Honda HSC: Potenciální nástupce NSX, kterého Honda nechtěla vyrábět

Sportovní Honda HSC s motorem uprostřed vypadala jako nástupce legendární Hondy NSX, ale nakonec byla pouhým cvičením.

Honda NSX z konce 80. let vznikla, protože Honda chtěla ukázat Ferrari, že dokáže vyrobit lepší sportovní auto, které zároveň bude spolehlivější a kvalitněji vyrobené. Odhodlaným a cílevědomým inženýrům se to opravdu povedlo a NSX se zařadila mezi nejslavnější japonská auta všech dob. Popularitě Hondy NSX rovněž pomohl i Ayrton Senna, proslulý pilot Formule 1.

Patnáct let trvající produkce Hondy NSX byla ukončena v roce 2005 a trvalo dlouhých jedenáct let, než Honda v roce 2016 odstartovala výrobu právoplatného nástupce, jehož vývoj byl oznámen už v roce 2007. Vývoj byl několikrát přerušen, hlavně kvůli chybějícím financím a ekonomickým problémům společnosti, ale nakonec byl úspěšně dokončen. Hybridní supersport s motorem uprostřed ale nedosahuje úspěchů svého předchůdce, protože se na největším americkém trhu zatím prodalo jen necelých 1 500 kusů a ve zbytku světa jich nebude výrazně více.

Ve skutečnosti se japonská automobilka snažila o vývoj nástupce NSX už krátce po začátku nového tisíciletí. Alespoň tak to v roce 2003 viděla světová automobilová média, když Honda na tokijském autosalonu v roce 2003 představila studii HSC (Honda Sports Concept).

Honda HSC pokračovala ve filosofii úspěšné, ale rychle stárnoucí NSX. Honda nikdy oficiálně neoznámila, že HSC má být pokračovatelem NSX, ale na veřejnost tak působila. Koncept Honda HSC byl sportovním vozem s motorem uprostřed a pohonem zadních kol, jehož exotičtější design doplňovaly dveře typu „swan“ (otevírají se do stran jako konvenční dveře, ale zároveň s mírným úhlem vzhůru).

Inženýři Hondy si zakládali na skvělých jízdních vlastnostech, takže při vývoji karoserie použili uhlíková vlákna. Snižování hmotnosti se týkalo i pohonné jednotky, kterou byl lehký atmosférický 3,5 litrový vidlicový šestiválec i-VTEC z hliníkových slitin, jehož nejvyšší výkon byl odhadován na přibližně 300 koní. Honda při vývoji upustila od tradiční manuální převodovky, kterou nahradila šestistupňovou automatickou převodovkou s pádly pod volantem, inspirovanou převodovkami z Formule 1.

Kdyby se Honda HSC dostala do sériové výroby, mohla by být opravdu konkurenceschopná. Se zrychlením z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy a s nejvyšší rychlostí 300 kilometrů v hodině by patřila k nejrychlejším sportovním vozům ve své kategorii. To se bohužel nestalo, protože Honda na prototypu HSC pracovala další dva roky, v červenci 2005 oznámila ukončení vývoje. Takeo Fukui, tehdejší generální ředitel společnosti, řekl, že Honda HSC byla pouhým pokusem, který nikdy nebyl zamýšlen pro sériovou výrobu.

Plazící se lowridery oslavovaly svobodu a zviditelňovaly menšinu

Stylová nepřehlédnutelná auta, která jsou doplněna hip hopem nesoucím se z výkonných audiosoustav. Lowridery vznikly v hispánské menšině, aby její členové mohli sdílet svou svobodu a upozornit americké obyvatelstvo voláním “jsme tady!”. Z jednoduché myšlenky se postupem let stal jeden z nejlépe vypadajících tuningových směrů na poli amerických aut.

Číst celé

Audi Avus Quattro: Duchovní předchůdce Veyronu oslavoval úspěchy na okruhu AVUS

Audi na začátku 90. let vzdalo hold svým historickým úspěchům na legendárním okruhu AVUS. Koncept Audi Avus Quattro byl duchovní předchůdce Bugatti Veyron 16.4.

Číst celé

Aston Martin Ulster: Zvítězit v neděli, prodat v pondělí

Předválečný závoďák, který vznikl jako oslava vítězství továrního týmu v náročném závodě.

Číst celé

Lamborghini Athon: Zapomenuté gesto od Bertone spasilo automobilku

V Bertone si všimli nepříznivé situace Lamborghini a na vlastní náklady vyvinuli prototyp, který slavnou automobilku zviditelnil. Netrvalo dlouho a Lamborghini získalo nové investory.

Číst celé

Peugeot 405 Mi16: Pocta poslednímu sportovnímu sedanu automobilky

Na konci osmdesátých let přišel Peugeot s jeho prvním sportovním sedanem. Nástupce se nedočkal dodnes.

Číst celé

Tyrrell P34: Superzajímavé, ale neosvědčilo se. Proč?

Revoluční šestikolové Tyrrelly P34 vznikly v období Formule 1, kdy většina stájí využívala totožný motor a konstruktéři se snažili získat náskok před konkurencí. Unikátní konstrukce přinesla řadu výhod i nevýhod.

Číst celé