovskému konkurentovi zůstává trochu stísněný a kvůli nízké střeše je v něm méně prostoru nad hlavou, ale při evoluci se dočkal výrazně kvalitnějšího zpracování, ačkoli na bavorák pořád nemá. Ošklivé plasty nahradila příjemnější kůže, kterou doplňují hliníkové dekorace. XE dostalo novější volant z elektromobilu I-Pace a „pistolový“ volič převodovky ze sportovního F-Type. K nejzajímavějším novinkám patří infotainment s dvojicí displejů a multifunkčními otočnými ovladači komfortní výbavy, ale to není vše.

Návrháři Jaguaru se při přetváření XE vydali směrem minimalismu, který je patrný nejen zvenčí, ale i uvnitř. Z interiéru zmizela většina běžných tlačítek, která byla nahrazena dotykovými. Zastaralé ručičkové ukazatele nahradil digitální přístrojový štít a nejmodernější technologie jsou doplněny digitálním zpětným zrcátkem, jehož obraz nahrává kamera umístěná v ploutvičce v zadní části střechy. Obraz virtuálního zrcátka je plynulý a ostrý, ale zkresluje odhad vzdálenosti za autem. Naštěstí lze zrcátko „přepnout“ na běžný odraz pouhým překlopením.

Modernizace Jaguaru XE se zaměřila na design exteriéru a interiér, ale techniku ovlivnila jen minimálně. Hlavním záměrem bylo vylepšit zejména to, na co si zákazníci stěžují. Jaguar zredukoval nabídku motorizací a omezil jí na nejmodernější motory z rodiny Ingenium. Z nabídky motorizací zmizel zážehový vidlicový šestiválec s kompresorem a dvakrát přeplňovaný vznětový čtyřválec, takže je omlazený Jaguar XE dostupný pouze s dvoulitrovými řadovými čtyřválci v benzínových verzích P250 a P300 a vznětové verzi D180.

Jediný turbodiesel je nejvhodnější pro každodenní ježdění a XE s ním umí být zábavné, ale až s nejsilnějším zážehovým motorem P300 ožívá pravým charakterem, protože se z něj stává hravé kotě. Turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr vyvine 300 koní a 400 newtonmetrů, se kterými nejsilnější XE jede opravdu slušně. Odezva na plyn je svižná, pružnost je výborná a motor s rostoucími otáčkami sympaticky graduje, ačkoli má trochu plochou momentovou křivku.

Bohužel si ale moc nerozumí s osmistupňovou automatickou převodovku ZF a jejím zpřevodováním. Při jízdě ve městě je motor často podtočený, takže se dusí a duní. Stejnou převodovkou je vybaveno i konkurenční BMW 330i, ale v něm je převodovka mnohem lépe naladěna. V bavoráku je sametově hladká, zatímco v XE v automatickém režimu občas přeřadí hladce, občas hruběji. Změna rychlostních stupňů je rychlá a má téměř okamžitou odezvu na manuální řazení hliníkovými pádly, která se otáčí spolu s volantem

Nejsilnější Jaguar XE je dostupný pouze s pohonem všech čtyř kol, který poskytuje silnou trakci a slušný odpich, ale nijak neomezuje zábavu za volantem. Jelikož je motor uložen podélně, čtyřkolka upřednostňuje zadní nápravu a dělá XE radostně přetáčivé. Největší vliv na přetáčivost má aktivní zadní diferenciál a vektorování točivého momentu, které umí přenést až 100% točivého momentu na zadní kola. Přední kola jsou automaticky připojena až při potřebě větší trakce. Dokonce i aktivovaná jízdní stabilizace ve sportovním režimu Dynamic nechává vybočit záď, aniž by při snadno čitelném lehkém smyku omezovala výkon motoru. Během testování jsem s XE vyrazil na mokré technické okresky, kde jsem si rozevlátou záď opravdu užil.

Benzínové XE při rychlé jízdě v čisté stopě zaujme svou agilitou a obratností, se kterou je méně těžkopádné než BMW 330i. Jaguar XE se se strmým variabilním řízením a ideálním rozložením hmotnosti odhodlaně vrhá do zatáček, které projíždí bez sebemenšího zaváhání. Sportovní podvozek balíčku R-Dynamic je tuhý a minimalizuje boční náklony, ale rovněž je příjemně pohodlný při klidné jízdě. Dokonce i na příplatkových dvacetipalcových kolech s nízkoprofilovými pneumatikami.

Postupně se dostáváme k výslednému verdiktu. Už víte, že jsem Jaguar XE P300 AWD několikrát srovnal s BMW 330i, které je jeho hlavním konkurentem. Když se na oba vozy podíváte typickým německým perfekcionistickým pohledem, BMW nabízí technickou dokonalost, k níž se bohužel váže určitá sterilita, před kterou Jaguar trochu ujíždí. Jaguar XE jasně ukazuje, že inženýrskou dokonalostí se mnichovskému sedanu konkuruje těžko, ale má v sobě něco, co už Němci moc neumí.

Jaguar XE je důkazem, že pokud chcete udělat lepší auto než Němci, musíte jej udělat osobitější, hravější a zábavnější. Ačkoli se mi líbí obě auta, nakonec bych upřednostnil Jaguar kvůli elegantnějšímu designu, větší exkluzivitě a kouzelnému charisma, se kterým si mě i přes některé chyby získal. Bavorák se mi opravdu líbil, ale postupně jsem na něj trochu zapomněl, zatímco na některé zážitky v Jaguar budu vzpomínat ještě dlouho. Skvostné sportovní sedany ještě nevymřely, ale je škoda, že po nich zákazníci moc netouží.

TOP 5 nadupaných pickupů s DNA muscle cars

Ručička rychloměru se pohybuje ve vysokých hodnotách a korba je přitom naložená běžným nákladem. Asi takto bychom mohli jednoduše popsat pět nadupaných pickupů z Ameriky.

Číst celé

Zákaz dieselů je jen byznys. Dieselgate jako důkaz

Mnoho lidí pobouřil nedávný zákaz dieselů v Německých městech. Proto jsem se podíval na toto téma poněkud do hloubky a zapřemýšlel nad tím, kde tato problematika vznikla.

Číst celé

Maserati 5000 GT: Spojení přání Šáha z Persie a snu konstruktéra

Maserati 3500 GT změnilo filosofii automobilky, ale některým zákazníkům nestačilo. Italská továrna kvůli nim vyvinula vytříbené kupé, o které ale nebyl velký zájem.

Číst celé

13B-MSP Renesis: Znáte poslední sériový wankel?

Atmosférický dvourotorový wankel nabízel vysoký litrový výkon a nechal se točit k 9 500 otáčkám za minutu. Spolehlivost nepatří k jeho kladným stránkám, ale charakter naopak ano.

Číst celé

Budoucnost značky začíná u jejích kořenů: Maserati si připomíná závodní Tipo 300S

Juan Manuel Fangio s vozem Maserati Tipo 300S ve velké ceně Venezuely zahájil dva roky závodních úspěchů, které proslavily značku Maserati v motorsportu.

Číst celé

Šest speciálních edicí Fordu Mustang: Poznejte důvody jejich vzniku

Ford Mustang se prodával opravdu dobře, ale i přesto si vyžádal marketingový tah v podobě výroby speciálních edic. Některé však nebyly natolik úspěšné, jak se od nich očekávalo.

Číst celé