Honda HSC: Potenciální nástupce NSX, kterého Honda nechtěla vyrábět

Sportovní Honda HSC s motorem uprostřed vypadala jako nástupce legendární Hondy NSX, ale nakonec byla pouhým cvičením.

Honda NSX z konce 80. let vznikla, protože Honda chtěla ukázat Ferrari, že dokáže vyrobit lepší sportovní auto, které zároveň bude spolehlivější a kvalitněji vyrobené. Odhodlaným a cílevědomým inženýrům se to opravdu povedlo a NSX se zařadila mezi nejslavnější japonská auta všech dob. Popularitě Hondy NSX rovněž pomohl i Ayrton Senna, proslulý pilot Formule 1.

Patnáct let trvající produkce Hondy NSX byla ukončena v roce 2005 a trvalo dlouhých jedenáct let, než Honda v roce 2016 odstartovala výrobu právoplatného nástupce, jehož vývoj byl oznámen už v roce 2007. Vývoj byl několikrát přerušen, hlavně kvůli chybějícím financím a ekonomickým problémům společnosti, ale nakonec byl úspěšně dokončen. Hybridní supersport s motorem uprostřed ale nedosahuje úspěchů svého předchůdce, protože se na největším americkém trhu zatím prodalo jen necelých 1 500 kusů a ve zbytku světa jich nebude výrazně více.

Ve skutečnosti se japonská automobilka snažila o vývoj nástupce NSX už krátce po začátku nového tisíciletí. Alespoň tak to v roce 2003 viděla světová automobilová média, když Honda na tokijském autosalonu v roce 2003 představila studii HSC (Honda Sports Concept).

Honda HSC pokračovala ve filosofii úspěšné, ale rychle stárnoucí NSX. Honda nikdy oficiálně neoznámila, že HSC má být pokračovatelem NSX, ale na veřejnost tak působila. Koncept Honda HSC byl sportovním vozem s motorem uprostřed a pohonem zadních kol, jehož exotičtější design doplňovaly dveře typu „swan“ (otevírají se do stran jako konvenční dveře, ale zároveň s mírným úhlem vzhůru).

Inženýři Hondy si zakládali na skvělých jízdních vlastnostech, takže při vývoji karoserie použili uhlíková vlákna. Snižování hmotnosti se týkalo i pohonné jednotky, kterou byl lehký atmosférický 3,5 litrový vidlicový šestiválec i-VTEC z hliníkových slitin, jehož nejvyšší výkon byl odhadován na přibližně 300 koní. Honda při vývoji upustila od tradiční manuální převodovky, kterou nahradila šestistupňovou automatickou převodovkou s pádly pod volantem, inspirovanou převodovkami z Formule 1.

Kdyby se Honda HSC dostala do sériové výroby, mohla by být opravdu konkurenceschopná. Se zrychlením z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy a s nejvyšší rychlostí 300 kilometrů v hodině by patřila k nejrychlejším sportovním vozům ve své kategorii. To se bohužel nestalo, protože Honda na prototypu HSC pracovala další dva roky, v červenci 2005 oznámila ukončení vývoje. Takeo Fukui, tehdejší generální ředitel společnosti, řekl, že Honda HSC byla pouhým pokusem, který nikdy nebyl zamýšlen pro sériovou výrobu.

Rolls-Royce Phantom I: Dostatečný výkon a maximální luxus

Luxusní Rolls-Royce Phantom I, oficiálně pojmenovaný „40/50 New Phantom“, byl nástupcem typu Silver Ghost a nahradil ventily na boku válců modernějším rozvodem OHV.

Číst celé

Do výroby BMW M3 Touring chyběl jen kousek

Inženýři BMW o em-trojku s velkým kufrem zabojovali poctivě, ale nestačilo to.

Číst celé

Ferrari F430: První osmiválcové Ferrari pro každý den ve 21. století

Osmiválcová Ferrari s motorem uprostřed jsou u zákazníků velmi oblíbená. Skvělý design, silný motor, výborné jízdní vlastnosti a aura italské značky se vzpínajícím se koněm ve znaku.

Číst celé

De Tomaso Vallelunga: Proč šikovná koncepce neuspěla?

První italské auto s motorem uprostřed utrpělo kvůli podvozku, který jej dělal těžko použitelným.

Číst celé

Vývoj moderního Bentley 4½-litre „Blower“ odhalil asymetrii originálu z 20. let

Bentley pracuje na vývoji 12 nových exemplářů ikonického typu 4½-litre „Blower“. Výzkum odhalil výrobní nedostatky původního vozu z dvacátých let.

Číst celé

Zábava za skvělou cenu. Hot hatche do 200 000 korun

Sedm rychlých hatchbacků, které pořídíte za rozumný peníz a při každodenním používání se budete královsky bavit. Nechybí turbodmychadla, kompresor, ani pětiválec.

Číst celé