Hachi-Roku pro Drift Kinga: Kompletní specifikace Toyoty AE86 Keiichiho Tsuchiyy

Keiichi Tsuchiya, Toyota Sprinter Trueno AE86 a driftování společně vytváří jeden z vrcholů japonské automobilové scény.

Když se zamyslíte nad nejvýznamnější osobností japonské automobilové kultury, určitě se vám objeví na paměti Keiichi Tsuchiya. Tsuchiya se významně podílel nejen na popularizaci driftování, ale rovněž na legendárním statusu Toyoty Sprinter Trueno AE86. Hachi-Roku, jak se AE86 v Japonsku přezdívá, Tsuchiya a driftování spoluvytváří pomyslný trojúhelník, který tvoří jeden z nejvýznamnějších celků japonské scény.

Keiichi Tsuchiya nepochybně patří do síně slávy japonského a světového motorsportu. Dvakrát zvítězil ve své třídě ve vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans (celkem se zúčastnil 7x), ovládl domácí závody v Japonsku, zahrál si vedlejší roli ve filmu Fast & Furious: Tokyo Drift a dlouhodobě natáčí velmi sledovaný video magazín Best Motoring, jehož součástí bylo oblíbené DVD Drift Bible, vyučující jízdu dveřmi napřed.

Legendární „Drift King“ započal svou kariéru závoděním a driftováním v horských průsmycích Tōge a v devadesátých letech se stal inspirací pro fiktivní postavu Takumiho Fujiwary, hlavního hrdinu japonského manga seriálu Initial D. Mladý Takumi s velkým řidičským talentem v něm řídil stařičkou AE86 na horských silnicích a vyzařoval nadpozemskou auru, jakou kdysi určitě vyzařoval i Tsuchiya.

Bílo-černá „panda Trueno“ vymyšleného Fujiwary se zapsala do historie jako nejslavnější AE86 všech dob a není překvapením, že se na druhém místě tohoto žebříčku nachází reálná Hachi-Roku, se kterou už dlouhá léta jezdí Keiichi Tsuchiya. Tsuchiya vyzkoušel spoustu lepších a rychlejších aut, ale vlastnímu Truenu s vyklápěcími světlomety zůstal věrný.

Tsuchiya umí z aut vyždímat maximum a postupem času provedl rozsáhlé úpravy svojí AE86. Tsuchiyovo Trueno zvnějšku vypadá jako docela běžná upravená Hachi-Roku, ale technika auta se změnila k nepoznání. Vyměněno bylo skoro všechno, na co si dokážete vzpomenout. Na internetu se nám podařilo nalézt starší kompletní technickou specifikaci Tsuchiyova vozu, se kterou se nyní můžete seznámit.

Motor a hnací ústrojí

Základem Tsuchiyova nejoblíbenějšího vozu je Toyota Sprinter Trueno GT-V AE86 z roku 1986, která prošla kompletní úpravou od japonské tuningové společnosti TEC-ART’S. Původní točivá atmosférická čtyřválcová šestnáctistovka 4A-GE byla z vozu odstraněna a nahrazena modernějším a větším čtyřválcem 7A-FE z novějšího Sprinteru Trueno AE111 z devadesátých let.

Tovární motor z AE111 ale nedostačoval Tsuchiyova požadavkům a byl speciálně upraven na specifikaci 7A-GE 20v Dorikin SPL. Čtyřválcová osmnáctistovka se skládá z originálního bloku motoru 7A-FE a hlavy válců 4A-GE a byl modifikován kovanými písty Koizumi Shokai, ojnicemi TEC-ART’S SPL I-Beam a standardní kliková hřídel byla přesněji vyvážena. Dvojice vačkových hřídelů Tomei s devítimilimetrovým zdvihem vaček otevírá dvacet ventilů, které zavírají pružiny TODA Racing.

Zajímavostí je použití hlavních kluzných ložisek klikové hřídele od společnosti Nismo, která je vyrábí pro řadový šestiválec RB26 ve Skylinu GT-R. Čtyřválec dýchá čtveřicí nezávislých škrticích klapek, vydechuje výfukovými svody 4-1 od TEC-ART’S s výfukovým systémem Fujitsubo a řízení motoru ovládá programovatelná řídicí jednotka Motec M84.

Výsledky kompletní přestavby? Sprinter Trueno s motorem 4A-GE dosahuje nejvyššího výkonu 130 koní při 6 600 ot./min. a točivého momentu 149 Nm při 5 200 ot./min. Tsuchiyovo Trueno s rozsáhlými úpravami vyvine nejvyšší výkon 217 koní při 7 200 ot./min. a točivý moment 225 Nm při 4 200 ot./min. Pohotovostní hmotnost Tsuchiyovy AE86 se údajně pohybuje okolo 950 kilogramů a z videí Hot Version na YouTube snadno poznáte, že dokáže být hodně rychlá!

Pětistupňová manuální dog-leg převodovka T50 od divize Toyota Racing Development (TRD) byla upravena sadou kratších převodů TEC-ART’S. Spojka je karbonkeramická a opravdovou specialitou je použití rychlostního stupně 3,5, který nahradil původní pětku a převodovým poměrem zapadá mezi trojku a čtyřku. V závislosti na typu závodního okruhu či horské silnice se používá dvojice různých dvoucestných samosvorných diferenciálů TRD. Při běžném ježdění je AE86 vybavena stálým převodem 4.778 a na techničtějších tratích používá kratší převod 5.125.

Karoserie a podvozek

Toyota se stářím přesahujícím 30 let v minulosti prošla kompletní renovací karoserie, která zahrnovala odstranění koroze, vyztužení karoserie, přibližně 3 500 nových bodových svarů a rozsáhlé odlehčení. Zelená kapota, dveře, střecha, zrcátka a dokonce i víčko hrdla palivové nádrže jsou z uhlíkových vláken.

Plně stavitelný podvozek Aragosta je naladěný na rychlou jízdu na horských okreskách a disponuje pružinami o síle 9 kg/mm vpředu a 8 kg/mm vzadu. Přední stabilizátor pochází od TRD a zadní stabilizátor zůstal původní. Do brzdových kotoučů Dixcel s drážkovou ventilací se zakusují brzdové destičky Endless a na obou nápravách jsou nasazena kola Work Meister CR-01 o rozměru 15×8.5J. Tsuchiya na nich používá pneumatiky GoodYear RS Sport (195/50R15), nebo semislicky Yokohama Advan A050 (205/50R15).

Keiichi Tsuchiya svou Toyotu Sprinter Trueno GT-V AE86 neustále vylepšuje a umí s ní být vážně rychlý. V následujícím videu si můžete poslechnout kompletně přestavěný řvoucí čtyřválec, zatímco budete sledovat rychlou jízdu na horské okresce Gunsai Touge.

O historii Toyoty AE86 se můžete přečíst zde.

Jak Volkswagen omylem zničil první Bentley Continental GT, který vyrobil

Bentley Continental GT byl první model značky vyvinutý pod vedením Volkswagenu, ale jeho vývoj zkomplikovala úsměvná zničující nehoda.

Číst celé

Zrození, život a smrt Lamborghini Countach

Klínovitý idol mládeže sedmdesátých a osmdesátých let měl mnoho porodních bolestí, ale nakonec se mu úspěšně podařilo nahradit nezapomenutelnou Miuru.

Číst celé

Dodge Challenger SRT Demon: 5 důvodů proč je zběsile rychlý

Že už Hellcat nemohl být rychlejší? V Dodge si mysleli opak a rovnou takové auto postavili. Představujeme řešení, která dopomohla k dosažení šílených výkonů.

Číst celé

DeLorean DMC-12 Turbo: Konečně s výkonem pro rychlost 88 mil v hodině

DeLorean DMC-12 vypadal jako rychlé auto, ale opak byl pravdou. Problémy s nízkým výkonem mělo vyřešit přeplňování turbodmychadlem.

Číst celé

Bizzarrini 1900 GT Europa: Poslední hřebíček do rakve

Bizzarrini byl výjimečný konstruktér, ale mizerný podnikatel. Přestože svým levným sportovním autem oslovil mnoho lidí, uspěchaná investice do materiálu mu vytvořila nepřekonatelnou překážku.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Točí lehce, chytá těžce

Redakční Mazda RX-8 se těší usilovné údržbě a velkému zájmu na Legendách, ale i tak zlobí.

Číst celé